Dotaz
Dobrý den, před 11 dny jsem začala s dietou a moje vstupní váha byla 89 kg při výšce 165 cm. Za těchto 11 dní jsem ubrala na váze 3 kg. Tuhle váhu jsem ztratila během prvních 5 dní, pak se váha zastavila. Třikrát týdně cvičím na orbitu a můj jídelníček je následovný: celozrnný chléb 60 g, lučina 50 g, svačina: jablko 100 g, oběd: zeleninové rizoto 200 g, svačina: mléko 200 ml, večeře: sardinky v tomatě 140 g, paprika 100 g, ale v posledních dnech nejsem schopna takové množství sníst, hlavně ráno. Jídelníček dodržuji a obměňuji. Můžete mi poradit jak se dál stravovat a cvičit? Mám silnější stehna. A pokud chudnu, tak nejprve oblasti pasu a prsou. Mám typ postavy hruška. Děkuji.
Josofka, Cheb
Odpověd
Vážená paní, k sardinkám v tomatě si můžete dopřát 1 ks celozrnného pečiva nebo 1 krajíc celozrnného, slunečnicového nebo tmavého chleba. Váš jídelníček na hubnutí může být zpestřen též různými náhradami masa, např. seitan, robi, klaso, šmakoun, sójové maso i různými bylinkovými kořeními, různými oříšky, semínky i méně známými obilninami, např. pohankou, špaldou, prosem, jáhly. Ke snídani si lze dát jakékoli celozrnné pečivo, velmi lehce namazat rostlinným roztíratelným tukem (např. ramou) a k tomu si dát různé sýry typu žervé, nebo použít rostlinný tuk do pomazánek, např. do tvarohové pomazánky s kapií, nebo tvrdý sýr max. 30 % tuku v sušině, apod. Ke svačině je kromě jablka vhodný též banán, čerstvý ananas, grapefruit, pomeranč, kiwi, mandarinka atd. Dietní oběd může být různý, např. pečené kuřecí stehno na česneku s pohankou nebo plátky šmakouna s broskvemi a brambory, hovězí maso na tymiánu a rýže, těstoviny s boloňskou omáčkou, kuřecí salát s těstovinami a zeleninou, aj. Ke svačině je kromě mléka vhodný též zakysaný mléčný výrobek, např. jogurt, kyška, biokys, podmáslí, ale též tvaroh s ovocem, jogurtový nápoj. Jako studená dietní večeře je vhodná např. čočková pomazánka, ovocný salát se sýrem a celozrnným pečivem, šopský salát s celozrnným pečivem, okurkový salát s jogurtem a celozrnným pečivem. V zimních měsících jsou vhodné různé zeleninové vývary, do kterých se přidávají různé obilniny (např. pohanka, kuskus, ovesné vločky, rýže). Vývary zasytí i zahřejí. Jako teplá večeře je vhodný např. libový vepřový plátek s dušenou fazolkou, hovězí kostky v mrkvi, zapečená rajčata s nízkotučnou smetanou, bazalkou a česnekem, k tomu 1 ks celozrnného pečiva. Na druhou večeře je nejvhodnější jakákoli zelenina. Je třeba nezapomínat na dostatek tekutin, hojná konzumace tekutin detoxikuje organismus a pomáhá při redukci tělesné hmotnosti, ideální je 2 l tekutin denně. V letních měsících nebo při pobytu v přetopené místnosti nebo při fyzické námaze je třeba více pít, ztracené tekutiny je třeba tělu dodat. Dostatečný příjem tekutin se pozná podle barvy moče. Je-li moč světlá, slámově žlutá, znamená to dostatek tekutin v těle, čím méně člověk pije, tím je jeho moč koncentrovanější a má tmavší barvu. Nejvhodnější nápoje jsou: pitná voda, stolní a minerální vody bez příchuti, slabý černý hořký čaj, zelený hořký čaj, hořké ovocné čaje. Bylinné čaje slouží k léčebným účelům, ne pro utišení žízně. Třetí příčinou, proč se "vaše váha zastavila" může být nárůst svalové hmoty. Při nárůstu svalové hmoty může dokonce váha ukázat vyšší tělesnou hmotnost, než byla předtím. Svaly jsou těžší než tuk, ale jsou méně objemné a na rozdíl od načechraných měkkých tukových polštářků jsou pevné. Doporučuji Vám nevážit se denně, mohlo by Vás to svádět k držení drastických diet, při kterých dochází k jo-jo efektu a navíc mohou poškodit zdraví. Bude-li Vám připadat, že byste měla pro štíhlou linii udělat ještě něco navíc, doporučuji Vám kromě 3x týdně cvičení na orbitu si jít občas zaplavat. V případě Vašeho zájmu si lze objednat dietní jídelníček s kódem REDUKCE-2, REDUKCE-3, REDUKCE-7 a REDUKCE-8. Jídelníčky jsou určeny pro redukční dietu. Děkuji za Váš dotaz a těším se na vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz