Dotaz
Dobrý den, chtěla bych se zeptat jestli byste mi neporadili jak zhubnout, beru rok antikoncepci během roku jsem ztloustla 15 kilo. Mám i zvýšený krevní tlak a často pálení žáhy. Chtěla bych poradit, co si mám dávat ke snídani, co k obědu a k večeři, aby ty kila šly rychle dolů. Prosím odepište mi. Děkuji Preji hezký den.
Kačka, Moravské Budějovice
Odpověd
Vážená paní, mezi vedlejší účinky některé antikoncepce patří přírůstek tělesné hmotnosti a zvýšený krevní tlak. Doporučuji omezit solení a nahradit sůl bylinkami, inspirace najdete na našich webových stránkách. Základem jak zhubnout je omezení tuků, sacharidů, konzumace potravin s vysokým obsahem vlákniny (zelenina, ovoce, luštěniny). Cukr, med se nepoužívá, nahrazuje se nízkokalorickými náhradními sladidly (např. Aspartam, Acesulfam). Pokrmy nemají být příliš slané ani pikantní (povzbuzují chuť k jídlu). Strava má být pestrá, vyvážená (poměr bílkoviny:tuky:sacharidy = 20:30:50), pravidelná. Při hubnutí se jídlo rozděluje na menší porce, jí se častěji. Má se jíst v klidu, pomalu, řádně kousat. Nejíst při televizi nebo bezmyšlenkovitě. Doporučuji Vám zapisovat si, co jste snědla, kdy, jaký druh jídla, množství (zpočátku vážit, později stačí cca 2x měsíčně kontrolně zvážit) a příležitost (stres, nuda, televize, apod.). Masa se konzumují pouze libová, uzeniny ne často, pouze dušená šunka, drůbeží šunka, ryby min. 1x týdně (i tučné - rybí tuk obsahuje důležité látky pro organismus), mléko a mléčné výrobky se konzumují pouze se sníženým obsahem tuku (sýry do 30% tuku v sušině). Z tuků doporučuji pouze kvalitní jednodruhové oleje (olivový, řepkový, slunečnicový, apod.), rostlinné roztíratelné oleje (např. Flora, Rama), máslo. Doporučuji upřednostňovat celozrnnou mouku a výrobky z ní, rýži neloupanou (natural), pohanku (obsahuje rutin - pozitivně působí na cévy), jáhly, špaldu, proso. Rovněž doporučuji nekonzumovat sladká jídla, moučníky, sladkosti, chipsy, brambůrky, potraviny z provozoven rychlého občerstvení. Případnou chuť na sladké doporučuji uspokojit čerstvým ovocem, kompoty, pyré, kysely, ovocnými saláty. Nejvhodnější přílohou jsou brambory v různých úpravách (kromě smažení, fritování), bramborová kaše). Vhodné přílohy: pohanka, luštěniny (hrachová kaše, čočka, cizrna, fazole), špalda, jáhly, proso, celozrnné těstoviny, noky z celozrnné mouky, neloupaná rýže. Když chce někdo zhubnout měl by V redukční dietě jíst náhražky masa (sójové maso, šmakoun, tofu, maso Robbi, tempeh). Doporučuji zpestřit jídelníček malým množstvím semínek (např. lněná, slunečnicová, dýňová, sezamová, apod.) a ořechů, ale pouze v malém množství, obsahují hodně tuku. Omáčky se nepodávají, polévky se podávají pouze nepříliš tučné a jako samostatný pokrm. V redukční dietě se používají všechny kuchyňské úpravy kromě smažení a fritování. Doporučuji všechny nápoje, ve kterých není obsažen cukr. Snídaně má být vydatná (má "nastartovat" organismus na začátku dne), k dopolední svačině je vhodné ovoce (obsahuje sacharid fruktózu- dodá tělu energii, ale též mu dodá vlákninu a vitamíny a minerály), k obědu se konzumuje hlavní jídlo bez polévky a moučníků, k hlavnímu jídlu se podává zelenina nebo ovoce, k odpolední svačině je vhodný mléčný výrobek, upřednostňuje se zakysaný (kyška, acidofilní mléko, kefír, bílý jogurt, apod.) působí pozitivně na střevní bakterie, střevní peristaltiku i na imunitu a k němu zeleninu nebo ovoce. Polévky si lze dát jako samostatný pokrm (polévky ne příliš tučné). Místo polévek večeře je podobná obědu, tj. hlavní jídlo doplněné zeleninou nebo ovocem. U hubnutí je důležité nezapomínat na pohybový a pitný režim (1,5 - 2 l tekutin denně). Doporučuji cvičit min. 3x týdně 45 minut, a to hlavně břišní cviky (např. sklapovačky, "nůžky", "jízda na kole" dřepy, leh-sed) (zformuje se postava - břišní svaly se zpevní), na formování postavy i zpevnění břišních svalů je dobré cvičení ve fitness centrech. Rovněž doporučuji denně minimálně 1 hodinu svižné chůze, výborná je chůze do schodů, do kopce, rovněž výborný je jogging, cyklistika, turistika. Doporučuji Vám zařadit 1x týdně odlehčovací ovocnozeleninový den. Znamená to konzumaci pouze ovoce a zeleniny (syrové, vařené, vařené v páře, dušené bez použití tuku, ovocné, zeleninové saláty, kompoty bez cukru). Kromě ovoce, zeleniny se používá šťáva z citrusových plodů, nízkokalorická náhradní sladidla (Aspartam, Acesulfam, apod). Nápoje: stolní vody bez příchuti, minerální vody bez příchuti, hořký čaj. Odlehčovací dny slouží k detoxikaci organismu a k tomu, aby si organismus nezvykl na snížené množství energie a v důsledku toho nedošlo ke zpomalení metabolismu. Příklad jídelního lístku při hubnutí Snídaně: Zelený čaj. Celozrnný dalamánek. Tvarohová pomazánka s koprem. Rajče. Přesnídávka: Kiwi. Oběd: Pečené kuře. Vařená pohanka. Salát z pekingského zelí s cibulí a kmínem. Sv.: Kyška. Ananas. Večeře: Dušené rybí file na kořenové zelenině. Vařené brambory. Nápoje: Zelený čaj, Aquilla bez příchuti. Příklad jídelního lístku na odlehčovací den Snídaně: Ovocný salát (hroznové víno, kiwi, ananas). Přesnídávka: Banán. Oběd: Dušená mrkev s hráškem. Svačina: celerový salát s jablky. Večeře: Míchaný salát (čínské zelí, rajče, paprika). Můžete také zhubnout při vyzkoušení našich jídelníčků na hubnutí, které prodáváme pod kódy REDUKCE-2, REDUKCE-3, redukce-7 a REDUKCE-8. Tyto jídelníčky lze objednat přímo z našich stránek. Děkuji za Váš dotaz a těším se na vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz