Dotaz
Dobrý den, obracím se na Vás s prosbou a doufám i objednávkou o jídelníček na míru. Na začátku bych Vám chtěla trochu nastínit věci, které jsou asi pro sestavení podstatné. Mám za sebou spoustu diet (cca od 15 let, kdy jsem závodně běhala, byla vysvalená a diety jsem držela z hlouposti a solidárnosti s kamarádkou při váze cca 48 kg a 168 cm) byly celkem drastické-včetně náběhu na anorexii. zkušenosti mám i s meridií, psyliem, různými prášky na hubnutí a přípravky z lékárny, časopisů, Internetu. Diet znám asi 30 (vyzkoušené na vlastní kůži) od tukožroutské diety, dělená strava, 1x v týdnu 24 hod. půst, ze South Beach, Attkinsonova dieta, mléčná dieta, dieta podle krevních skupin, je jich opravdu velká řada včetně různých detoxikací. Nakonec jsem chtěla být rozumná (před tím jsem investovala spoustu času a peněz do studie podle krevních skupin a poctivě vše jedla cca půl roku-opět jsem přibrala...) a zaregistrovala jsem se na www.f-sport.cz, kde jsem si vše nastudovala a držela opět půl roku (šlo tam o to jíst stejné, malé porce po celý den v daných intervalech cca 2,5-3 hod., podle cvičení se skladba také trochu upravovala a začínalo se ráno více sacharidy a večer končilo více bílkovinami a to cca 6-7 porcí denně a na mou výšku 168 cm a 84 kg to bylo přibližně 70 B/160 S/ tuky tuším do 20. Celkem složité na začátku, ale po zajetí systému to šlo-snad všichni po tom společně s cvičením úžasně hubnuli, jen já, ač jsem se trápila i na ellipticalu jsem opět přibírala...). Skončila jsem u Mudr. Kateřiny Cajthamlové ze zoufalství... byla úžasná... spoustu věcí mi vysvětlila, objasnila, zjistila jsem, že vlastně nedělám nic natolik špatně, ale je u mne dost faktorů, proč to nejde... domů jsem jela pozitivně naladěná, ihned jsem začala a po 2 měsících začaly být vidět výsledky na oblečení, pak jsem ale nastoupila na brigádu (9-23 hod a někdy i déle v občerstvení u vleku, možnost si dát párek a oběd v hospodě a největší problém - sabotáže mých dovežených krabiček s jídlem z domova až jsem opět povolila jako všichni). Základní údaje o mě (aktualizované :o) a faktory, které mi mimo jiné Mudr. Cajthamlová řekla, proč nemohu zhubnout... žena, 1982-27 let, porod sekcí 8/2007, váha 85 kg, výška 168 cm, prsa 105 cm, pas 89 cm, pupek 101, boky 114 cm, stehno 70 cm, psychické problémy (rozvod rodičů a jeho důsledky pro celou rodinu) doporučen psycholog (nebyla jsem, ale stále zvažuji). Náběh na metabolický syndrom, výrazně nižší metabolický příjem (někdy až polovina proti nutnému) snažila jsem se změnit nepestrá strava (doufám, že s tím mi pomůžete) vysoký tlak (nesolit) velice pomalé spalování (díky dietám...) Bazální metabolismus mi byl spočítán (bodystat) na 1624 kJ/den a CEV 2436 kJ/den aktivní tělesné hmoty 52,9 kg, tuku 30,5, tedy cca 12 kg navíc, informací je zde ještě poměrně mnoho, pokud byste jakékoliv potřebovali, ráda doplním. Doporučeno: 80-85 B-2/3 z toho od oběda včetně, tedy 1/3 během snídaně a svačiny 230-250S 40-45 T SN SV ovoce+jogurt, tvaroh. O-zelenina (klidně trocha oleje, majonézy...), maso (kuře, krůta-tu nejím, ryby-nejvíce pangasius kvůli kostem-2,5 letá dcera...), příloha (brambory 1x týdně max., rýže, tmavé těstoviny, cizrna luštěniny jako přílohu nejím, ale třeba mne to naučíte-spíše polévky-čočková) SV-zelenina+zálivka+knäckenbrot (už jsem se jich přejedla a co se týče pečiva upřednostňuji takové ty těžké fitness chleby, hodnota 1 plátku je: 400 kJ, 4,6 B, 38 S, 2 T, nechutnají mi už ani pufované-jen ty s polevou, které nemohu :o) SV-B+S V-ryba+zelenina (nevím, zda mohu i třeba kuřecí prsa či přílohu) V-knäck+sýr např. Tímto bych Vás chtěla požádat, zda pro mne můžete vytvořit jídelníček na míru doufám že bude lepší než tukožroutská dieta :o), aby byla má strava pestřejší a zároveň jsem konečně začala hubnout, v létě se chceme začít snažit o miminko a i to je pro mne motivace (pokud bych otěhotněla, opět bych Vás požádala o radu s jídelníčkem :o) co o kolik navýšit, aby mně i malému bylo dobře) a také o cenovou kalkulaci. Platila bych obratem, pokud by to pro mne bylo schůdné (důvod, proč jsem opět nenavštívila Mudr. Cajthamlovou je rize finanční). Moc se těším na odpověď a doufám, že mi v mém snažení pomůžete, nechci se s tímto stavem smířit. Jsem po laparoskopii kolene (utržení předního křížového vazu) a má obezita mi i v tomto škodí. Přeji Vám krásný den, ač je dnes od rána zataženo a předem děkuji za odpověď. S pozdravem
Zuzana, Praha
Odpověd
Dobrý den, Redukční dieta, při které se dá zhubnout cca 0,5 kg za týden je založena na tom, že strava je rozdělena do několika denních dávek. V žádném případě se nesmí jíst jen jednou nebo dvakrát za den natož hladovět úplně. Člověk při tomto způsobu diety zhubne, ale ve většině případů okamžitě nabere kila zpět plus několik kilogramů navíc. Pokud bych měla rozdělit jídlo na den podle množství sacharidů, tak energetický příjem by měl činit 5000-5300 KJ, tuků 40-45 g, sacharidů 150 g a bílkovin 75 g. Strava má být pestrá, rozmanitá, zařazovat do jídelního lístku téměř všechny potraviny v optimálním množství. Vynechat by se měly potraviny tučné, uzeniny, smažené, sladklosti, čokoláda. Na trhu je spousta potravin, které jsou s nízkým obsahem tuku, polotučné, odtučněné varianty potravin, zejména mléčných výrobků. Množství sacharidových potravin by se mělo rozdělit tak, aby celkové denní množství sacharidů nepřekročilo 150 g. Sacharidové potraviny jsou pečivo, rýže, těstoviny, knedlíky, noky, mouka, ovoce atd. Způsob stravování jako je tukožroutská dieta, mléčná dieta, banánová dieta, Atkinsonova dieta, ovocná dieta a mnoho dalších je takový, že strava je zaměřena jednostranně, nesplňuje požadované množství vitamínů, minerálů, bílkovin, energie. Může mít fyzický také psychický dopad na organismus, tzn: konzumace stejného pokrmu několik dní po sobě může člověku přestat chutnat, jídlo ho omrzí, v takovém případě začneme jíst po větších dávkách úplně něco jiného, což v konečné fázi vede k jo-jo efektu. Např. tukožroutská dieta je založena na každodenní pravidelné konzumaci tukožroutské polévky. Polévka je složena jenom z vody a zeleniny, zejména z paprik, rajčat, kořenové zeleniny a cibule. Další potraviny, které můžete při této tukožroutské polévce jíst je hovězí maso, kuřecí maso, ovoce, brambory, mléko, rýže. Člověku se tak při jednostranné tukožroutské dietě dostává do organismu voda, vláknina, některé vitamíny. Organismu chybí bílkoviny, tuky, sacharidy, některé vitamíny a minerální látky. Energetická hodnota při této stravě je malá, takže se můžete cítit přes den malátní nebo unaveni. V těhotenství bych doporučovala jíst pestrou, racionální stravu, nic neomezovat, nic nevynechávat a v žádném případě nedržet diety. Z hlediska výživy a zdraví by to bylo nevhodné jak pro Vás tak pro miminko. Pokud se objeví nevolnosti spojené s těhotenství, omezit pouze ty potraviny po kterých se Vám budě dělat špatně. Organismus si sám řekne co byste měla do jídelníčku v těhotenství zařadit a co vynechat. Pokud budete mít chuť na sladké, tak se netrapte a malý kousek něčeho si klidně vemte. Z redukčních jídelníčků Vám mohu doporučit jídelní lístek s kódy REDUKCE-2, REDUKCE-3. Hlavní charakteristika těchto jídelníčků je pestrá strava rozdělena do šesti denních dávek. Na snídani bílkovinná potravina, pečivo, na svačinu ovoce, na oběd nejsou zařazeny polévky, uvedeno pouze hlavní jídlo (maso, kuřecí rybí, krůtí...), příloha zelenina nebo rýže, brambory, těstoviny. Na svačinu mléčný nápoj, jogurt ligt, někde pečivo...,na večeři např zeleninové jídlo, maso, pomazánka + zelenina, II.večeře ovoce, zelenina. Celkové průměrné množství kJ je 5300, bílkovin 70-80 g, tuky 40 g a sacharidy 150 g. Jídelníček s kódem REDUKCE-7 Dopoledne (včetně oběda nejsou zařazeny živočišné bílkoviny, převládají bílkoviny rostlinné, na odpolení svačinu a dietní večeři jsou uvedeny bílkoviny živočišné. Celkově je zvýšené množství ovoce a zeleniny. Celkové průměrné množství kJ je 5500, bílkoviny 80 g, tuky, 35-40 g a sacharidy 150 g. Jídelníček s kódem REDUKCE-8, složení je obdobné jako u prvních dvou zmiňovaných, avšak příprava pokrmů je velmi jednoduchá, večeře uvedená studená (nemusíte nic vařit). Celkové průměrné množství kJ je 5300, bílkovin 70-80 g, tuky 40 g a sacharidy 150g. Ohlasy od zákazníků, kteří tyto jídelníčky vyzkoušli jsou velmi pozitivní. Jídelníčky jsou sestaveny tak aby byly nenáročné na přípravu, pestrá strava, všechny potraviny které zde uvádím se dají běžně koupit a receptury jsou také nenáročné na přípravu. Jídelníčky se skládají z předpisové části (týdenní tabulka rozpisu stravy) a část s recepturami (popis a množství ingrediencí na jednu porci a pracovní postup). Cena jednoho týdenního jídelníčku 39,-
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz