Dotazy o onemocnění celiakií
Hubnutí s celiakií po těhotenství, bezlepkové potraviny
Dotazy o onemocnění dna, dieta při dně
Sádlo, máslo, obiloviny při dně a cukrovce
Dnavá artritida, alkoholické pivo při dně
Puríny v česneku, konzumace 3 stroužky denně u dny
Amarant, tofu a sója u vysoké hladiny kyseliny močové
Dotazy o onemocnění ledvin
Život s jednou ledvinou vlivem tumoru
Selhání ledvin a kornatění cév, vysoký tlak
Dotazy o mozkových onemocnění
Výživa při Rostroušené skleróze
Dotazy o nádorových onemocněních – rakovina a dieta
Chemoterapie po rakovinu prsu, hysterektomie, přípravky na hubnutí
Dotazy o onemocnění štítné žlázy
Hubnout po operaci štítné žlázy a překyselení žaludku
Nádor štítné žlázy s hypoechogenním lemem
Kolik mám mít příjem kalorii za den u snížené funkce štítné žlázy?
Dotazy o onemocnění střev
Pooperační dieta po laparoskopické operaci slepého střeva
Dieta vhodná při divertikulitidě s perforací a abscesem
Crohnova nemoc, plynatost a nafouknutí po jídle
Dotazy o onemocnění žaludku
Dietní strava při zánětu žaludku u Helicobacter pylori
Otrava rtutí amalgámem
Dotazy o onemocnění srdce
Strava po infarktu
Dieta po transplantaci srdce
Histamínová intolerance na pšenicu, vajcia a mlieko
Hypercholesterolemie, hypertenze III
Šetřící dieta, zauzlenie čriev
Anémie – snížená hladina hemoglobinu
Hypotyreóza, obezita, redukční dieta
Kvasinkové onemocněních u žen
Výživa při progredující Parkinsonově chorobě
Dieta při onemocnění GERD (gastroezofageální refluxní choroba)
Zácpa u dětí, možné příčiny a jak léčit
Re Zácpa u detí, možné příčiny a jak léčit
Re Re Zácpa u detí, možné příčiny a jak léčit
Chronická únava, dietní režim
Kolostomie, ileostomie, tlusté střevo
Polyvalentní alergie
Silná alergie na lepek, svědění
Příčiny pálení žáhy a bolesti na hrudi
Slabý zánět žaludku, jídelníček
Gilbertův syndrom a výživa u batolete
Autoimunitní hepatitida a žlučník
Mám zánět žaludku, dvanácterníku…
Gastroezofageální refluxní choroba jícnu
Rakovina žaludku, dieta po odstranění žaludku
Žaludeční nevolnost bolesti a podráždení břicha
Leidenská mutace a nadváha
Bezpurinová dieta
Dieta při MYASTENIE GRAVIS
Dieta při chronické renální insuficienci (CHRI)
Hyperurikémie, dyslipoproteinémie a Menierova choroba
Meniérova choroba
Jaterní dieta
Dieta na játra a divertikulitida – zdravá střeva
Jak se stravovat při cirhóze jater a cukrovce
Jaterní cirhóza, jaterní dieta
Zánět jater (steatóza), vřed dvanácterníku, trombocytopenie
Nadměrná ztráta bílkovin
Jídelníček pro alergika
Glukozová tolerance
Dieta při popáleninách
Mononukleoza dieta
Jakou dietu při mononukleoze
Mononukleozu, borelioza, dieta pri candidě
Kyselina močová v krvi
Malé množství bílkovin v krvi
Systémový lupus a dieta (SLE)
Re: Systémový lupus a dieta (SLE)
Zvýšená hladina cukru v moči
Polypy tlustého střeva léčba
Polypy tlustého střeva, dieta
Překyselení organismu
Revmatoidní artritida, vysoký krevní tlak, nadváha
Vysoký krevní tlak po porodu
Vysoký krevní tlak a ledviny
Vysoký tlak, zvýšená hladina cholesterolu a slabá cukrovka
Kolísavý krevní tlak, nedostatečná funkce ledvin
Hyperkalémie snížená funkce ledvin
Ledvinové kameny, ledvinová kolika dieta
Ledvinová dieta, draslík v krvi
Ledvinová dysfunkce a cukrovka
Dieta po transplantaci ledvin, kortikosteroidy
Uremický syndrom a doporučená dieta
Strava při dně
Suroviny při onemocnění dnou
Ryby při onemocnění dnou
Problémy s vysokým tlakem, DNA a nadváhou
Dna cukrovka a vysoký krevní tlak
Nemoc DNA ve dvaceti letech
DNA nadváha a vysoký tlak
Dna příznaky
Kyselina močová dna
Kyselina močová hodnoty
Zvýšená hladina kyseliny močové – dieta
Diabetik a dna
Dna nemoc a cholesterol
Dna, Cholesterol, Hypertenze II, Diabetes II
Je nemoc dna doživotní?
Dětská cukrovka
Jsem diabetička, jakou dietu?
Dieta při vaskulární nefroskleróze a diabetické nefropatie
Redukce váhy u diabetika
Dieta při cukrovce, diabetes (2)
Diabetes jedna ledvina, jídelníček
Cukrovka a žlučníkové kameny
Cukrovka 2 typu
Následky cukrovky, příznaky
Točení hlavy
Točení hlavy a nevolnost, příčiny
Re: Točení hlavy a nevolnost, příčiny
Diabetická noha dieta
Prader Willi syndrom a diabetická dieta
Re: Prader Willi syndrom a diabetická dieta
Dieta po operaci žlučních kamenu
Žlučníková kolika, zánět žaludku, nadýmaní
Žlučníkové kameny
Žlučníkové kameny a nízkotučné sýry
Chemoterapie a žlučník
Žlučníkový záchvat a dieta
Žlučníková dieta recepty, jídelníček
Podávání stravy po akutním zánětu slinivky břišní
Dieta pankreatická, onemocnění slinivky břišní
Akutni zápal slinivky břisní, stupne a doporučená dieta
Akutní zánět slinivky
Recepty pankreatitida
Recepty po zanětu slinivky břišní
Dieta při rakovině slinivky břišní
Slinivka břišní, dieta po zánětu
Chronický zánět slinivky břišní
Pankreatitida – zánět slinivky břišní
Adenokarcinom pankreatu, paraneoblastická trombocytemie
Celiakie, zánět žlučových cest
Dieta bezlepková a ledvinová nedostatečnost
Lymfocytární kolitida, hypercholesterolemie dieta
Celiakie příznaky
Bezlepková dieta diagnóza, celiakie
Crohnova choroba a dieta
Ulcerózní kolitida a dieta
Dieta a výživa při ulcerozní kolitidě
Dietní výživa / Dietní, dietologická poradna / Onemocnění, nemoci / DNA nadváha a vysoký tlak
DNA nadváha a vysoký tlak
Dotaz
Vážená redakce, obracím se na Vás s prosbou o pomoc. Byla mi zjištěna nemoc Dna (v krvi 418) a mám také nadváhu, vysoký tlak, mám dodržovat dietu při dně. Zajímá mne proto kolikrát za den mám jíst, v jakých časových intervalech, jelikož chodím do práce na 6 hodin, ráno vstávám kolem 4 hodiny a také snídám po 4. hodině. Naposledy se snažím jíst kolem 18 hodiny. Podle zatím přečtených informací bych neměla jíst žádné maso, pikantní sýry (mám ráda hermelín přírodní, tvrdé sýry i uzené, podmáslí, jogurty to doufám můžu) z luštěnin můžu asi jen sojů a sojové maso, můžu ořechy mandle, burské oříšky... Můžete mi prosím napsat nějaké další podrobnost. Děkuji
Květka, Žatec
Odpověd
Vážená paní, zvýšení hladiny kyseliny močové v krvi, bez kloubních bolestivých projevů je předstupeň vlastního onemocnění dnou. Fyziologické hodnoty kyseliny močové pro ženy jsou 140-340? mol/l (kyselina močová je konečný produkt metabolismu purínů). Je třeba se vyhnout nejbohatším zdrojům purínů (kaviár, jikry, vnitřnosti, droždí, slanečci, sardinky, čokoláda, silné kakao). Je nutná úprava tělesné hmotnosti v případě nadváhy její redukce, pokles tělesné hmotnosti nemá být prudký, nemá přesáhnout úbytek 0,5-1,0 kg za týden, jinak se zhorší onemocnění dnou. Je vhodné si rozložit stravu do tří až čtyřhodinových intervalů během celého den. Doporučuji jíst 5x denně (snídaně, přesnídávka, oběd, svačina, večeře), ale není třeba striktně dodržovat časy jednotlivých jídel. Rozvržení stravy do 5 porcí během den zajišťuje její pravidelnost. Hladovění je nevhodné, nepříznivě ovlivňuje metabolismus kyseliny močové. Je třeba nekonzumovat dráždivé látky (dráždivá koření (např. pepř, chilli), dráždivé kořenící směsi, uzeniny, kořeněné, zrající, plísňové sýry (olomoucké syrečky, romadur, Niva, apod.), pikantní tučné saláty (rybí, vlašský, apod.)). Doporučuji konzumovat mléko a mléčné výrobky s nižším obsahem tuků: polotučné mléko, tvrdé sýry (např. eidam, uzený není moc vhodný) do 30% tuku v sušině, polotučný tvaroh, nízkotučné jogurty, zakysané mléčné výrobky (např. podmáslí, biokys, kyška, kefír, aktimel, apod.) - pozitivně působí na střevní mikroflóru, podporují imunitu, libová masa, netučnou drůbež (kuře, krůta), ryby, nahrazovat živočišné tuky tuky rostlinnými, používat rostlinné oleje, rostlinné roztíratelné tuky, máslo pouze občas, konzumovat hodně ovoce a zeleniny. Luštěniny jsou vhodné, obsahují mnoho vlákniny, která urychluje střevní peristaltiku a pomáhá při redukci tělesné hmotnosti. Ořechy, mandle jsou vhodné, ale ne ve velkém množství, jsou příliš tučné. Burské oříšky jsou velmi kalorické, nedoporučuji je konzumovat ve velkém množství. Váš jídelníček může být zpestřen různými semínky (např. Lněná, sezamová dýňová slunečnicová), ale nekonzumovat jich velké množství, jsou tučná. Sójové maso i sójové mléko je vhodné, vhodné jsou i další náhrady masa: "robi" (směs rostlinných bílkovin), "klaso" (základem je pšeničná bílkovina). Vhodné je i tofu (vyrobeno z fermentovaného sójového mléka), šmakoun (vaječná bílkovina - lehce stravitelná, výborný zdroj bílkovin). Je velice důležité omezit solení z důvodu hypertenze, sůl lze částečně nahradit bylinkami (např, bazalka, kopr, zelená petrželka) - více informací o bylinkách, zelených natích. Nutný je pravidelný pitný režim 2-3 l tekutin denně (do příjmu tekutin se počítají tekutiny obsažené v potravinách, např. polévky), ne sladké nápoje, minerálky, černá káva, silný černý a zelený čaj, ale stolní vody bez příchutě (např. Rajec, Aquilla, Toma natura, Dobrá voda, apod.) ovocné čaje, žitná káva. Doporučuji dostatečný pohybový režim dle Vašich fyzických možností (např. Plavání, aerobik, cyklistika, apod.) důležitá je chůze, hlavně chůze do schodů, do kopce, pravidelné cvičení 15-20 minut denně. Můžete zařadit 1x týdně ovocno-zeleninový, zeleninový, ovocný odlehčovací den, to znamená, že budete celý den konzumovat pouze ovoce a zeleninu nebo jen zeleninu nebo jen ovoce syrové, tepelně upravené bez použití tuku, mouky, cukru (lze použít náhradní nekalorické sladidlo např. Aspartam). S pozdravem
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz