Dotaz
Dobrý den, prosím poraďte, jakou stravou zvýšit hemoglobin. Mám chronické onemocnění jater, jícnové varixy. Děkuji.
Jindřich, České BudějoviceOdpověd
Dobrý den, Hemoglobin obvykle ve stravě zvyšuje červené víno, tmavé maso (vepřové, hovězí) listová zelenina (špenát...) a játra, ale vzhledem k tomu, že máte chronické onemocnění jater a jícnové varixy, tak víno je nevhodné a játra bych doporučovala jíst jen v omezené míře. Měl byste užívat preparáty železa (např. maltofer) a kyselinu listovou, dále je vhodné zvýšit vlákninu (celozrné pečivo, ovoce, zelenina), která bude zadržovat rozpadové produkty jídla a tím pádem je nebudou muset játra odbourávat a nebudou tolik zatěžovány. Ve vyvážené stravě by mělo být dosti tekutin, vitaminů a méně bílkovin. Množství bílkovin zredukujte na míru, kterou Vám určil lékař. S pozdravem
redakce serveru dietologie.cz