Dotaz
Dobrý den, obracím se na Vás s prosbou o navržení diety pro pacienta s polycystosou ledvin, který má vysokou hladinu draslíku. Potřebuje jeho hodnotu snížit. Uvítala bych také návrh na vhodné recepty, popřípadě odkaz, kde je mohu najít. Dovolím si přidat do přílohy hodnoty z vyšetření, které prosím považujte za důvěrné a nezveřejňujte je nikde. Děkuji předem za pomoc a radu. S pozdravem
Dana, TáborOdpověd
Dobrý den, v jídelníčku, kde je potřeba omezovat draslík je vhodné omezit nebo úplně vyloučit meruňky, melouny, banány, hrozny, kiwi, rajčata, mrkev, paprika, houby, sušené meruňky, švestky, sušené houby a luštěniny. Dále je vhodné z konzervované zeleniny odstranit šťávu, brambory: oloupané a nakrájené brambory nejlépe přes noc namočit do vody, tím se odstraní draslík a vařit brambory v jiné vodě. Podobně můžete upravovat i jinou zeleninu - mrkev, petržel, květák, brokolici. U onemocnění ledvin se doporučuje 3 x týdně 50 g masa a omezovat bílkovinné potraviny na 50 g za den.
nutriční terapeutka z redakce@dietologie.cz