Dotaz
Dobrý den, manžel má cukrovku léčenou léky a má dodržovat dietu při cukrovce. Lékař mu zakázal tučné, smažené, uzeniny, sladké a bílou mouku. Abych se s tímto problémem vyrovnala a získala nějakou inspiraci, koupila jsem Diabetickou kuchařku z vydavatelství DONA, autor Miroslav Kotrba. V těchto receptech ale nacházím jídla zahušťovaná moukou, recepty z uzenin a také "tučného" masa. Jsem z toho trochu zmatená. Můžete mi poradit jak na to? Abych měla jasno. Třeba sestavením vhodného jídelníčku, nebo kde ho získat a doporučit ty správné recepty (kuchařku). Děkuji
Alena, PrachaticeOdpověd
Dobrý den, Bílá mouka, která patří do skupiny sacharidů se v diabetické dietě může používat, ale velice záleží na tom, kolik jí pacient použije na přípravu pokrmů. Musí se soustředit i na další poživatiny sacharidového původu jako je rýže, těstoviny, knedlíky, brambory, ovoce, pečivo... Někteří pacienti si tyto poživatiny převažují na váze, aby měli jistotu, že mají jídelníček sestavený správně. Přesné množství sacharidových potravin a návod jak si správně sestavit jídelníček na diabetickou dietu. Uzeniny a další podobné masové výrobky se nedoporučují celkově při racionální stravě z toho důvodu, že je to uzenina, většinou tučná. Do diabetické diety jednou, dvakrát týdně můžete zařadit šunku, drůbeží párky a uzeniny méně tučné. Smažená jídla používejte jen občas. Sladké pokrmy, cukrovinky, cukr řepný, sladké marmelády, džemy, jogurty s přídavkem cukru se u diety diabetické nepoužívají. Existuje však spousta receptů na pečené moučníky pro diabetiky, do kterých se cukr nepřidává vůbec nebo jsou s přídavkem umělého sladidla. Jídelníčky pro diabetickou dietu si můžet objednat z našich stránek pod kódem DIA-2, DIA-3 a jsou uveneny na strance s jídelníčky. Můžete také vyzkoušet naše recepty při cukrovce.
nutriční terapeutka z redakce@dietologie.cz