Dotazy o onemocnění celiakií
Hubnutí s celiakií po těhotenství, bezlepkové potraviny
Dotazy o onemocnění dna, dieta při dně
Sádlo, máslo, obiloviny při dně a cukrovce
Dnavá artritida, alkoholické pivo při dně
Puríny v česneku, konzumace 3 stroužky denně u dny
Amarant, tofu a sója u vysoké hladiny kyseliny močové
Dotazy o onemocnění ledvin
Život s jednou ledvinou vlivem tumoru
Selhání ledvin a kornatění cév, vysoký tlak
Dotazy o mozkových onemocnění
Výživa při Rostroušené skleróze
Dotazy o nádorových onemocněních – rakovina a dieta
Chemoterapie po rakovinu prsu, hysterektomie, přípravky na hubnutí
Dotazy o onemocnění štítné žlázy
Hubnout po operaci štítné žlázy a překyselení žaludku
Nádor štítné žlázy s hypoechogenním lemem
Kolik mám mít příjem kalorii za den u snížené funkce štítné žlázy?
Dotazy o onemocnění střev
Pooperační dieta po laparoskopické operaci slepého střeva
Dieta vhodná při divertikulitidě s perforací a abscesem
Crohnova nemoc, plynatost a nafouknutí po jídle
Dotazy o onemocnění žaludku
Dietní strava při zánětu žaludku u Helicobacter pylori
Otrava rtutí amalgámem
Dotazy o onemocnění srdce
Strava po infarktu
Dieta po transplantaci srdce
Histamínová intolerance na pšenicu, vajcia a mlieko
Hypercholesterolemie, hypertenze III
Šetřící dieta, zauzlenie čriev
Anémie – snížená hladina hemoglobinu
Hypotyreóza, obezita, redukční dieta
Kvasinkové onemocněních u žen
Výživa při progredující Parkinsonově chorobě
Dieta při onemocnění GERD (gastroezofageální refluxní choroba)
Zácpa u dětí, možné příčiny a jak léčit
Re Zácpa u detí, možné příčiny a jak léčit
Re Re Zácpa u detí, možné příčiny a jak léčit
Chronická únava, dietní režim
Kolostomie, ileostomie, tlusté střevo
Polyvalentní alergie
Silná alergie na lepek, svědění
Příčiny pálení žáhy a bolesti na hrudi
Slabý zánět žaludku, jídelníček
Gilbertův syndrom a výživa u batolete
Autoimunitní hepatitida a žlučník
Mám zánět žaludku, dvanácterníku…
Gastroezofageální refluxní choroba jícnu
Rakovina žaludku, dieta po odstranění žaludku
Žaludeční nevolnost bolesti a podráždení břicha
Leidenská mutace a nadváha
Bezpurinová dieta
Dieta při MYASTENIE GRAVIS
Dieta při chronické renální insuficienci (CHRI)
Hyperurikémie, dyslipoproteinémie a Menierova choroba
Meniérova choroba
Jaterní dieta
Dieta na játra a divertikulitida – zdravá střeva
Jak se stravovat při cirhóze jater a cukrovce
Jaterní cirhóza, jaterní dieta
Zánět jater (steatóza), vřed dvanácterníku, trombocytopenie
Nadměrná ztráta bílkovin
Jídelníček pro alergika
Glukozová tolerance
Dieta při popáleninách
Mononukleoza dieta
Jakou dietu při mononukleoze
Mononukleozu, borelioza, dieta pri candidě
Kyselina močová v krvi
Malé množství bílkovin v krvi
Systémový lupus a dieta (SLE)
Re: Systémový lupus a dieta (SLE)
Zvýšená hladina cukru v moči
Polypy tlustého střeva léčba
Polypy tlustého střeva, dieta
Překyselení organismu
Revmatoidní artritida, vysoký krevní tlak, nadváha
Vysoký krevní tlak po porodu
Vysoký krevní tlak a ledviny
Vysoký tlak, zvýšená hladina cholesterolu a slabá cukrovka
Kolísavý krevní tlak, nedostatečná funkce ledvin
Hyperkalémie snížená funkce ledvin
Ledvinové kameny, ledvinová kolika dieta
Ledvinová dieta, draslík v krvi
Ledvinová dysfunkce a cukrovka
Dieta po transplantaci ledvin, kortikosteroidy
Uremický syndrom a doporučená dieta
Strava při dně
Suroviny při onemocnění dnou
Ryby při onemocnění dnou
Problémy s vysokým tlakem, DNA a nadváhou
Dna cukrovka a vysoký krevní tlak
Nemoc DNA ve dvaceti letech
DNA nadváha a vysoký tlak
Dna příznaky
Kyselina močová dna
Kyselina močová hodnoty
Zvýšená hladina kyseliny močové – dieta
Diabetik a dna
Dna nemoc a cholesterol
Dna, Cholesterol, Hypertenze II, Diabetes II
Je nemoc dna doživotní?
Dětská cukrovka
Jsem diabetička, jakou dietu?
Dieta při vaskulární nefroskleróze a diabetické nefropatie
Redukce váhy u diabetika
Dieta při cukrovce, diabetes (2)
Diabetes jedna ledvina, jídelníček
Cukrovka a žlučníkové kameny
Cukrovka 2 typu
Následky cukrovky, příznaky
Točení hlavy
Točení hlavy a nevolnost, příčiny
Re: Točení hlavy a nevolnost, příčiny
Diabetická noha dieta
Prader Willi syndrom a diabetická dieta
Re: Prader Willi syndrom a diabetická dieta
Dieta po operaci žlučních kamenu
Žlučníková kolika, zánět žaludku, nadýmaní
Žlučníkové kameny
Žlučníkové kameny a nízkotučné sýry
Chemoterapie a žlučník
Žlučníkový záchvat a dieta
Žlučníková dieta recepty, jídelníček
Podávání stravy po akutním zánětu slinivky břišní
Dieta pankreatická, onemocnění slinivky břišní
Akutni zápal slinivky břisní, stupne a doporučená dieta
Akutní zánět slinivky
Recepty pankreatitida
Recepty po zanětu slinivky břišní
Dieta při rakovině slinivky břišní
Slinivka břišní, dieta po zánětu
Chronický zánět slinivky břišní
Pankreatitida – zánět slinivky břišní
Adenokarcinom pankreatu, paraneoblastická trombocytemie
Celiakie, zánět žlučových cest
Dieta bezlepková a ledvinová nedostatečnost
Lymfocytární kolitida, hypercholesterolemie dieta
Celiakie příznaky
Bezlepková dieta diagnóza, celiakie
Crohnova choroba a dieta
Ulcerózní kolitida a dieta
Dieta a výživa při ulcerozní kolitidě
/ Dietní, dietologická poradna / Onemocnění, nemoci / Gastroezofageální refluxní choroba jícnu
Dotaz
Dobrý den, jsem babičkou dvouletého chlapečka, kterému byl v červnu letošního roku diagnostikován bez ezofagitidy. Matka nám chlapečka půjčuje velmi zřídka a vzhledem k neuspořádaným mezilidským vztahům nelze s ní o ničem komunikovat. Vždy, když chlapečka vypraví na cestu – na odpoledne – sbalí mu do taštičky sušenky, ovocný čaj a banán, občas Brumíka. Něco jsem si vyčetla na internetu o této chorobě, ale jsem na rozpacích, když mu podávám jakékoliv jídlo. Bojím se, abych mu neublížila. Poslední návštěva, kdy byl chlapeček i přes noc – byla hororová. Přijel v podvečer, snědl banán a napil se čaje a v noci zvracel, zvracel a zvracel. Měla jsem pocit, že neztrávil vůbec nic, co za den snědl. Moc Vás prosím o radu, jakou nejvhodnější dietu užít, popřípadě doporučené potraviny. Je jasné, že lákadla kolem něho jsou a budou. Potřebovala bych poradit, čím nahradit čokoládu – existují nějaké dietní bombonky nebo pamlsky? Uvítala bych také doporučený jídelníček s recepty. Pokusím se jej pak předat mamince a sama jej budu využívat. Děkuji za odpověď a pokud je třeba nějaká byt zpoplatněná služba – předejte mi prosím kontak.
Jirka, LitoměřiceOdpověd
Vážená paní, gazoezofageální reflux je návrat obsahu do jícnu v důsledku sníženého tonusu dolního jícnového svěrače. Dolní jícnový svěrač je během nepřijímání potravy v klidu, je stažený. Léčba tohoto onemocnění patří do rukou lékaře. Co se týká stravy, je třeba vyloučit všechny potraviny, které snižují tonus dolního jícnového svěrače a které podporují vyprazdňování žaludku. Doporučuji Vašemu vnukovi dietu šetřící, dietu č.2. Šetřící úprava znamená šetřit trávicí trakt termicky (nepříliš horké ani studené), chemicky (ne pikantní, tučné, nadýmavé potraviny), mechanicky (ne slupky, zrníčka, pecičky, kůrky). Pokrmy se opékají na sucho, lze též zahušťovat moukou, Solamylem, Maizzenou opraženou na sucho, tuk se vkládá až do hotových pokrmů. Z kuchyňských úprav jsou povoleny všechny kromě úprav, kde se používá větší množství tuku (fritování, smažení, opékání na tuku). Z tuků Vám doporučuji máslo a jednodruhový olej. Ze stravy jsou vyloučeny všechny sušenky, bonbóny, pepermintky, kakao, čerstvé kynuté pečivo, čokoláda. Je to velice těžké, je třeba se sice obejít bez kupovaných pamlsků, které děti milují, ale i doma lze připravit chutná sladká dietní jídla, která nahradí mlsky, např. šlehaný tvaroh s meruňkami lehce přislazený cukrem nebo banánový koktejl. Více informací o této dietě i o výběru potravin naleznete na našich webových stránkách. Doporučuji zvýšit příjem tekutin i během stravy, aby strava rychleji procházela jícnem. Mezi vhodné nápoje patří přírodní šťávy ovocné i zeleninové, pitná voda, stolní vody bez příchuti, čaje (mohou být i slazené). Je třeba dbát zvýšené opatrnosti na různé konzervanty, mohou podráždit žaludek a vyvolat nevolnost a zvracení. Z tohoto důvodu nedoporučuji Vašemu vnukovi slazené limonády a stolní vody s příchutí, nápoje sycené kysličníkem uhličitým nejsou povoleny. Rovněž jsou nevhodné různé polotovary a instantní jídla. Ovocný čaj a banán jsou vhodná jídla, ale sušenky a Brumík nikoli. Vašemu vnukovi nebylo špatně po ovocném čaji a banánu, ale po sušenkách a „Brumíkovi“. V případě Vašeho zájmu si lze objednat jídelníčky (součástí jídelníčku jsou recepty) s kódem TUKY-2, TUKY-3 a TUKY-4. Jídelníčky jsou sice určeny pro pacienty s onemocněním jater, žlučníku, žaludku a pod, ale pokrmy jsou šetřící, plnohodnotné, a získáte tak inspiraci vhodných pokrmů, které byste mohla připravovat pro Vašeho vnuka. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz