Dotaz
Dobrý den, obracím se na Vás po prostudování Vašich stránek. Přečetla jsem spoustu odpovědí na Vašich stránkách a mám doplňující otázky k redukční dietě. Moc ráda bych se trochu komplexněji zabývala svojí nadváhou, jelikož dosud jsem se snažila zhubnout po třech těhotenstvích a z toho dvou dětech, ale nedaří se mi. Velice bych uvítala Vaši odpověď. Je mi 33 let. V posledních pěti letech jsem byla 3 x těhotná. První těhotenství nedopadlo, potratila jsem. Z dalších dvou se narodily dvě zdravé krásné děti. Po prvním synovi jsem shodila všechno, co jsem v těhotenství nabrala. Váha byla zpět, postava také. Cvičila jsem, chodila hodně na procházky a pěšky s kočárkem. Po dalším dítěti, holčičce, která se narodila císařským řezem, jsem váhu dosud nesrovnala. Pořád mi pět kilo chybí shodit. Mám děti 3,5 a 1,5 roku staré (v současné chvíli) a najít si čas na cvičení mezi péčí o ně, je pro mě velice náročné. Navíc jsem s nimi většinu času sama. Manžel se vrací z práce k večeru a o víkendech je ve škole (dokončuje mgr. studium). Hlídání nemáme téměř žádné, až na výjimky, asi tak 1 x dvě hodiny v týdnu. Prostě chci říci, že čas vyhrazený jen pro sebe vlastně nemám. Když začnu cvičit, děti se přidávají a stěžují mi to. K váze. Před prvním otěhotněním jsem měla 73–74 kg při výšce 177 cm. Po prvním těhotentsví – chlapečkovi 75 kg, po holčičce mám 79–80 kg. Je to pro mě neúnosné. Jsem pořád unavená, nedospalá, děti jsou každé jiné. Jedno chodí dřív spát a dřív vstává, druhé chodí pozdě spát a pozdě vstává. Já se mezitím musím stihnout vyspat a případně do půlnoci dodělávám resty v domácnosti, žehlení, praní, úklid a podobně. Moje rodina ze strany matky, má dispozice k obezitě. Babička, děda (rodiče matky), moje matka – všichni měli celý život nadváhu až pak ve stáří po přechodu i obezitu. Já k tomu po dětech spěju také a jsem z toho nešťastná. Ráda bych s tou nadváhou zatočila. Prostě se naučila jíst a pít pravidelně a zdravě. Připravuji jídlo pro celou rodinu, manžela, děti, pro sebe. Snažím se jíst méně, ale někdy mám takový hlad, že sním velkou porci místo malé. Někdy vynechám svačinu, protože to nestihnu. Někdy dojídám po dětech, abych to nevyhodila. Nemám přísnou disciplínu. Také mě trápí v té souvislosti několik zdravotních problémů. Jednak dispozice, jak jsem psala. Sklony mám jisté. Pak mám také nitroděložní tělísko Mirenu. Nevím do jaké míry může ovlivnit ukládání vody, otoky. Mám otoky. Téměř denně oteklý obličej a ruce. Jsem z toho také nešťastná, protože to jsem nikdy nemívala a nevím co to znamená a čím to je. Na gynekologii jsem se ptala, prý to z Mireny není. Naše rodina ze strany matky, kde všichni trpěli nadváhou, se objevuje u všech příbuzných nějaká vada srdce nebo choroba srdce. Já mám srdeční arytmii – bradykardii, velmi nízký tlak a tepovou frekvenci kolem 40 tepů/min. Léky žádné neberu ani jsem se s ničím zásadní neléčila. V rodině ze strany matky se kromě nemocí srdce (angina pectoris, prodělané infarkty myokardu, mozkové mrtvice), u všech vyskytuje a vyskytovala cukrovka II. typu a také cévní choroby. Hledám ve svém okolí nějakého odborníka na dietologii a bohužel nenacházím. Nevím, na jakého lékaře se obrátit, kdo mi poradí s otokama, kdo mi řekne, jestli můj zdravotní stav je dobrý a jak ho zlepšit, jak a co jíst, prostě jak zlepšít svůj zdravotní stav a životní styl. Nerada bych vypadala a dopadla jako moji předkové. Chci s tím něco dělat a to co nejdřív. Samozřejmě nadváhou trpí moje klouby, takže se mi bortí klenba a občas mě bolí kolena asi z přetížení. Můžete mi prosím poradit nebo mě někam odkázat? Byla bych Vám velice vděčná. Můžete mi prosím napsat na tento e-mail odpověď?
Daniela, Ostrov
Odpověd
Vážená paní, jedním z vedlejších účinků nitroděložního tělíska Mirena je nárůst tělesné hmotnosti. Příčinou otoků může být ve Vašem případě srdeční potíže, ke kterým máte genetické sklony. Otoky jsou jednou z překážek při redukci tělesné hmotnosti. Doporučuji Vám omezit solení, nepřisolovat pokrmy, vyhnout se hodně slaným výrobkům, sůl váže v těle vodu a je ztěžuje redukci tělesné hmotnosti. Příčinou Vaší nadváhy jsou nejen genetické sklony, ale nepravidelná životospráva. Konzumace několika menších porcí denně zabraňuje obezitě. Při konzumaci menších porcí jídla rozloženého pravidelně během dne není pociťován hlad. Zatímco při nepravidelné stravě, vynechání menších jídel (svačin), konzumaci větších porcí jídla méně často je po určité době, obvykle ve večerních hodinách nezvladatelný hlad, díky kterému člověk rychle zhltne větší množství kalorického jídla, které by v jiných situacích nezkonzumoval. Při pocitu hladu nelze jíst pomalu, ale je třeba si uvědomit, že informace o pocitu sytostí dorazí do mozku po 20 minutách. Za tuto dobu lze při hltání zkonzumovat velké množství jídla, zejména kalorického, tj. bohatého na tuky i na sacharidy. Po konzumaci většího množství sacharidů dojde k rychlému zvýšení hladiny glukózy v krvi a následnému rychlému vyplavení inzulínu ze slinivky břišní, a k následnému prudkému poklesu hladiny glukózy v krvi. Dostaví se pocit hladu, který vede k rychlé konzumaci kalorických potravin, tj. potravin bohatých na sacharidy a tuky. Z toho je patrné, že příjem kalorií převyšuje jejich výdej. Přebytečné sacharidy, tj. sacharidy, které nejsou přeměněny na energii a vydány se přemění prostřednictvím biochemických reakcí na tuky a spolu s přebytečnými tuky jsou ukládány do tukových zásob v těle. Nedoporučuji Vám dojídat po dětech. Plně Vás chápu, že je Vám líto nedojedené jídlo vyhodit, že Vám to připadá nehospodárné. Ale je třeba zvážit, co je pro Vás výhodnější: dojíst nedojedené jídlo po dětech a zvýšit si svoje tukové zásoby v těle a tím i tělesnou hmotnost, nebo raději nedojedené jídlo po dětech vyhodit a prospět svému zdraví i své postavě. Základem redukční diety je omezení tuků, sacharidů, konzumace potravin s vysokým obsahem vlákniny (zelenina, ovoce, luštěniny). Jako sladidlo se nepoužívá řepný cukr, třtinový cukr a med. Med lze použít občas jako lék, nikoli jako sladidlo. Ideální je nesladit nebo používat jako přírodní sladidla, např. velmi sladké druhy ovoce (hroznové víno, hrušky, švestky) nebo rostliny, např. stevii (lze ji koupit v prodejnách zdravé výživy). Syntetická nekalorická nebo nízkokalorická sladidla lze sice používat, ale lidský organismus je více přizpůsoben na trávení přírodních látek než na trávení syntetických látek. Pokrmy nemají být příliš slané ani pikantní (povzbuzují chuť k jídlu). Strava má být pestrá, vyvážená (poměr bílkoviny: tuky: sacharidy = 20:30:50), pravidelná. Jídlo se rozděluje na menší porce, jí se častěji. Má se jíst v klidu, pomalu, řádně kousat. Nejíst při televizi nebo bezmyšlenkovitě. Doporučuji Vám, abyste si zapisovala, co jste snědla, kdy, jaký druh jídla, množství (zpočátku vážit, později stačí cca 2 x měsíčně kontrolně zvážit) a příležitost (stres, nuda, televize, apod.). Masa se konzumují pouze libová, uzeniny ne často, pouze dušená šunka, drůbeží šunka, ryby min. 1 x týdně (i tučné – rybí tuk obsahuje důležité látky pro organismus), mléko a mléčné výrobky se konzumují pouze se sníženým obsahem tuku (sýry do 30 % tuku v sušině). Z tuků doporučuji pouze kvalitní jednodruhové oleje (olivový, řepkový, slunečnicový, apod.), rostlinné roztíratelné oleje (např. Flora, Rama), máslo. Doporučuji upřednostňovat celozrnnou mouku a výrobky z ní, rýži neloupanou (natural), pohanku (obsahuje rutin – pozitivně působí na cévy), jáhly, špaldu, proso. Rovněž doporučuji nekonzumovat sladká jídla, moučníky, sladkosti, chipsy, brambůrky, potraviny z provozoven rychlého občerstven. Chuť na sladké, lze uspokojit čerstvým ovocem, kompoty, pyré, kysely, ovocnými saláty. Nejvhodnější přílohou jsou brambory v různých úpravách (kromě smažení, fritování), bramborová kaše). Vhodné přílohy: pohanka, luštěniny (hrachová kaše, čočka, cizrna, fazole), špalda, jáhly, proso, celozrnné těstoviny, noky z celozrnné mouky, neloupaná rýže. V redukční dietě jsou osvědčeny náhražky masa (sójové maso, šmakoun, tofu, maso Robbi, tempeh). Doporučuji zpestřit jídelníček malým množstvím semínek (např. lněná, slunečnicová, dýňová, sezamová, apod.) a ořechů. Omáčky se nepodávají. Polévky se podávají pouze nepříliš tučné a jako samostatný pokrm. V redukční dietě se používají všechny kuchyňské úpravy kromě smažení a fritování. Doporučuji všechny nápoje, ve kterých není obsažen cukr. Důležité je nezapomínat na pitný režim, 1–5 l tekutin denně. Ne každá tekutina, která zažene žízeň, zavodní organismus. Mezi vhodné tekutiny, které zavodňují organismus, patří pitná voda, stolní vody bez příchuti, neslazené ovocné čaje, slabý neslazený černý čaj, neslazený zelený, bílý, ruský čaj. Minerální vody bez příchuti též zavodňují organismus, ale je třeba je střídat. Proti nízkému tlaku pomáhá česnek. Je sice znám jako prostředek proti vysokému tlaku, ale jelikož česnek reguluje krevní tlak, je vhodný i pro jedince s nízkým krevním tlakem. Dalšími pomocníky jsou čaj z ostropestřce mariánského a z kopřiv. Mezi léčebné účinky ostropestřce mariánského patří též zlepšení krevního oběhu. Ostropestřec mariánský tonizuje cévy, přispívá k dobré funkci srdce i cév. Kopřiva je výborná proti únavě tím, že čistí krev, a tím i celý organismus. Čaj z pampelišky lékařské může pomoci proti zadržování vody v těle a následným otokům. Plně chápu, že při péči o děti a domácnost na pohyb už nezbývá čas, ale pohyb hraje klíčovou úlohu v redukci tělesní hmotnosti. Doporučuji Vám najít si čtvrthodinku cvičení pokud možno denně v době, kdy děti spí. Pravidelný pohyb zlepšuje postavu, přispívá k nárůstu svalové hmoty na úkor tukové hmoty. Svaly sice více váží, ale jsou pevné a méně objemné než načechrané tukové polštáře. Pravidelný pohyb též přispívá ke správné funkci krevního oběhu, tím, že rozproudí krev a tím také pomáhá odstraňovat únavu. Dobrý prostředek proti únavě je též vitamín C, který je obsažen zejména v citrusových plodech, kiwi, jahodách, zelí, černém rybízu, zelených natích (např. petrželová nať, celerová nať, kopr) a v bylinkách. V případě Vašeho zájmu si lze objednat jídelníčky na redukční dietu. Jídelníčky mají kódy REDUKCE-2, REDUKCE-3, REDUKCE-7 a REDUKCE-8. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz