dietologie.cz|xml/rss|Text verze|Grafická verze|Tisk
Jak zhubnoutJak zhubnout1x Key1
Hormonální antikoncepce Mirena, nadváha, redukční dietaHormonální antikoncepce Mirena, nadváha, redukční dietaAccessibility
Re: Hormonální antikoncepce Mirena, nadváha, posilovací strojeRe: Hormonální antikoncepce Mirena, nadváha, posilovací stroje
Jak zhubnout
Kdy naposledy by se mělo jíst
Nebezpečné diety a zdraví škodlivé hubnutí
Dieta modelek je vhodná k pročištění těla, ne na hubnutí
Šestidenní dieta nevede ke změně stravovacích návyků
U rýžové diety hrozí jistý jo–jo efekt
Držení Dukanovy diety je vyčerpávající a svazující
Tukožroutská dieta zpomaluje metabolismu těla
Mléčná dieta vede k nesnesitelnému hladu a zpomalení metabolismu
Dlouhodobá Margitova dieta zvyšuje riziko zdravotních komplikací
Dělená strava není dieta, ale životní styl
Při 90ti denní rozlišovací dietě je hlad díky nevhodné skladbě potravin
U osmihodinové diety nejenže nezhubnete, ale dokonce přiberete!
Citronová dieta je jednostranná dieta, nic se nemá přehánět ani citróny :-)
Mrkvová dieta vede k poškození zdraví a jo–jo efektu!
Cviky při maďarské dietě, využití glykemického indexu
Celozrnná dieta vede k nadbytečnému příjmu energie
Striktní časy jídel u revoluční diety Venice A. Fultona jsou stresující
Proč hubnout jen 5 týdnů u pětifaktorové diety? Pět faktorů jo-jo efektu.
Co si dám k jídlu na firemní akci když mám pytlíkovou dietu?
Dieta baletek ubírá fyzickou a psychickou kondici a vede k anorexii
Jablečná dieta způsobuje kyselou stravu a pálení žáhy
Americká dieta je jednou z drastických redukčních diet
Salátová dieta je jednorázová a vede k jo-jo efektu
Paleolitická strava není dieta ale životní styl dle stylu pravěkého člověka
Jednostranná rajčatová dieta vede k jo-jo efektu
Jednorázová grapefruitová dieta vede k jo-jo efektu a pálení žáhy
Žlučníkový záchvat při vajíčkové dietě způsoben nadměrnou produkci žluči
Dieta fen šuej není redukční dieta ale filozofický směr způsobu života
Dieta 309 neodstraňuje příčinu zvýšené hmotnosti vede k jo-jo efektu
Zdravotní problémy z nedostatku živin u diety podle Jennifer Aniston
Při newyorské dietě bývá hlad, což vede ke zpomalení metabolismu.
Dieta Angeliny Jolie zpomaluje metabolismus kvůli hladu
Krátkodobá intervalová dieta vede k jo-jo efektu a zpomalení metabolismu
Breussova dieta není dieta na hubnutí, ale očistná kůra
Plážová dieta ochuzuje jídelníček – zakazuje potraviny s vysokým glykemickým indexem
Bramborová dieta nezaručuje pestrou stravu, hrozí hlad a jo-jo efekt
Jednostranná dieta Victorie Principal je hladovka – zpomalí se metabolismus
Cambrige diet má velmi nízky příjem energie cca 3000 kJ hrozí tak jo-jo efekt
Po krátkodobé banánové dietě je jistý jo-jo efekt a nechuť na banány
Při jednostranné jogurtové dietě určitě nezhubnete
Jednorázová proteinová dieta má nadbytek bílkovin a nedostatek sacharidů
Limonádová dieta je hladovka vede k bolesti hlavy, únavě a vyčerpaní
Bodová dieta nebere do úvahy skladbu stravy jen počítání bodů
Nízkosacharidová Atkinsonova dieta může způsobovat zácpu kvůli skladbě potravin
Obezitologické centrum
Cizrna na oběd při hubnutí, energetická hodnota
Kolik denně příjímat bílkovin tuku sacharidů kJ
Kolik kalorií příjímat za den
Kolik sacharidů za den při posilování
Potravinové doplňky
Kniha čtyřhodinové tělo – Timothy Ferriss
Jak udržet váhu a jíst zdravě
Čocka, fazole při redukci váhy
Pobyt, tábor, lázně pro redukci váhy
Dieta při denním a nočním směnném provozu
Zadržování vody v těle
Nízkosacharidová dieta
Speciální sacharidová dieta (SCD)
Metoda VacuPress
Neplnohodnotá a nevyvážená 90 ti denní rozlišovací dieta
Strava na zpevnění svalů
Hormonální léčba při dietě
Obezita a slinivka
Obezita u dětí
Bazální metabolismus
Vliv správného výběru svačiny na metabolismus
B12-milgamma a bazální metabolismus
Hladovění není dieta pro zdraví
Jak začít jíst po přísné dietě aby nedošlo na jo–jo efekt
Jo-jo efekt 1
Jo-jo efekt 2
Tvarování postavy
Vyvážená strava
Hýždě a bříško
Optimální váha
Diabetologická a obezitologická ambulance
Záchvatovité přejídání
Obézní dítě
Nepravidelná strava a nadváha
Velká nadváha BMI=38
Snížená funkce štítné žlázy, dietní režim
Dieta u hypofunkce štítné žlázy
Štítná žláza a nadváha
Anémie vitamínu B12 a nadváha
Artróza při nadváze, obezitě
Mám nadváhu, jak správně hubnout?
Redukce váhy je změna způsobu života
Dlouhodobá nadváha
Jak zhubnout přes břicho, cviky na břicho
Jak zhubnout – redukce hmotnosti
Jak zhubnout 5 kg
Jak zhubnout při antikoncepci
Jak zhubnout stehna, cviky na stehna
Jak zhubnout 14 kg a být štíhla
Jak zhubnout, špatná životospráva
Jak zhubnout do plavek, hubnutí do plavek
Jak zhubnout břicho, ploché břicho
Jak zhubnout boky a pas
Problém s váhou, tlustá stehna a polštářky na bokách pasu
Zhubněte jednou provždy – Antonie Mačingová
Zhubnout kila
Dietní plán jak zhubnout do léta
Hubnutí po těhotenství
Prášky na hubnutí, léky na hubnutí
Hubnutí po porodu
Hubnutí při kojení
Dieta při kojení, jídelníček při kojení
Cvičení při kojení, cviky při kojení
Dieta při kojení s dostatkem živin
Antikoncepce a nadváha
Hubnutí s antikoncepcí
Vedlejší účinky při antikoncepci Lindynette 20 – zadržování vody v těle
Hubnutí dieta, dieta na hubnutí
Bezlepková dieta u mentální anorexie, bulimie a hubnutí
Jídelníček po léčbě anorexie
Závislost na sladkém při hubnutí
Dieta po porodu, hubnutí po porodu
Dieta na hubnutí, zdravé hubnutí
Diety na hubnutí
Dietní jídla, dietní jídelníček, dietní recepty
Dietní recepty na hubnutí
Nechutenství k jídlu, možné příčiny a následky
Dietní oběd, dietní večeře
Rychlé hubnutí, jak rychle zhubnout
Správný jídelníček u diety
Dietní jídelníček, zdravý jídelníček
Dietní potraviny, dietní pokrmy
Jídelníček na hubnutí, zdravé hubnutí
Dietní jídelníček na hubnutí
Dietní úprava jídelníčku
Hubnutí jídelníček a metabolismus
Tukožroutská dieta, tukožroutská polévka
Redukční dieta a intolerance laktózy
Drastická dieta
Mléčná dieta, mléčný nesmysl
Mléčná jednodenní dieta
Přísná dieta a jojo efekt
Rychlá dieta je nesmysl
Cviky na celulitidu cvičte každý den
Celulitida jak na ni s dietou
/ Dietní, dietologická poradna / Jak zhubnout / Hormonální antikoncepce Mirena, nadváha, redukční dieta
Dotaz
Dobrý den, obracím se na Vás po prostudování Vašich stránek. Přečetla jsem spoustu odpovědí na Vašich stránkách a mám doplňující otázky k redukční dietě. Moc ráda bych se trochu komplexněji zabývala svojí nadváhou, jelikož dosud jsem se snažila zhubnout po třech těhotenstvích a z toho dvou dětech, ale nedaří se mi. Velice bych uvítala Vaši odpověď. Je mi 33 let. V posledních pěti letech jsem byla 3 x těhotná. První těhotenství nedopadlo, potratila jsem. Z dalších dvou se narodily dvě zdravé krásné děti. Po prvním synovi jsem shodila všechno, co jsem v těhotenství nabrala. Váha byla zpět, postava také. Cvičila jsem, chodila hodně na procházky a pěšky s kočárkem. Po dalším dítěti, holčičce, která se narodila císařským řezem, jsem váhu dosud nesrovnala. Pořád mi pět kilo chybí shodit. Mám děti 3,5 a 1,5 roku staré (v současné chvíli) a najít si čas na cvičení mezi péčí o ně, je pro mě velice náročné. Navíc jsem s nimi většinu času sama. Manžel se vrací z práce k večeru a o víkendech je ve škole (dokončuje mgr. studium). Hlídání nemáme téměř žádné, až na výjimky, asi tak 1 x dvě hodiny v týdnu. Prostě chci říci, že čas vyhrazený jen pro sebe vlastně nemám. Když začnu cvičit, děti se přidávají a stěžují mi to. K váze. Před prvním otěhotněním jsem měla 73–74 kg při výšce 177 cm. Po prvním těhotentsví – chlapečkovi 75 kg, po holčičce mám 79–80 kg. Je to pro mě neúnosné. Jsem pořád unavená, nedospalá, děti jsou každé jiné. Jedno chodí dřív spát a dřív vstává, druhé chodí pozdě spát a pozdě vstává. Já se mezitím musím stihnout vyspat a případně do půlnoci dodělávám resty v domácnosti, žehlení, praní, úklid a podobně. Moje rodina ze strany matky, má dispozice k obezitě. Babička, děda (rodiče matky), moje matka – všichni měli celý život nadváhu až pak ve stáří po přechodu i obezitu. Já k tomu po dětech spěju také a jsem z toho nešťastná. Ráda bych s tou nadváhou zatočila. Prostě se naučila jíst a pít pravidelně a zdravě. Připravuji jídlo pro celou rodinu, manžela, děti, pro sebe. Snažím se jíst méně, ale někdy mám takový hlad, že sním velkou porci místo malé. Někdy vynechám svačinu, protože to nestihnu. Někdy dojídám po dětech, abych to nevyhodila. Nemám přísnou disciplínu. Také mě trápí v té souvislosti několik zdravotních problémů. Jednak dispozice, jak jsem psala. Sklony mám jisté. Pak mám také nitroděložní tělísko . Nevím do jaké míry může ovlivnit ukládání vody, otoky. Mám otoky. Téměř denně oteklý obličej a ruce. Jsem z toho také nešťastná, protože to jsem nikdy nemívala a nevím co to znamená a čím to je. Na gynekologii jsem se ptala, prý to z Mireny není. Naše rodina ze strany matky, kde všichni trpěli nadváhou, se objevuje u všech příbuzných nějaká vada srdce nebo choroba srdce. Já mám srdeční arytmii – bradykardii, velmi nízký tlak a tepovou frekvenci kolem 40 tepů/min. Léky žádné neberu ani jsem se s ničím zásadní neléčila. V rodině ze strany matky se kromě nemocí srdce (angina pectoris, prodělané infarkty myokardu, mozkové mrtvice), u všech vyskytuje a vyskytovala cukrovka II. typu a také cévní choroby. Hledám ve svém okolí nějakého odborníka na dietologii a bohužel nenacházím. Nevím, na jakého lékaře se obrátit, kdo mi poradí s otokama, kdo mi řekne, jestli můj zdravotní stav je dobrý a jak ho zlepšit, jak a co jíst, prostě jak zlepšít svůj zdravotní stav a životní styl. Nerada bych vypadala a dopadla jako moji předkové. Chci s tím něco dělat a to co nejdřív. Samozřejmě nadváhou trpí moje klouby, takže se mi bortí klenba a občas mě bolí kolena asi z přetížení. Můžete mi prosím poradit nebo mě někam odkázat? Byla bych Vám velice vděčná. Můžete mi prosím napsat na tento e-mail odpověď?
Daniela, OstrovOdpověd
Vážená paní, jedním z vedlejších účinků nitroděložního tělíska je nárůst tělesné hmotnosti. Příčinou otoků může být ve Vašem případě srdeční potíže, ke kterým máte genetické sklony. Otoky jsou jednou z překážek při redukci tělesné hmotnosti. Doporučuji Vám omezit solení, nepřisolovat pokrmy, vyhnout se hodně slaným výrobkům, sůl váže v těle vodu a je ztěžuje redukci tělesné hmotnosti. Příčinou Vaší nadváhy jsou nejen genetické sklony, ale nepravidelná životospráva. Konzumace několika menších porcí denně zabraňuje obezitě. Při konzumaci menších porcí jídla rozloženého pravidelně během dne není pociťován hlad. Zatímco při nepravidelné stravě, vynechání menších jídel (svačin), konzumaci větších porcí jídla méně často je po určité době, obvykle ve večerních hodinách nezvladatelný hlad, díky kterému člověk rychle zhltne větší množství kalorického jídla, které by v jiných situacích nezkonzumoval. Při pocitu hladu nelze jíst pomalu, ale je třeba si uvědomit, že informace o pocitu sytostí dorazí do mozku po 20 minutách. Za tuto dobu lze při hltání zkonzumovat velké množství jídla, zejména kalorického, tj. bohatého na tuky i na sacharidy. Po konzumaci většího množství sacharidů dojde k rychlému zvýšení hladiny glukózy v krvi a následnému rychlému vyplavení inzulínu ze slinivky břišní, a k následnému prudkému poklesu hladiny glukózy v krvi. Dostaví se pocit hladu, který vede k rychlé konzumaci kalorických potravin, tj. potravin bohatých na sacharidy a tuky. Z toho je patrné, že příjem kalorií převyšuje jejich výdej. Přebytečné sacharidy, tj. sacharidy, které nejsou přeměněny na energii a vydány se přemění prostřednictvím biochemických reakcí na tuky a spolu s přebytečnými tuky jsou ukládány do tukových zásob v těle. Nedoporučuji Vám dojídat po dětech. Plně Vás chápu, že je Vám líto nedojedené jídlo vyhodit, že Vám to připadá nehospodárné. Ale je třeba zvážit, co je pro Vás výhodnější: dojíst nedojedené jídlo po dětech a zvýšit si svoje tukové zásoby v těle a tím i tělesnou hmotnost, nebo raději nedojedené jídlo po dětech vyhodit a prospět svému zdraví i své postavě. Základem redukční diety je omezení tuků, sacharidů, konzumace potravin s vysokým obsahem vlákniny (zelenina, ovoce, luštěniny). Jako sladidlo se nepoužívá řepný cukr, třtinový cukr a med. Med lze použít občas jako lék, nikoli jako sladidlo. Ideální je nesladit nebo používat jako přírodní sladidla, např. velmi sladké druhy ovoce (hroznové víno, hrušky, švestky) nebo rostliny, např. stevii (lze ji koupit v prodejnách zdravé výživy). Syntetická nekalorická nebo nízkokalorická sladidla lze sice používat, ale lidský organismus je více přizpůsoben na trávení přírodních látek než na trávení syntetických látek. Pokrmy nemají být příliš slané ani pikantní (povzbuzují chuť k jídlu). Strava má být pestrá, vyvážená (poměr bílkoviny: tuky: sacharidy = 20:30:50), pravidelná. Jídlo se rozděluje na menší porce, jí se častěji. Má se jíst v klidu, pomalu, řádně kousat. Nejíst při televizi nebo bezmyšlenkovitě. Doporučuji Vám, abyste si zapisovala, co jste snědla, kdy, jaký druh jídla, množství (zpočátku vážit, později stačí cca 2 x měsíčně kontrolně zvážit) a příležitost (stres, nuda, televize, apod.). Masa se konzumují pouze libová, uzeniny ne často, pouze dušená šunka, drůbeží šunka, ryby min. 1 x týdně (i tučné – rybí tuk obsahuje důležité látky pro organismus), mléko a mléčné výrobky se konzumují pouze se sníženým obsahem tuku (sýry do 30 % tuku v sušině). Z tuků doporučuji pouze kvalitní jednodruhové oleje (olivový, řepkový, slunečnicový, apod.), rostlinné roztíratelné oleje (např. Flora, Rama), máslo. Doporučuji upřednostňovat celozrnnou mouku a výrobky z ní, rýži neloupanou (natural), pohanku (obsahuje rutin – pozitivně působí na cévy), jáhly, špaldu, proso. Rovněž doporučuji nekonzumovat sladká jídla, moučníky, sladkosti, chipsy, brambůrky, potraviny z provozoven rychlého občerstven. Chuť na sladké, lze uspokojit čerstvým ovocem, kompoty, pyré, kysely, ovocnými saláty. Nejvhodnější přílohou jsou brambory v různých úpravách (kromě smažení, fritování), bramborová kaše). Vhodné přílohy: pohanka, luštěniny (hrachová kaše, čočka, cizrna, fazole), špalda, jáhly, proso, celozrnné těstoviny, noky z celozrnné mouky, neloupaná rýže. V redukční dietě jsou osvědčeny náhražky masa (sójové maso, šmakoun, tofu, maso Robbi, tempeh). Doporučuji zpestřit jídelníček malým množstvím semínek (např. lněná, slunečnicová, dýňová, sezamová, apod.) a ořechů. Omáčky se nepodávají. Polévky se podávají pouze nepříliš tučné a jako samostatný pokrm. V redukční dietě se používají všechny kuchyňské úpravy kromě smažení a fritování. Doporučuji všechny nápoje, ve kterých není obsažen cukr. Důležité je nezapomínat na pitný režim, 1–5 l tekutin denně. Ne každá tekutina, která zažene žízeň, zavodní organismus. Mezi vhodné tekutiny, které zavodňují organismus, patří pitná voda, stolní vody bez příchuti, neslazené ovocné čaje, slabý neslazený černý čaj, neslazený zelený, bílý, ruský čaj. Minerální vody bez příchuti též zavodňují organismus, ale je třeba je střídat. Proti nízkému tlaku pomáhá česnek. Je sice znám jako prostředek proti vysokému tlaku, ale jelikož česnek reguluje krevní tlak, je vhodný i pro jedince s nízkým krevním tlakem. Dalšími pomocníky jsou čaj z ostropestřce mariánského a z kopřiv. Mezi léčebné účinky ostropestřce mariánského patří též zlepšení krevního oběhu. Ostropestřec mariánský tonizuje cévy, přispívá k dobré funkci srdce i cév. Kopřiva je výborná proti únavě tím, že čistí krev, a tím i celý organismus. Čaj z pampelišky lékařské může pomoci proti zadržování vody v těle a následným otokům. Plně chápu, že při péči o děti a domácnost na pohyb už nezbývá čas, ale pohyb hraje klíčovou úlohu v redukci tělesní hmotnosti. Doporučuji Vám najít si čtvrthodinku cvičení pokud možno denně v době, kdy děti spí. Pravidelný pohyb zlepšuje postavu, přispívá k nárůstu svalové hmoty na úkor tukové hmoty. Svaly sice více váží, ale jsou pevné a méně objemné než načechrané tukové polštáře. Pravidelný pohyb též přispívá ke správné funkci krevního oběhu, tím, že rozproudí krev a tím také pomáhá odstraňovat únavu. Dobrý prostředek proti únavě je též vitamín C, který je obsažen zejména v citrusových plodech, kiwi, jahodách, zelí, černém rybízu, zelených natích (např. petrželová nať, celerová nať, kopr) a v bylinkách. V případě Vašeho zájmu si lze objednat jídelníčky na redukční dietu. Jídelníčky mají kódy REDUKCE-2, REDUKCE-3, REDUKCE-7 a REDUKCE-8. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz