Dotaz
Pěkný den, ráda bych Vás poprosila o radu ohledně vhodné diety. Nějak se mi nedaří zkombinovat požadavky různých nemocí (a různých lékařů) a rozumné výživy. Jsem stále unavená padesátiletá matka. Mám diabetes II typu slušně kompenzovanou – jen jsem občas příliš nízko okolo 3,5 (Glucophage 4x500, Eglymad 2,5, Januvia), vysoký tlak (Piramil 2,5), těžkou trombocytopenii okolo 20 tis. (Ascorutin, příp. Pamba). Jsem rok po borelioze, v klimakteriu, alergik s velmi vysokými hodnotami (z potravin jablka – růžovité, vejce), trápí mě léta průjmy a hemoroidy, vřed dvanácterníku, nadváha, mám jen jednu ledvinu a časté záněty močových cest, časté kandidózy a především mám momentálně zánět jater (četné leze a steatosa, bolesti a tlaky, vysoké jaterní testy, špatné zažívání, cholesterol v normě). Horší se mi zrak a často mě bolívá v krku s teplotami, jazyk mám bílý stále. Stravuji se myslím velmi rozumně, nekouřím, nepiju žádný alkohol, nejím cukr. Z nápojů piju jen neochucenou balenou vodu bez bublin a zelený čaj. Občas bylinkový nebo slabou meltu. V neděli hrnek kakaa z mléka napůl s vodou. Z potravin mám ráda polévky a jídla z jednoho hrnce, bramborová jídla, tmavé pečivo, veškerou zeleninu (nejraději syrovou) či v páře, některé ovoce, libové vepřové kotlety i trošku kuřecího nebo kousek srdce, jazyka, luštěniny, rýži, občas sýry, tvaroh, jogurt, výlučně panenský olivák a malou trochu másla, dřív i trošku sádla. Vyjímečně nesladké pečivo kynuté či lístkové, pár mandlí. Hřeším opravdu vyjímečně jednou kostičkou 70% čokolády či jedním bonbonem. Při hypoglykemii sklenicí brusinkového, rybízového, či grepového džusu. Nesmažím, nekořením, vyhýbám se konzervantům a dalším Éčkům. Vařím a peču vše doma. Žádný fastfood, žádné polotovary, žádné hotové jídlo či uzeniny, nepřejídám se, jím 3 x denně. Občas v zimě doplním výživu nějakým vitaminem či doplňkem stravy. Mám možná méně spánku (jsem OSVČ a starám se přitom o děti, jedno chronicky nemocné učím sama doma a pečuji o špatně pohyblivé nemocné rodiče). Pracuji v noci u počítače. Občas jsem ve stresu. Mám kriticky málo pohybu. Velmi mi horší trombocytopenii (zvýšeným průtokem krve). Bydlím na malinké vesnici (nakupuji jen 3 x měsíčně). Ano, přesto všechno ještě slušně žiju. Ale opravdu bych potřebovala poradit s vhodnou dietou, s nemocnými játry se mi ještě víc zúžil výběr potravin a opravdu už nevím, co tedy vlastně mohu jíst. Obvodní mi doporučuje už dva měsíce jen tvrdé bílé rohlíky s čajem, ale dlouhodobě to je jistě nevyhovující. Budu Vám vděčná za rady i odkazy. Přeji pěkný den. S pozdravem.
Miroslava, Telč
Odpověd
Vážená paní, plně s Vámi souhlasím, že nelze jíst pouze tvrdé bílé rohlíky a čaj, aniž by došlo k dalšímu poškození Vašeho zdraví nedostatkem živin, vitamínů, minerálů. oporučuji Vám kombinaci diety s omezením tuků a diabetické diety. Dieta s omezením tuků má šetřící charakter, to znamená, že technologická (kuchyňská) úprava potravin je šetřící, tj. šetří trávicí trakt termicky (ne příliš horké ani příliš studené), chemicky (ne dráždivá jídla (pikantní koření, plísňové sýry)), ne nadýmavé potraviny (luštěniny, hrušky, kapusta, hlávkové zelí, okurky, brokolice), mechanicky (ne slupky, pecičky, zrníčka, kůrky, šlachy), zahušťuje se moukou opraženou nasucho nebo kukuřičným nebo bramborovým škrobem nebo moukou rozmíchanou ve vodě (zálivka). Tuk se vkládá až do hotových pokrmů. Používají se všechny kuchyňské úpravy kromě úprav vyžadující větší množství tuku (smažení, fritování). Rovněž je třeba dodržovat zásady diabetické diety. Podstatou diabetické diety je dodržování doporučeného denního množství sacharidů stanovené lékařem. Sacharidy mají být organismu dodávány plynule, aby se zabránilo výkyvům glykemie. To zajistí pravidelná strava 5–6 x denně (snídaně, přesnídávka, oběd, svačina, večeře, 2. večeře (povinná u diabetiků, kteří si aplikují inzulín)). Strava má být vyvážená s dostatkem živin, minerálů i vitamínů. Je třeba vyloučit cukr, med, glukopur, hroznový cukr a nahradit je nekalorickými nebo nízkokalorickými náhradními sladidly. Veškeré potraviny obsahující sacharidy (obiloviny, pečivo, chléb, brambory, ovoce, mrkev, zelený hrášek, mraženou kukuřici, mléko, mléčné výrobky je třeba započítávat do denního příjmu sacharidů). Při zánětu močových cest se doporučuje zvýšený příjem tekutin (voda, urologické čaje, minerálky, ovocné a bylinné čaje slabý zelený a bílý čaj, slabý ruský čaj, ředěné ovocné šťávy, malé množství piva (působí močopudně)). Nevhodné nápoje – káva, kakao, alkohol, černý čaj. Po dobu trvání zánětu doporučuji ovlivnit pH moči stravou = střídání pH moči cca po 2 dnech (rychlejší zbavení se bakterií). Kyselá reakce moči (způsobují ji kyselinotvorné potraviny) = všechny druhy mas, obilniny, máslo, ryby, brambory. Zásadotvorná reakce moči (způsobují ji zásadotvorné potraviny) = mléko, mléčné výrobky, ovoce, zelenina. Při alergii na potraviny je třeba vyloučit všechny potraviny, na které máte alergii. Při onemocnění jater je třeba též dodržovat hepatoprotektivní program, tj. zásady chránící jaterní buňku. Jsou to: zákaz nadměrné tělesní námahy, absolutní zákaz alkoholu, zákaz látek jedovatých pro jaterní buňku (přepalované tuky, některé léky, např. Paralen. Z bylinek pomáhá při onemocnění jater ostropestřec mariánský, který má hepatoprotektivní účinek (chrání jaterní buňku, pomáhá její regeneraci). Obvykle se pije 2 x denně jeden šálek tohoto bylinného čaje. Další omezení ve stravě záleží na tom, je-li funkce Vaší ledviny omezena nebo ne. Jestliže je omezena, je třeba ve stravě omezit bílkoviny (množství bílkovin na den určí lékař). A to bílkoviny rostlinného původu, to znamená používat nízkobílkovinné pečivo, nízkobílkovinné těstoviny, a také se omezuje solení (nepřisolovat pokrmy). Strava při ostatních onemocněních (kandidóza, žaludeční vředy, nadváha, borelióza, průjmy, zácpa) už je zahrnuta ve výše uvedených doporučeních. Při žaludečních vředech je třeba šetřící dieta. Dieta s omezením tuků je šetřící, kandidózy nemají. Potřebují ke svému množení cukr a diabetik omezuje cukry. Příčinou častých bolestí v krku, teplot, kandidóz je snížená schopnost imunitního systému odolávat infekcím. Vhodný je vitamín C v ovoci, zelenině i jako doplněk stravy. Stres, nedostatek spánku, odpočinku též oslabuje imunitní systém. Zažívací potíže a různé tlaky a bolesti, střídání průjmu a zácpy odstraní pravidelná životospráva, pravidelná strava s výše uvedenými dietními doporučeními, dostatek vlákniny /konzumace ovoce, zeleniny/, vhodné zvládání stresu. Stres zhoršuje onemocnění a oslabuje imunitu. Vhodnou léčbou trombocytopenie je dostatek pohybu (chůze). Příčinou zhoršujícího se zraku může být časté sezení u počítače. Doporučuji Vám dopřát odpočinek svým očím, lehnout si a odpočívat se zavřenýma očima a nepracovat nepřetržitě několik hodin v kuse u počítače ale udělat si krátké pauzy. Dostatek vápníku (prevence osteoporózy, osteoporóza bývá při klimakteriu) je zajištěn dostatečnou konzumací mléka a mléčných výrobků. Doporučuji pravidelný režim, dobře si rozvrhnout denní aktivity a dopřát si i během den odpočinek i krátké jednoduché cvičení. Vzhledem k Vašemu zdravotnímu stavu je nezbytný dostatek spánku, odpočinku, správné zvládání stresu, optimismus, brát život s nadhledem, tzv. být nad věcí, kontakt s rodinou přáteli, procházky přírodou. Dále uvádíte, že z potravin mám ráda polévky a jídla z jednoho hrnce, bramborová jídla, tmavé pečivo, veškerou zeleninu (nejraději syrovou), či v páře, některé ovoce, libové vepřové kotlety i trošku kuřecího nebo kousek srdce, jazyka, luštěniny, rýži, občas sýry, tvaroh, jogurt, výlučně panenský olivák a malou trochu másla, dřív i trošku sádla, vyjímečně nesladké pečivo kynuté či lístkové, pár mandlí. Polévky jsou výborné, zasytí, dodají tělu potřebné tekutiny a v zimě zahřejí. Doporučuji polévky z povoleného množství potravin. Bramborová jídla jsou chutná a vhodná, doporučuji je ale s povoleným druhem surovin a povolenou technologickou úpravou, to znamená ne smažená, ne s česnekem, s cibulí, s hlávkovým zelím a také jídla nesmí mít kůrku a také nesmí obsahovat potraviny, na které jste alergická. Např. bramborák si můžete dopřát, ale bez česneku a pečený v troubě je velice chutný. Dle mého názoru je chutnější než klasický smažený bramborák. Ovoce je dobré, ale pouze povolené druhy u diety s omezením tuků a také vynechat ovoce, na které máte alergii. Vhodné je libové maso, vnitřnosti nejsou doporučeny. Rovněž není doporučeno tmavé pečivo, luštěniny, čerstvé kynuté pečivo. Panenský olivový olej je výborný, zejména Extra Virgine. Je to za studena lisovaný olivový olej, který je vhodný pro studenou kuchyni. Rýže, tvaroh, jogurty s nižším obsahem tuku jsou vhodné (tvaroh, jogurty a jiné mléčné výrobky obsahují mléčnou bílkovinu kasein, která má příznivý vliv na regeneraci jaterních buněk), máslo je též vhodné, ale je třeba nezapomínat, že se tuk vkládá až do hotových pokrmů. Lískové oříšky a mandle nejsou vhodné. Uvádíte, že, máte velmi malou pohybovou aktivitu, při jaterních onemocněních je zakázána nadměrná tělesná námaha, ale vhodný je pohyb. Doporučuji Vám chůzi, chůze je nejpřirozenější pohyb, a také přes den si dělat pauzy a krátce si zacvičit, tzv. protáhnout kostru, jedná se o velmi jednoduché cviky, druhy cviků jsou dle Vašeho zdravotního stavu. Tyto cviky nejenže doplní Váš pohybový režim, ale též okysličí Vaše tělo i mozek a zvýší schopnost soustředěně, schopnosti rozumové i paměti. Dostatek pohybu (chůze, krátké procházky) jsou nutné při onemocnění trombocytopenií. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz