Dotaz
Dobrý den, dnes mi lékař řekl, že mám jaterní testy "jak když střelí", takže bych Vás chtěla poprosit o výběr jídelníčku na redukční dietu (výška 168 cm, váha 71 kg). Když už jsem v těch dietách. Sice mi řekl, že mám dál držet šetřící dietu, ale myslím si, že ta redukční je taky dostatečně šetřící. Ještě mi napsal železo, protože mám hemoglobin 114 (mám stále asi 2 roky), ale to by doufám nemělo vadit. Předem Vám děkuji za odpověď a přeji pěkný zimní den. S pozdravem.
Irena, Lesonice
Odpověd
Dobrý den, po vypočítání Vašeho BMI kalkulačkou (body mass index) máte mírnou nadváhu. Stačilo by shodit jen 3–4 kg, abyste měla ke své výšce ideální hmotnost. Místo redukční diety bych Vám doporučila cviky na výdej energie a cviky na zpevnění postavy (podle aktuálního zdravotního stavu). I nadále bych Vám doporučovala držet se diety s omezením tuků – šetřící. Redukční dieta nemá šetřící charakter, objevuje se v ní spousta zeleniny, ovoce a dalších potravin, které by mohly nadýmat nebo Vám způsobovat jiná zdravotní omezení. Strava u diety s omezením tuků (č. 4) má šetřící charakter, tj. má šetřit trávicí trakt: mechanicky (ne slupky, kůrky, zrníčka, šlachy); chemicky (ne přepalované tuky, dráždivé látky jako pikantní koření, ne přesolené pokrmy), nadýmavé potraviny a tepelně (ne příliš horké ani příliš studené). Jídelníček při onemocnění jater nedoporučuje konzumace luštěnin, celozrnného pečiva, čerstvého kynutého pečiva, chleba tmavého, nadýmavého ovoce (např. čerstvé švestky, hrušky), nadýmavé zeleniny (např. zelí, hlávková kapusta, česnek, paprika). Nadále se držte zásad podle již objednaných jídelníčků, tzn. jídelníčků s kódy TUKY-2, TUKY-3 a TUKY-4. Přesný výběr potravin pro dietu č. 4 s omezením tuků, šetřící naleznete na stránce diety s omezením tuků.
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz