Dotaz
Dobrý den, prosím o radu, kdysi jsem vážila zhruba kolem 60 kg-v zimě 63 kg.. Poté jsem se dala na cvičení poměrně přehnané s méně jídlem, takto jsem za rok zhubla na 46 kg. Byla jsem co druhý den v posilovně, nebo na kole. Nakonec zjistily, že mám lehkou energetickou podvýživu, bylo na čase začít přibírat přidaly se k tomu zdravotní problémy jako selhávání funkce ledviny, únava, anémie takže cvičení už nebylo tak časté. Časem jsem si opět oblíbila jídlo jako dříve, zvýšila porce, dříve jsem nemusela vůbec sladké nyní nevydržím bez oplatku či čokolády jediný den. Bohužel jak šla váha nahoru přidaly se my problémy jako refluxní choroba jícnu, bolesti břicha. Teď už je lépe myslím že se tělo už vzpamatovalo. Nyní mám váhu 60 kilo cítím se výborně, snažím se alespoň co druhý den udržovat aktivitu jako orbitrek, kolo. Jsem nezaměstnaná takže takový pohyb není a už mě to tak nebaví. Nechci už přibírat ale stále se my zdá že to stoupá. Strava a můj jídelníček vypadá asi takto: RÁNO: 80 g celozrnné housky, jogur jogobella; Svačina: 2 mandarinky, jablko; Oběd: hovězí vývar, vepřový plátek brambory, rajče Svačina: jahodový kefír, banán, piškoty; Večeře: zeleninový salát, kaiserka, 50 g 20% eidamu nebo RÁNO:80 g pečiva, 150 g zeleninového tvarohu, paprika; Svačina: Banán, jablko; Oběd: kuřecí vývar, kuřecí špíz rýže, broskvový kompot; Svačina: 100 g margotky; Večeře: kaiserka 100 g šunky nebo RÁNO: vločková kaše se skořicí; Svačina: 200 g ananasu; Oběd: rajská polévka, Pangasius na másle brambory; Svačina: Tvaroh ovocný, 2 jablka; Večeře: 2 krajíce chleba, rybičky; nevím si rady jak udržet váhu a dopřát si přeci jen bude zima a člověk není tak aktivní jak v létě, také se my hodně udělala na stehnech celulitida. Předem moc děkuji za radu jak na celulitidu dietním jídelníčkem za jakoukoliv odpověď děkuji.
Milada, Beroun
Odpověd
Vážená paní, Váš jídelníček je sice dobrý, ale kvůli celulitidě je ho třeba změnit. Strava může ovlivnit průběh celulitidy. Doporučuji vyloučit bílý cukr a nahradit ho medem, snížit konzumaci živočišných tuků (másla, sádla) a nahradit je rostlinnými tuky (kvalitní rostlinné oleje, Rama, Flora, aj.), výrazně snížit konzumaci masa. Bílé maso (ryby, drůbež) konzumovat 2-3 x týdně, hovězí, vepřové maso nahradit náhradami masa (např. šmakoun, robi, klaso, sójové maso, seitan). Vhodným zdrojem železa jsou rajčata, rajčatový protlak, sardinky v tomatě, sušené meruňky, vaječný žloutek. Doporučuji konzumovat mléko a mléčné výrobky s nižším obsahem tuků. Je vhodné používat místo bílé mouky celozrnnou mouku a výrobky z ní. Je třeba dbát na správnou kombinaci potravin: nekombinovat maso + přílohy (rýže, brambory, knedlík) nebo pečivo, ale maso kombinovat se zeleninou (v zimě je vhodná dušená zelenina bez zahuštění, v létě zeleninové saláty), nekombinovat ovoce + zeleninu, ale konzumovat zvlášť. Je třeba dodávat organismu dostatek vitamínu A, vitamínu E, C, vitamínů skupiny B (obiloviny, luštěniny). Velký důraz je kladen na detoxikaci organismu. Detoxikace spočívá v pitném režimu (2,5-3 l tekutin denně - vhodné nápoje jsou slabé minerálky, pitná voda, slabé bylinné čaje (např. čaj z ostropestřce mariánského podporuje činnost jater a tím i detoxikaci organismu), slabý zelený čaj, nevhodné jsou kupované džusy, slazené nápoje, černá káva, černý čaj), hojné konzumaci zdrojů antioxidantů (ovoce, zelenina, zelený čaj je též dobrým antioxidantem). Je vhodné občas (v teplém počasí 1x týdně, v chladném 1x za 2-3 týdny, v zimě má organismus větší energetické nároky) mít odlehčovací den, který má velký vliv na detoxikaci organismu. V tento den se konzumuje pouze ovoce a zelenina kromě brambor. Příklad jídelníčku na odlehčovací den Snídaně: Ovocný salát (ananas, kiwi, hroznové víno (200 g)); Svačina: Banán (150 g); Oběd: Vařená brokolice, obložená rajčaty; Svačina: Salát z kysaného zelí (kysané zelí, kmín, cibule, sůl); Večeře: Dušená mrkev s hráškem. Při léčbě celulitidy je vhodný též pohybový režim (cvičení, chůze (do schodů, do kopce) - pohyb rozpumpuje lymfu, která z těla odvádí toxické látky) a vyhýbání se stresu (procházky přírodou, dostatek odpočinku, správná relaxace, různé aktivity (např. zájmová činnost), pozitivní přístup k životu). Upravila jsem Váš jídelníček s ohledem na celulitidu a vypadá takto: RÁNO: 80 g celozrnné housky, rama, rajče, bílá káva; Svačina: 2 mandarinky, jablko; Oběd: zeleninový vývar, plátek ze šmakouna (upravuje se jako kuře), dušené fazolky (bez zahuštění); Svačina: jahodový kefír, banán; Večeře: opečené brambory s cibulkou a vejcem, rajče; RÁNO: 80 g pečiva, 150 g zeleninového tvarohu, paprika, slabý zelený čaj; Svačina: Banán, kiwi; Oběd: polévka z kořenové zeleniny zahuštěná bramborem, kuřecí špíz, broskvový kompot; Svačina: müsli tyčinka, jablko; Večeře: Guláš ze sójového masa, chléb; RÁNO:vločková (nebo pohanková) kaše se skořicí a medem; Svačina: 200g ananasu; Oběd: rajská polévka, čočka na kyselo, vejce, kyselá okurka; Svačina: Tvaroh ovocný, 2 jablka; Večeře: pečený pangasius, zeleninové obložení (čínské zelí, rajče, paprika). V případě Vašeho zájmu si lze objednat jídelníčky na redukční dietu s kódem REDUKCE-2, REDUKCE-3, REDUKCE-7, REDUKCE-8, které najdete na stránce s jídelníčky. Přeji Vám hodně úspěchů v boji s celulitidou. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz