Dotaz
Dobrý den, mám na Vás prosbu, poradíte mi prosím, zda existují webove stránky, kde by bylo šířeji psáno o pankreatické dietě? Můj otec ma 2/3 slinivky pryč (akutní slinivkový záchvat před 5 mesíci), a dodržuje volnou pankreatickou dietu s tím, že místo cukru musí sladit náhradním sladidlem, jelikož si musí píchat inzulín. Sehnala jsem mu 3 knihy receptur na pankreatickou dietu ... více jsem jich nesehnala, existuji na trhnu nějaké nové tituly s recepty? Dále by mě také zajímalo, zda existuje i rozšířený seznam potravin... vím, že tatka nemuže např. okurku salatovou, ale zajímalo by mě, zda by ji mohl, pokud by se dali pryč semínka (vnitřek). Nebo by mě zajimaly potraviny jako například lilek, připadně exoticke ovoce, zelenina ... V knihách, které mám se mluví jen o tradičních potravinach, a mě jde hlavně o to, abych tatkovi co nejvíce rozšířila jidelnicek ... bude nucen dietu dodrzovat celoživotně... bude mu 50 let. Budu vděčná za každou radu.
Olina, Roudnice nad LabemOdpověd
Dobrý den, děkuji za dotaz Nové knihy o pankreatické dietě a o stravování při onemocnění slinivkou břišní jsou zatím (pokud jí vím) jen ve starším vydání. Doufejme, že nové další tituly přijdou do prodeje. Pro Vašeho otce bych doporučovala dietu s označením 9S = diabetická dieta šetřící, kterou dávame i v nemocnici pacientům. Jsou v ní skloubeny zásady stravy pro diabetiky s šetřící úpravou. To znamená, že se ze stravy vylučujou nestravitelné součásti stravy (opečené kůrky, zrníčka, hrubé části). Jak dobře upozorňujete, tak pacient tuto dietu musí dodržovat celoživotně a někdy to není zase tak jednoduché. V tomto případě můžete přistoupit k individuálnímu podávání diety, to znamená, že pacientovi budete podávat i nedoporučované druhy pokrmů (okurky, rajčata, papriky, dýně cukety), ale uvedete je do takového stavu, aby jej pacient mohl strávit. To znamená (jak sama uvádíte) odstraňování pecek, zrníček, hrubých částí, hodně pokrmy podusit do měkka atd. Velmi záleží na technologické úpravě stravy. Pacient si sám řekne, jestli mu to vyhovuje či nevyhovuje. Dieta 9S a výběr potravin je uvedena na našich stránkách www.dietologie.cz
redakce serveru dietologie.cz