Dotaz
Dobrý den, ráda bych se zeptala, zda byste mi mohli doporučit vhodnou stravu při kojení po zánětu slinivky břišní. V současné době jsem měsíc po zánětu, držím zatím poměrně striktní pankreatickou dietu a jako doplněk stravy používám jednou denně nápoj Fresubin Protein drink. Miminku jsou 4 měsíce a ráda bych ho kojila dále - nicméně jsem již zhubla na původní váhu před porodem a nevím, jak ohlídat podváhu a zároveň dostatek živin, jak pro mě (např. vápník) tak při kojení miminka. Děkuji moc za odpověď.
Daniela, ŠumperkOdpověd
Vážená paní, při akutním zánětu pankreatu je třeba postupovat individuálně, dle zdravotního stavu. Jsou 4 stupně diety - dle přísnosti. Při přechodu z jednoho stupně na druhý doporučuji maximální opatrnost - nové potraviny se zkouší v malých dávkách, při potížích je nutné se vrátit k původnímu stupni, tj. ke stupni, při kterém nebyly pociťovány potíže, tj. o stupeň níž. Stupně pankreatické diety 1. stupeň při akutním zánětu slinivky nic ústy, absolutní hladovka, žíznivka (pacient je v nemocnici, dostává infuze). 2. stupeň čaj s glukózou (glukopurem) po lžičkách (čaj ruský nebo slabý černý), jinak infuze. Příjem stravy ústy začíná šlemovými polévkami (vývar z rýže, odvar z ovesných vloček), postupně se přidávají suchary, jablečné pyré, jablečný kompot, mrkvová šťáva, bramborová kaše s vodou (ne s mlékem). Dále se postupně přidává netučný tvaroh, vařené libové drůbeží maso bez kůže (krůta, kuře), používá se pouze vaření, vaření v páře, dušení bez tuku. Porce masa, mléčných výrobků se podávají ve velmi malých dávkách. Vhodným nápojem je ruský čaj a slabý černý čaj. 3. stupeň porce masa, mléčných výrobků jsou větší, přidávají se kompoty (hlavně meruňkový, broskvový, jablečný), další netučné mléčné výrobky, mrkev, petržel. Vaříme, dusíme bez tuku. Nápoje: ruský čaj, slabý černý čaj, stolní vody bez příchuti a oxidu uhličitého. 4. stupeň (rekonvalescence) strava má realimentační charakter, přidává se mléko pouze při snášenlivosti), hovězí zadní maso, libová šunka, netučné ryby, drůbež netučná bez kůže, hlávkový salát, červená řepa, ledový salát, malé množství zeleného hrášku. Nápoje jsou stejné jako u 3. stupně, postupně jako u diety č. 4. Postupně se přechází na dietu č. 4 (dieta s omezením tuků). U diety č.4 jsou vhodné nápoje: voda, voda se šťávou, ovocné šťávy, mošty, džusy, bylinné a ovocné čaje, ruský čaj, šípkový čaj, slabý černý čaj, neperlivé stolní i minerální vody (bez CO2), instantní káva, obilninové kávy. Nevhodné nápoje jsou: černá káva ("turek"), sodovky, stolní i minerální vody s CO2 (perlivé). Jelikož pankreatická dieta nedodává organismu kojící matky dostatek živin, je třeba doplnit potřebu organismu doplňky výživy. Doplněk výživy by měl obsahovat vše, co organismus potřebuje, tj. měl by mu dodávat veškeré potřebné živiny (bílkoviny, tuky, sacharidy) šetrnou formou pro zažívací trakt, vitamíny i minerály v potřebném množství i poměru. Tento požadavek na rozdíl od Protein drinku (dodává organismu pouze zvýšené množství bílkovin) splňuje Nutridrink lze koupit v lékárnách bez příchuti nebo s různými příchutěmi. Doporučuji konzumaci Nutridrinku (1 bal) 2x denně formou popíjení mezi jídly (sipping) Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz