Dotaz
Dobrý den, potřebovala bych poradit s dieteou pro tchána, který se má v blízké době vrátit z nemocnice. Budu mu vařit, ale vzhledem ke kombinaci onemocnění, nevím téměř z čeho. Trpí obezitou, srdeční onecnění, dna, diebetik na inzulínu a s tím spojené ledviné onemocnění (na dialýze). Děkuji. S pozdravem
Kateřina, Jindřichův HradecOdpověd
Dobrý den, Doporučovala bych pravidla diabetické diety na 175 g sacharidů za den. Tato dieta je současně považována za redukční dietu a je uvedena na našich stránkách. Respektive je zde uveden rámcový jídelní lístek, který slouží jako určitý návod, jak sestavovat stravu na každý den. Vzhledem k dalšímu onemocnění dna, srdeční onemocnění a ledvinné onemocnění bych z jídelníčku vyloučila slané potraviny jako sýry tavené nebo tvrdé, uzeniny, šunku, paštiky a sterilované potraviny, které obsahují hodně soli. Tyto potraviny nahraďte tvarohovými pokrmy nebo tvarohovými sýry. Dále vynechejte z jídelníčku masové šťávy a masové vývary, které jsou nevhodné při onemocnění dna. U lékaře se informujte na množství soli, které může tchán přijímat v potravě. Někteří pacienti s ledvinovým onemocněním na dialýze mohou solit pokrmy, jiní ne. Záleží na lékaři, jak rozhodne. S pozdravem
nutriční terapeutka z redakce@dietologie.cz