Dotaz
Dobrý večer, dnes jsem byla u svého lékaře a ten mi řekl, že mám a držet dietu. Obracím se na Vas s prosbou, zda by mi někdo mohl poradit. Mám dvouměsíční miminko a kojim. Poraďte mi prosím co mohu a nemohu při jaterní dietě když kojim. Předem moc děkuji.
Petra, IvančiceOdpověd
Dobrý den, při onemocnění jater by se měla dodržovat dieta s omezením tuků – šetřící, tedy jak Vy říkáte jaterní dieta. Dieta s omezením tuků má šetřící charakter, to znamená, že šetří zažívací trakt po stránce (ne nadýmavá, dráždivá strava, špatně stravitelná strava), (nedoporučují se zrníčka, slupky, opečené kousky potravin) a (ne příliš horká nebo naopak ledová strava). V dietě s omezením tuků se vylučují pokrmy smažené, příliš tučné druhy masa (zabijačkové produkty), příliš tučné druhy mléčných výrobků (smetana, šlehačka, kapucín do kávy, tučné druhy sýrů – nad 30 % t. v s., plnotučné mléko, smetanové jogurty). Na den je povoleno max. 55 g tuku. Volný tuk, což je máslo, rostlinné oleje můžete konzumovat cca 35 g za den. Zbytek je tuk, který je skrytý v potravinách, proto omezujeme tučné druhy potravin. Tuk v potravinách je téměř všude, vždy bychom s ním měli počítat. Ze stravy by se měla vyloučit zelenina, která je příliš nadýmavá. Patří sem zelí, paprika, květák, hrášek. Pokrmy byste měla připravovat bez a česneku, tato zelenina je ostrá a pikantní. Játra, která mají za úkol detoxikovat všechny odpadní látky bychom tímto příliš zatěžovali což se projeví na špatných jaterních testech. Vyhněte se také příliš nadýmavému druhu ovoce (hrušky, švestky, třešně, višně...) a ovoce, kde se nachází mnoho zrníček a nestravitelných slupek (rybíz, angrešt...). Nevhodné jsou ořechy (ořechy jsou tučné) a semínka (sezamová, lněná, slunečnicová...) Je dobré, kdybyste jedla pečivo spíše bílé než celozrnné a také používala bílou mouku a bílou loupanou rýži (ne natural). Potraviny, které můžete jíst, jsou tedy nenadýmavé druhy zeleniny a ovoce, libové druhy masa (kuřecí, krůtí, králičí, vepřová panenka, hovězí zadní, hovězí svíčková, ryby sladkovodní i mořské). Rybí tuk obsažený v rybách je prospěšný pro Vaše zdraví, zejména na cévy a srdce. Vybírejte nízkotučné mléčné výrobky s povolenou příchutí a bez cereálií a různých vloček. Vejce jezte max 1 ks denně (spíše ho však použijte na přípravu pokrmů než vejce vařené natvrdo). Z tuků vybírejte čerstvé máslo a rostlinné kvalitní jednodruhové oleje. Přílohy používejte všechny – brambory, těstoviny, rýže, krupicové nebo moučné noky, knedlíky – pouze dietní hrnkové bez droždí, ne kynuté knedlíky). Co se týká kojení a dodržování diety s omezením tuků. Při kojení se nedoporučuje jíst ve velkém množství nadýmavá zelenina, nadýmavé druhy ovoce, pikantní a přesolená jídla. V dietě s omezením tuků jsou všechny tyto podmínky splněny, takže se nemusíte obávat toho, že miminko budete dietou nějak omezovat, spíše naopak. Pokud byste však měla pocit, že ve stravě jíte málo ovoce, můžete konzumovat zavařeniny, připravovat pyré nebo nejrůznější mixované rosoly. Můžete jíst také ovocné mixované přesnídávky (v tomto případě i borůvkové nebo rybízové...), abyste doplnila ve stravě chybějící vitamin C, který je důležitý pro miminko. Přesný výběr potravin u diety s omezením tuků najdete zde. Dle vašeho zájmu můžete využít jídelníčky s kódem TUKY-2, TUKY-3 a TUKY-4, které jsou vhodné při onemocnění jater. Mnoho úspěchů u dodržování diety a hodně radosti z miminka.
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz