Dotaz
Prosím o radu, co jíst při zácpě. Po dvou porodech mám vnější hemeroidy a často trpím zácpou. Nejím moc zeleninu, ta mě nadýmá. Ovoce a celozrnné výrobky jím docela hodně. Jak by měl vypadat můj jídelníček, aby mě hemeroidy nebolely a abych netrpěla zácpou. Mohu si koupit nějaký přípravek v lékárně (vlákninu). Děkuji. Jsem s pozdravem
Veronika, Nový JičínOdpověd
Vážená paní, je velice správné konzumovat dostatek ovoce a zeleniny při hemeroidech (správně hemoroidy). Doporučuji též konzumaci luštěnin, obilovin, celozrnného pečiva a celozrnných obilných výrobků kvůli obsahu vlákniny. Vláknina má pozitivní vliv na střevní peristaltiku a tím působí proti zácpě a následně proti hemeroidům (vznikají následkem chronické zácpy). Vhodná je též konzumace zakysaných mléčných výrobků. Je třeba též nezapomínat na dostatek pohybu a na pitný režim (2-3 l tekutin denně - počítají se i tekutiny obsažené v pokrmech). Vhodnými potravinami proti zácpě jsou kromě výše uvedených oves a ovesné výrobky, čerstvé ovoce se slupkou, kapusta, zelí, ovocné šťávy a kompoty, vypít ráno sklenici vlažné vody nalačno. Přípravky proti zácpě zakoupené v lékárně lze používat, ale ne často, střeva si na ně zvyknou a potom je třeba stále zvyšovat dávky kvůli dosažení požadovaného účinku. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz