transparent
Dietní výživa / Dietní výživa / Směry ve výživě / Makrobiotika

Makrobiotika

8.5.2010 12:17Makrobiotika je stravovací režim, který klade důraz na celozrnné potraviny, na ovoce a zeleninu, která je pěstovaná v dané oblasti. Až 50 % stravy makrobiotika tvoří zrní a celozrnné výrobky různých forem, další poživatinou jsou luštěniny, sojové výrobky a obiloviny.

revidováno dne: 8.5.2010

Makrobiotická výživa

Makrobiotická výživa
foto: redakce@dietologie.cz

Původ makrobiotiky je v Japonsku, kdy se o ni zasloužil mladík jménem George Ohsawa. Mladík byl vážně nemocen, lékaři mu předpověděli pár let života. George začal studovat knihy, které se zabyvají starověkou čínskou medicínou. K jídlu měl pouze tmavou rýži a zeleninu a později se mu zmírnil průběh jeho onemocnění. Tyto zásady pojal zeširoka a vytvořil tak doporučení pro jiný stravovací režim a nazval jej makrobiotika.

Skupiny JIN a JANG


Makrobiotika se v zásadě řídí podle dvou základních skupin JIN a JANG. Veškeré potraviny podle makrobiotického učení lze přiřadit buď ke skupině JIN nebo JANG. Např. mezi potraviny JIN patří cukr, med, káva, čaj, čokoláda, karob, ovocný alkohol, mléko, jogurt, smetana, olej, ovocné šťávy. Strava JANG obsahuje potraviny živočišného původu červené maso, drůbež, ryby, plody moře, vejce, sýry a sůl.

Zásady makrobiotiky


Podle makrobiotických zásady, která říká že pokud jíme příliš mnoho JIN, tak nám může způsobit oslabení organismu, což vede k zánětům nebo problémům se zažíváním. Jestliže jíme příliš mnoho JANG způsobuje nám to stahování a tvrdnutí tkání, což vede ke stažení tepenných stěn s následkem infarktu.

Ideální makrobiotická strava


Ideální makrobiotická strava je založena na těch potravinách, které nejsou extrémně JIN a JANG, ale jsou na rozhraní obou skupin. Tedy více než polovina denního příjmu potravin by se měla skládat z celozrnných výrobků a obilovin. Další třetina se má skládat z místní syrové zeleniny a další třetina z luštěnin, mořských řas a místního ovoce.

Názory na makrobiotiku


Zastánci a propagátoři makrobiotiky tvrdí, že makrobiotika je zázračná metoda, která dokáže zabránit vzniku některých onemocnění nebo dokáže překonat fyzické potíže jako neplodnost. Menší zastánci tvrdí, že se pouze cítí zdravěji. Našli se však i lidé, kteří dodržovali makrobiotický režim příliš přísně a později se u nich vyskytly zdravotní potíže. Pokud pouze někdo přijímá obiloviny, zrniny, ovoce a zeleninu, má nedostatek kvalitních bílkovin. Řada odborníků a lékařů také tvrdí, že makrobiotická strava může mít za následek vysokou hladinu solí, protože sojové potraviny a mořské řasy obsahují celkem vysoké množství sodíku.

revidováno dne 8.5.2010

Redukční jídelníček

Zařazení článku:
Dietní výživa / Dietní výživa / Směry ve výživě / Makrobiotika
Předchozí / další články ve stejné kategorii:
předchozíPostoj k jídlu dalšíCo je dělená strava Směry ve výživěSměry ve výživě
Reklama
Diety / Seznam a popis diet .. čísla diet Výživa / Směry ve výživě, zdravá výživa... Teorie / Bílkoviny, tuky, sacharidy... Dietologická poradna / Nutriční poradna Dietní recepty / Dietní i nedietní recepty s kJ Dieta jídelníček na míru / Jídelníčky na dietu ~ Bezlepkové potraviny / BLP výrobky Výživový poradce Praha / nutriční poradna
  Prohledat náš web:         

©opyright 2002–2019 redakce@dietologie.cz  Mapa stránek  Tisk  Tisk

Neaktivni
Chat s nutriční terapeutkou (výživovým poradcem)
Přezdívka:
Dotaz: