Dotaz
Dobrý den, našel jsem na internetu Vaší stránku, tak jsem si řekl, že napíšu z čím mám problém. Můj problém je nízká váha. Měřím 184 cm a vážím 66 kg což je na muže podle mě málo. Je mi 19. Chtěl bych poradit jak nejlépe přibrat na váze tak do 10 kg. Sportuji převážně v létě. Krom nějakých aktivit (posilovna, běhání atd...) v létě sportuji takřka neustále. Ale potřeboval bych přibrat... Moc by mi pomohla nějaká rada. Předem moc děkuji za odpověď a přeji hezký zbytek dne.
Jakub, Most
Odpověd
Vážený pane, doporučuji Vám výživnou dietu. Podstatou výživné diety je navýšení energie. Doporučuji Vám kaloricky bohaté potraviny, které Vám kromě energie dodají i bílkoviny, vlákninu, vitamíny, minerály nebo i tekutiny (např. vydatné polévky). Sladkosti i tučná jídla i jídla z provozoven rychlého občerstvení si sice můžete dopřát, ale neměly by tvořit podstatnou část Vašeho. Vhodné je používat koření, zvyšuje chuť k jídlu. Doporučuji nejít na trénink s plným žaludkem (riziko zažívacích obtíží), ale ani úplně hladový. Doporučuji Vám se najíst dostatečnou dobu před tréninkem. Krátce před tréninkem doporučuji sníst sacharidovou potravinu, která Vám rychle dodá energii, ale po které Vám prudce neklesne hladina glukózy v krvi (např. banán, muesli tyčinka, cereální tyčinka, ale ne běžná sušenka). Po výkonu doporučuji sacharidovou potravinu s vysokým glykemickým indexem na doplnění energie (rychle stoupne hladina glukózy v krvi), např. 100% ovocný džus nebo pražené ovesné vločky s medem, a potom bílkovinnou potravinu pro regeneraci, např. sendvič s masem (i rybím), dresinkem a zeleninou nebo těstovinový (rýžový a luštěninový nebo obilninový (slaná kaše)) salát s masem a zeleninou i dresinkem a kořením nebo bylinkami. Důležitý je pitný režim, ztracené tekutiny je třeba tělu dodat. Dostatek tekutin se dobře pozná podle barvy moče (moč má mít světle žlutou, slámovou barvu). Čím má tělo méně tekutin, tím je moč koncentrovanější a má tmavší barvu. V případě, že by se Vám nepodařilo zvýšit Vaši tělesnou hmotnost, doporučuji jako doplněk výživy Nutridrink. Užívá se formou popíjení mezi jídly. Lze ho dostat v lékárnách (bez příchuti i s různými příchutěmi). Ve Vašem volném čase Vám doporučuji odpočinek po jídle vleže, přispěje to k lepšímu trávení i k nárůstu tělesné hmotnosti. V případě Vašeho zájmu si můžete objednat z našich stránek jídelníček na výživnou dietu (VYZIVNA-1). Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz