Dotaz
Dobrý den, je mi 19 let a jsem docela hubený, trpím velmi častou chronickou únavou, jsem bez energie, kterou si nedokáži vysvětlit. Jsem sportovec, přes zimu navštěvuji posilovnu cca 5x týdně. Jím pouze zdravé tuky – oříšky tuky, olivový olej, bio sýr, mléko, velké množství ryb a tak dále. Maso jím velmi často ale nejčastěji dušené nebo pečené. Krevní testy si nechávám dělat pravidelně a žádný problém se nenašel. Poslední 3 měsíce mám stále ucpaný noc (ne plný, nýbrž se tam něco zůžilo - střídavě pravá a levá strana) bez žádných dalších příznaků, doktorka tvrdí, že jde o alergii – napsala mi beclomet nasal (kortikosteroid) – ten jsem dosud nepoužil. Jelikož jím přibližně 5–6x denně docela slušné porce jídla, logicky bych měl přibírat na váze, ale to se moc neděje. Vážím přibližně 77 kilo a měřím 190 cm. Nevím jestli to má nějakou souvislost s chronickou únavou. Asi před pěti lety jsem pravděpodobně přechodil mononukleozu, ale sportuji a jím od té doby zdravě. Kdyby mi to doktorka neřekla ani bych si toho nevšiml. Také mi velmi často křupe v ramenou a ostatních kloubech. Možná že chronická únava je přirozená po tréninku, ale znám několik lidí ve stejném věku a stejné zátěži, kteří únavou netrpí. Jsem často unaven i když 3 dny trénink vynechám. Možná se také jedná o alergii, to nedokáži posoudit. Píši vám, protože jsem možná přehlédl nějakou triviální chybu které se dopouštím, nikdo neví všechno. Kdyby vás cokoliv napadlo, co by mi mohlo pomoci, dejte mi prosím vědět. Děkuji mnohokrát.
Michal, Plzeň
Odpověd
Vážený pane, ve Vašem případě může být příčinou únavy přechozená mononukleóza (jedná se o jaterní onemocnění, při jaterním onemocnění je únava jedním z příznaků onemocnění a člověk se cítí bez energie). Vaše tělo, oslabené vlivem přechození mononukleózy a zatěžováno pro něho nadměrným množstvím pohybu (sport 5x týdně), na toto přetížení reaguje únavou. Další možnou příčinou chronické únavy může být nevhodná skladba stravy (např. nadbytečná konzumace masa – maso působí kyselinotvorně), stres. Stres působí kyselinotvorně. Vámi popsané příznaky „nejasné alergie" – „Poslední 3 měsíce mám stále ucpaný nos (ne plný, nýbrž se tam něco zůžilo– střídavě pravá a levá strana) bez žádných dalších příznaků, doktorka tvrdí, že jde o alergii - napsala mi beclomet nasal (kortikosteroid) – ten jsem dosud nepoužil. Také mi velmi často křupe v ramenou a ostatních kloubech“, svědčí o zvýšené kyselosti těla. Krevní testy sice zatím nic neukázaly (zvýšená kyselost v těle se odrazí v krevních testech až po delší době), ale potíže, které popisujete, včetně únavy svědčí o zvýšené kyselosti těla. Doporučuji Vám výživnou dietu. Podstatou výživné diety je navýšení energie. Doporučuji Vám kaloricky bohaté potraviny, které Vám kromě energie dodají i bílkoviny, vlákninu, vitamíny, minerály nebo i tekutiny (např. vydatné polévky). Sladkosti i tučná jídla i jídla z provozoven rychlého občerstvení si sice můžete dopřát, ale neměly by tvořit podstatnou část Vašeho jídelníčku. Více informací naleznete na našich webových stránkách. Vhodné je používat koření, zvyšuje chuť k jídlu. Je správné, že konzumujete zdravé tuky a zdravé potraviny, ale není dobré konzumovat nadbytek masa. Každý organismus je jiný a je pro něho vhodné jiné množství masa. Maso, hlavně hovězí, vepřové, zvěřina, působí kyselinotvorně. Drůbeží maso působí méně kyselinotvorně. Doporučuji Vám omezit maso, hlavně hovězí, vepřové, zvěřinu a nahradit ho náhradami masa, např, šmakounem, sójovým masem, seitanem, robi, klasem. Rovněž doporučuji hojnou konzumaci zeleniny. I bezmasé potraviny mohou být kaloricky vydatné, např. tučné mléčné výrobky, obilninové kaše (např. jáhlová kaše s jablky a skořicí, krupicová kaše s višněmi posypaná čokoládou, různé nákypy, např. nudlový nákyp s tvarohem, jablky a rozinkami a smetanou). Obilninové kaše mohou být i slané, různé slané nákypy mohou být též kaloricky vydatné. V případě, že by u Vás nedocházelo k nárůstu tělesné hmotnosti, doporučuji Vám jako doplněk výživy Nutridtrink nebo Ensure Plus. V obou případech se jedná o energetické přípravky, které jsou nutričně vyvážené, tj. obsahují všechny potřebné látky pro organismus v potřebném množství i poměru. Oba přípravky lze koupit v lékárnách. Tyto přípravky jsou s různými příchutěmi nebo neutrální, tj. bez příchuti, mají neutrální chuť. Užívají se formou popíjení mezi jídly. Doporučuji Vám omezit tréninky, sportovat pouze rekreačně, tj. s nižší intenzitou (Vaše tělo je oslabené a nedoporučuji ho přetěžovat (až nebudete pociťovat únavu, lze se postupně vrátit k původnímu tréninkovému režimu), rychlou chůzi, (nikoli běh a další aerobní cvičení, při nich dochází k poklesu tělesné hmotnosti), konzumaci zeleniny (působí zásadotvorně), dostatek tekutin, které zavodňují tělo (pitná voda, pramenitá voda, stolní a minerální vody bez příchuti, neslazené slabé čaje), dostatek spánku a odpočinku, správné zvládání stresu, čaj z přesličky, kopřiv, řepíku, řebříčku, přípravky z aloe vera, česnek, cibuli, ananas, papáju, Echinaceu, Spirulinu platensis (modrozelená mořská řasa, která vytváří v těle zásadité prostředí a odstraňuje těžké kovy). Dle Vašich časových možností Vám doporučuji krátký odpočinek po jídle v poloze vleže, přispěje to k nárůstu tělesné hmotnosti i k lepšímu trávení a k regeneraci organismu. Až nebudete pociťovat únavu a nějaké to kilo přiberete, nebude už třeba odpočinek po jídle. V případě, že by u Vás nedocházelo k nárůstu tělesné hmotnosti, doporučuji Vám jako doplněk výživy Nutridtrink nebo Resource drink. V obou případech se jedná o energetické přípravky, které jsou nutričně vyvážené, tj. obsahují všechny potřebné látky pro organismus v potřebném množství i poměru. Oba přípravky lze koupit v lékárnách. Tyto přípravky jsou s různými příchutěmi nebo neutrální, tj. bez příchuti, mají neutrální chuť. Užívají se formou popíjení mezi jídly. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz