Dotaz
Dobrý den, je mi 31 let, měřím 173 cm a vážím 52 kg. Mám 2 děti - 5 let a 7 měsíců. S podváhou bojuji celý život, ale po druhém porodu jsem zhubla ještě více. Děti jsou hodně "živé" takže se nezastavím, ale snažím se jíst pořád a hodně. Po přečtení Vašich článků jsem zjistila, že potřebuji změnit jídelníček abych přibrala na váze. Jste moje poslední naděje a budu Vám moc vděčná pokud přiberu. Před dětmi jsem měla o 10 kg více. Byla jsem hubená, ale šlo se na mě dívat. Těď je to hrozné. Mám při Vašem jídelníčku cvičit? Vůbec necvičím. Předem děkuji.
Eva, Humpolec
Odpověd
Dobrý den, dneska jsem Vám odeslala jídelníček na výživnou dietu. Máte zřejmě opačný problém, kdy většina žen po porodu spíše přibere a nemůže se později nadbytečných kilogramů zbavit. Měla byste jíst všechny potraviny, nezůstavat stále u jednostranné stravy, dávat do jídelníčku nové poživatiny, tak aby Vám jídlo chutnalo a nepřipadalo Vám, že je pořád dokola stejné. Jíst byste měla pravidelně 5 krát denně. Snídaně, svačina, oběd, svačina a večeře, před spaním si můžete ještě dát nějakou sacharidovou potravinu, třeba ovoce nebo pečivo. Měla byse omezovat tuky a tučné potraviny, a spíše jíst bílkovinné potraviny, které dodávají svalovou hmotu. Mezi bílkovinné potraviny patří maso, vejce, mléko, mléčné výrobky. Doporučuji dávat do jídelníčku také hodně sacharidových potravin jako jsou brambory, těstoviny, rýže, pečivo. Vhodné jsou luštěniny, ty obsahují spousty minerálních látek a vitamínů, jsou energeticky velmi bohaté. Mezi jídly popíjejte Nutridrink, což je výživný nápoj, můžete ho zakoupit v lékárně, obsahuje všechny cenné látky a dodá energii. Nutridrinky doporučuji tak 2 denně mezi běžnou konzumací jídla. Bílkoviny by se v jídelníčku u podváhy měli pohybovat mezi 90 - 120 g za den, sacharidy doporučuji mezi 230 - 380 g za den. kJ jsou zvýšeny na 10000 - 12000. Běžná doporučená dávka kJ je 9600. Pokud budete zařazovat do jídelníčku hodně bílkovinných potravin, bude se zvedat i množství tuků ve stravě. V poživatinách je obsaženo hodně skrytého tuku, není třeba, abyste tuky nějak zvlášť v jídelníčku zvyšovala (např. smažená jídla zařazujte tak 1 x týdně). Dodržujte pravidelný pitný režim, vhodná je pitná voda, minerální vody slazené, neslazené, ovocné džusy, čaje. Cvičit můžete takové cviky, které se soustřeďují na konkrétní partii těla a které zpevňují svalovou hmotu a mají za následek její nárust (např. posilovny) S pozdravem
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz