Dotaz
Dobrý den, potřebovala bych rady ohledně výživy a její skladby při mentální anorexii. Je mi 20 let a vážím 45,5 kg na 174,5 cm. Nejméně jsem vážila 39 kg. Chtěla jsem se zeptat kolik energie bych měla přijímat, když mám klidový režim? Ke všemu mám ještě alergii na lepek. Pomohla by mi jakákoliv rada, která se týká přibírání. Kolik asi bílkovin, sacharidů a tuků na den? Je lepší navýšit u přibírání více sacharidy nebo bílkoviny? Všechny rady ocením. Předem děkuji za odpověď.
Sabina, Teplice
Odpověd
Dobrý den, v případě celiakie (přecitlivělost na lepek) je velice důležité dodržovat celoživotní bezlepkovou dietu. Jelikož trpíte mentální anorexií je pro Vás žádoucí, aby bylo využito co nejvíce živin z Vaší stravy (abyste přibírala). V případě, že byste konzumovala lepek, Vaše tenké střevo bude postiženo zánětem a živiny se nebudou vstřebávat. Při úplném vyloučení lepku ze stravy bývá trávicí trakt zahojen a důležité látky ze stravy jsou mnohem lépe využity. Vaše hmotnost je opravdu velice nízká. Je dobře, že si to uvědomujete a chcete přibrat. Důležité je zavést pravidelnost ve stravovacím režimu, tzn. jíst přibližně šestkrát denně menší porce. Není vhodné se přejídat. Je potřeba krýt základní energetickou potřebu plus něco málo přidat navíc. Vzhledem k podvýživě a mentální anorexii doporučuji dbát na dostatečný příjem bílkovin – přibližně 1–1,5 g na kilogram hmotnosti, tzn. cca 45–65 g bílkovin denně při Vaší současné váze. Např. maso obsahuje 18–20 % bílkovin, luštěniny 20–25 %, vejce 3–14 % (2/3 v bílku), obiloviny 6-20 %, mléko 2–5,4 % apod. Vhodné je konzumovat mořské ryby, nejlépe 2–4 x týdně (obsahují zdraví prospěšné omega 3 mastné kyseliny). Na 1 g bílkovin konzumujte přibližně 1g tuků a 4g sacharidů. Je to ale opravdu velice orientační. Zaměřte se také na konzumaci stravitelných polysacharidů (brambory, rýže, kukuřice a další bezlepkové obiloviny) než abyste programově jedla například komerční sladkosti (tyčinky, sušenky, dorty apod.). Ty jsou vždy ty nejméně vhodné (jelikož jsou kombinovány s nevhodnými tuky). Co se týká tuků, doporučuji olivový olej do salátů, rybí tuk (ve formě mořských ryb), ořechy, čerstvé máslo. Nezapomínejte na konzumaci ovoce a zeleniny, aby byl zajištěn příjem vitamínů a minerálních látek. Velice vhodné jsou tzv. sportovní koktejly, kde jsou zastoupeny kvalitní bílkoviny (nejlépe syrovátkové – Whey protein). Zakoupíte je (v obchodech se sportovní výživou) v podobě prášku, ze kterých se poté ve vodě míchá kokteil – můžete popíjet místo svačiny. Často bývají obohacené o důležité vitamíny a minerály. Přeji Vám hodně úspěchů.
Ing. Anna Jermářová