Dotaz
Dobrý den, moje kamarádka má zánět slinivky a bude mít narozeniny. Tak bych se chtěla zeptat jetli by mohla jíst dort medovník a nebo nějaký jiný. Jaký jsou pro ní omezení v jídle co se dortů týče? Moc děkuju za odpověd.
Svetlana, Jičín
Odpověd
Dobrý den, předem se omlouvám za pozdní odpověď a doufám, že kamarádka ještě narozeniny neměla. Dort medovník je vyráběn z přírodních surovin jako je med, vejce, mouka atd. Obsahuje také smetanu a hodně másla. Právě tyto suroviny ve větším množství mohou při chronickém zánětu slinivky břišní uškodit. Slinivka břišní mimo jiné funkce produkuje trávicí enzym lipázu, která štěpí tuky na glycerol a mastné kyseliny. Nemocnou slinivku břišní tak zbytečně zatěžujeme. Při chronickém zánětu slinivky břišní se doporučuje dieta s omezením tuků. Vhodné dorty a moučníky při tomto onemocnění jsou z piškotového těsta, tvarohového těsta, krupicové těsto, popřípade odpalované těsto. Moučníky můžete doplnit povoleným druhem ovoce a želatinou. Tučné krémy (máslové, smetanové, šlehačkové) jsou nevhodné. Vhodné krémy jsou ty, kde základ tvoří puding, tvaroh. Vše o dietě s omezením tuků, výběr potravin a jídelníček na dietu najdete na našich webových stránkach.
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz