Dotaz
Dobrý den, prosím Vás, chtěla jsem se zeptat. Při preventivní prohlídce mi doktorka zjistila, že mám špatné jaterní testy a z ultrazvuku, že mám tuk na játrech. Nasadila mi dietu, ale já pořádně nevím co můžu a nemůžu jíst. Tak jestli by ste mi napsali jaké potraviny můžu a jakých se vzdát. A ještě by mě zajímalo jaké sporty můžu dělat. Jsem v neschopnosti, ale mám vycházky. Hlavně mě zajímá jestli mi neublíží rychlejší chůze s holemi, kolečkové brusle a jízda na kole. Děkuji za odpověd.
Marcela, Neratovice
Odpověd
Dobrý den. Ztukovatění jater (steatóza) může vznikat z mnoha příčin. Nejčastější příčinou je nadměrné užívání alkoholu, dále obezita se zvýšenou hladinou cholesterolu, neléčená nebo špatně léčená cukrovka, některé kortikoidy a jedy. Pokud budete dodržovat správný režim (viz dále), játra se mohou během několika měsíců zregenerovat. Je nutné vyhnout se konzumaci alkoholu, stravovat se podle zásad diety s omezením tuků (při jaterní dietě se omezují hlavně tuky, ale i jednoduché cukry), léčit případnou vyvolávající chorobu (cukrovka, nadváha…) a podpořit funkce jater vhodnými potravinami či doplňky stravy (např. ostropestřec mariánský). Doporučené potraviny a výběr potravin pro dietu s omezením tuků naleznete na našich webových stránkach – dieta s omezením tuků, dieta č. 4. Je potřeba vyloučit tučné a pikantní pokrmy, nadýmavé potraviny (čerstvé a celozrnné pečivo, luštěniny, cibule, česnek, kedluben, kapusta, zelí apod.), ovoce se zrníčky, sycené nápoje – s bublinkami. Cílem je co nejméně zatěžovat trávicí trakt (a následně játra, kde jsou živiny metabolizovány). Důležité je jíst pravidelně v menších dávkách, nesmažit, upřednostňovat čerstvé potraviny a hlavně nepít alkohol. Příznivý efekt na játra má za studena lisovaný olivový olej (stačí 1–3 lžičky denně např. do salátů). Vhodné technologické přípravy jídel jsou vaření a dušení, příprava jídla bez tuku – tuk lze dodat do hotového jídla (kousek másla, olivový olej). Pohyb je obecně velice prospěšný, ovšem vždy s ohledem k aktuálnímu zdravotnímu stavu. Toto je potřeba konzultovat s lékařem. Dle Vašeho zájmu si můžete objednat dietní jídelníčky s kódem TUKY-2, TUKY-3 a TUKY-4, nebo můžete vyzkoušet naše recepty na jaterní dietu. Přeji Vám, ať se daří.
Ing. Anna Jermářová