Dotaz
Dobrý den, Asi před 4 týdny jsem prodělal zánět slinivky (Akutní edématozní pankreatitidu) – klinicky lehkou. Byla mi nařízená beztuková dieta, chci se zeptat, jaké potraviny mohu konzumovat, přijde mi, že nesmím skoro nic. Zajímá mě, zda-li můžu např. (Kukuřici, Kedluben, Ananas, Meloun, Nějaké koblihy, nebo koláče, nealkoholické pivo, normální jogurty, nanuky), víc mě asi zatím nezajímá. A ještě mě zajímá, jestli mám tuto dietu napořád, nebo jen na nějaký čas.? Předem děkuji za odpověď s pozdravem.
Lukáš, Lázně Kynžvart
Odpověd
Vážený pane, Beztuková dieta znamená dieta s přísným omezením tuků a vyloučením všech volných tuků, tj. Vším, čím lze omastit pokrm (olej, máslo, apod.). Dietní postup je v pankreatické dietě individuální a záleží na zdravotním stavu nemocného. Jsou 4 stupně pankreatické diety - dle přísnosti. Při přechodu z jednoho stupně na druhý doporučuji maximální opatrnost – nové potraviny se zkouší v malých dávkách, při potížích (např. průjmu) je nutné se vrátit k původnímu stupni, tj. ke stupni, u kterého jste nepociťovala potíže (tj. o stupeň níž). Strava má šetřící charakter (mechanicky (ne slupky, zrníčka, kůrky, šlachy, apod.), termicky (ne příliš horké, studené), chemicky (ne dráždivé látky, nadýmavé potraviny). Stupně pankreatické diety 1. stupeň při akutním zánětu slinivky nic ústy, absolutní hladovka, žíznivka (pacient je v nemocnici, dostává infuze). 2. stupeň čaj s glukózou (glukopurem) po lžičkách (čaj ruský nebo slabý černý), jinak infuze. Příjem stravy ústy začíná šlemovými polévkami (vývar z rýže, odvar z ovesných vloček), postupně se přidávají suchary, jablečné pyré, jablečný kompot, mrkvová šťáva, bramborová kaše s vodou (ne s mlékem). Dále se postupně přidává netučný tvaroh, vařené libové drůbeží maso bez kůže (krůta, kuře), používá se pouze vaření, vaření v páře, dušení bez tuku. Porce masa, mléčných výrobků se podávají ve velmi malých dávkách. Vhodným nápojem je ruský čaj a slabý černý čaj. 3. stupeň porce masa, mléčných výrobků jsou větší, přidávají se kompoty (hlavně meruňkový, broskvový, jablečný), další netučné mléčné výrobky, mrkev, petržel. Vaříme, dusíme bez tuku. Nápoje: ruský čaj, slabý černý čaj, stolní vody bez příchuti a oxidu uhličitého. 4. stupeň (rekonvalescence) strava má realimentační charakter, přidává se mléko / pouze při snášenlivosti), hovězí zadní maso, libová šunka, netučné ryby, drůbež netučná bez kůže, hlávkový salát, červená řepa, ledový salát, malé množství zeleného hrášku. Nápoje jsou stejné jako u 3. stupně, postupně jako u diety č. 4. Postupně se přechází na dietu č. 4 (dieta s omezením tuků). Dieta s omezením tuků se drží dlouhodobě, u akutní pankreatitidy záleží na výsledcích lékařského vyšetření, ne na subjektivních pocitech. Nové potraviny se přidávají postupně v malém množství. Mezi nevhodné potraviny při pankreatické dietě a dietě s omezením tuků patři kukuřice, kedluben, ananas, koblihy, nebo koláče, normální jogurty, nanuky. V dietě s omezením tuků je povolen meloun, ale je nutné vyndat zrníčka, lze konzumovat malé množství sterilované kukuřice a mladé kedlubny, jogurty pouze nízkotučné bílé nebo s povoleným druhem ovoce. Nealkoholické pivo doporučuji občas v malém množství. Děkuji za Váš dotaz a těším se na vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz