Dotaz
Dobrý den, v domacím ošetřovaní se starám o 97 letou paní s pokročilou stařeckou demencí, dlouhodobě upoutanou na lužko, která je z důvodu špatného polykání odkazána pouze na tekutou výživu. Zajímalo by mě, jaky by měl být její minimální příjem celkového objemu tekuté stravy ve které jsou obsaženy i veškeré tekutiny? Děkuji předem za odpověd.
Radka, Uherské Hradiště
Odpověd
Vážená paní, děkuji za Váš dotaz. Dospělý člověk včetně seniorů má mít denní příjem tekutin 1,5-2 l (1,5 l tekutin je minimum).Do příjmu tekutin se započítávají i tekutiny obsažené v tekuté výživě. Budete-li chtít znát denní příjem energie a živin (bílkovin, tuků, sacharidů) a jejich poměr, budu potřebovat znát ještě tělesnou hmotnost a výšku té paní, o kterou se staráte. A dále budu ještě potřebovat vědět, jaká má paní další onemocnění, která vyžadují speciální dietu (např. diabetes). Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz