Dotaz
Dobrý den, chtěla bych se zeptat na pár rad ohledně diety při zánětu slinivky břišní, který jsem měla díky prodělání příušnic. Byla jsem 10 dní hospitalizována v nemocnici a pak mi byla doporučena dieta na 14 dní. Zajímalo by mě jestli můžu věci jako Cola light, která nemá žádné tuky ani kyseliny. Pak jsi nejsem jistá zda mohu některé sladké výrobky například Marshmallow, ty také neobsahují žádné tuky. Všeobecně nevím moc co jíst. Každý den mám skoro to samé. Děkuji moc za radu.
Lucie, Malínky
Odpověd
Dobrý den, zánět slinivky břišní je docela závažné onemocnění, tudíž doporučuji nepodceňovat a dodržovat pravidla diety tak, aby se zabránilo opětovnému propuknutí zánětu. Dlouhodobě přejděte na dietu s omezením tuku (dieta č.4 – informace i případnou inspirace v podobě receptů najdete na stránkach společnosti dietologie.cz). Vynechte především tučná masa, tučné mléčné výrobky, smažené pokrmy, uzeniny apod. Stejně tak je nyní potřeba dbát na nedráždivost stravy, cola light obsahuje kofein a náhradní sladidla, což nepatří do šetřící diety a tudíž vám ji nedoporučuji. Marshmallow sice nepatří do racionální stravy, ale jedná se především o cukry, takže slinivku nedráždí. Můžete si i objednat některý z týdenních jídelníčků (TUKY-2, TUKY-3, TUKY-4). Přeji hodně úspěchů.
Ing. Anna Jermářová