Dotaz
Dobrý den, chtěla bych Vás poprosit o radu, co vařit mamince (je jí 70 let). Je 14 dní po operaci tlustého střeva. Dnes ji propustili z nemocnice, kde nám pouze řekli, že nesmí jídla, která nadýmají, takzvanou bezezbytkovou dietu. Trpí nechutenstvím. Sní 3 lžičky a už víc nechce. Dnes dokonce jídlo vyzvracela, když jí ho nutíme. Nechce ani moc pít. Trápí nás úplná beznaděj a nevíme jak ji pomoci. Čím nastartovat trávení a chuť k jídlu. Předem moc děkuji za odpověď a rady jak dál.
Jana, Zlín
Odpověd
Vážená paní, jelikož je Vaše matka krátce po operaci tlustého střeva, mělo by být tlusté střevo šetřeno. V tlustém střevě se zahušťují nestravitelné zbytky tráveniny. Patří sem především vláknina. Formují se a jsou vyloučeny konečníkem z těla. Strava s omezením zbytků omezuje příjem vlákniny v potravě a tím šetří tlusté střevo. Více informací o dietě s omezením zbytků najdete na našich webových stránkách. Pro nastartování chuti a trávení doporučuji Vaší matce Nutridrink. Jedná se o energetický doplněk stravy. Přípravek Nutridrink obsahuje dostatek bílkovin, tuků a sacharidů ve správném poměru. Obsahuje též vitamíny a minerály. V lékárnách lze koupit Nutridrink s různými příchutěmi i bez příchuti (neutrální chuť). Pouze nedoporučuji Vaší matce Nutridrink multi fibre (obsahuje vlákninu a je pro dietu s omezením zbytků nevhodný). Vaše matka by též neměla zapomínat na dostatečný denní příjem vhodných tekutin. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz