Dotaz
Dobrý den, už si nevím rady, před rokem mi zjistili celiakii, je mi 26 let, s touto dietou se velice těžko vyrovnávám. Začala jsem trpět nechutenstvím, mám nauseu před každým jídlem, občas se neudržím a dám si své milované jídlo, po kterém nemám žádný problém, naopak přibírám, pokud dodržuji bezlepkovou dietu tak na váze ubírám. Můj gastroenterolog mi to bohužel nevěří, tak jsem sním jednoduše přestala spolupracovat. Jinak před zjištěním diety jsem neměla žádné problémy, jen jsem měla anémii. Bohužel můj praktický lékař mi mé dietní prohřešky neschvaluje, ale mne ta bezlepková dieta opravdu nechutná, mám ráda vše nezdravé, miluji tousty, paštiky, salámy. jenže bezlepkový chléb se nedá kupovaný jíst, a já nemám čas ani troubu abych si chleba upekla. Začala jsem trpět depresemi, mám chuť se vším skoncovat. Psycholog mi radí se stím vypořádat, ale neporadil mi jak. Nešlo by to že bych si někde na gastroenterologii nechala zavést PEG. Alespoň bych to měla o hodně jednodušší. Mám velice nízký příjem. Pracuji jako ošetřovatelka. A moje váha se před zjištěním pohybovala kolem 50 kilo, nyní mám s bídou 40. A to i přes to že se stravuji suchou rýží a suchýmy brambory, občas nějáká ta zelenina či ovoce, či kravské čerstvé mléko. Na internetové poradně pro celiaky se do mne akorát naváží, že se stím mám vyrovnat a poprat, že je stovka horších nemocí, to vím, ale raděj bych polykala prášky než se léčit jídlem. Nenávidím sama sebe, a hlavně své tělo. Musela jsem se vzdát všeho dobrého a jíst to hnusné zdravé. Jako jsou saláty ze zeleniny a pod. Vím že mi asi neporadíte, ale potřebovala jsme se vypsat. A pokud budete pro mne mít nějákou radu, budu velice vděčná
Simona, Český Těšín
Odpověd
Vážená paní, nedoporučuji Vám nechat si zavést PEG, vedlo by to k dalším stravovacím omezením. Ve Vašem případě není důvod k depresím, u bezlepkové diety je zakázána pouze konzumace potravin obsahujících lepek (jedná se o žito, pšenici, ječmen, oves a výrobky z nich), ostatní potraviny můžete konzumovat. Bezlepkovou dietu je nutné dodržovat celoživotně. Pouze zpočátku má být bezlepková strava s protiprůjmovým charakterem (netučná, nenadýmavá jídla). Později, kdy je nemoc v klidovém období se přechází ne běžnou bezlepkovou dietu ( u ní kromě zákazu konzumace potravin obsahujících lepek není žádné dietní omezení). Kromě rýže a brambor můžete konzumovat kukuřici, sóju, pohanku, proso, jáhly, luštěniny (fazole, čočka, hrách, cizrna), amarant a výrobky z nich, svatojánský chléb, ořechovou mouku, bezlepkovou mouku z jakékoli obiloviny a výrobky z ní (např. bezlepkové těstoviny - jsou vyrobeny z bezlepkové pšeničné mouky). Rovněž můžete konzumovat veškeré potraviny, ze kterých byl odstraněn lepek. Tyto potraviny jsou graficky označeny přeškrtnutým klasem, slovně označeny "bez lepku", "gluten-free", "gluten-frei", "gliadin-fri", "sin gluten", "senza glutine". Je třeba si všímat složení výrobků na obalu (lepek je obsažen v některých uzeninách, jogurtech (ne ve všech), některých pomazánkových máslech). Pro celiaky je vhodný kečup značky Heinz, Spak, Hamé. Vůbec nevadí, že nemáte troubu, ve velké remosce můžete péci cokoli, např. bezlekový chléb z prášku (dle návodu na obalu). Remoska nahradí troubu. Některé bezlepkové pečivom je chutné, záleží na dodavateli. Další informace o bezlepkové dietě naleznete na našich webových stránkách. Některé potraviny zdravé výživy jsou chutné a vhodné pro celiaky, např. sójové maso, sójové mléko (obojí obsahuje sójové bílkoviny), šmakoun (je vyroben z vaječných bílků, chutná jako kuřecí maso), polenta (kukuřičná kaše), tempeh (sójový sýr), tofu (vyrobeno ze sójového mléka). Zdravá strava nemusí být nepoživatelná, jen je třeba ji chutně upravit. Jako příklad uvádím několik receptů vhodných pro nemocné s celiakií. Polévka z kysaného zelí se sójovými boby, Pórková polévka, Hovězí vývar, Kuře po čínsku, Pečená dýně, Pečené rybí filé na zázvoru, Marinované roštěnky na šalvěji, Kuře s česnekem a jablky, Jahelná kaše s jablky a ořechy. Další recepty na bezlepkovou dietu lze nalézt na našich webových stránkách. Jako doplněk stravy Vám doporučuji Nutridrink. Jedná se o energetický doplněk stravy, který obsahuje vyvážené množství živin, vitamínů, minerálů. V lékárnách jsou k dostání různé druhy Nutridrinku i různé příchuti. Nutridrink si lze objednat: Info linka Nutridrinku: 800 110 00 (volat PO-PÁ 8.00-16.00), dodavatel: Nutricia a.s. Na Pankráci 31 Praha 4 140 21. Ve Vašem volném čase Vám doporučuji krátký odpočinek po jídle v poloze vleže. Přispěje to k nárůstu vaší tělesné hmotnosti i k Vašemu lepšímu trávení. A také doporučuji nezapomínat na pitný režim (1,5-2 l tekutin denně). Děkuji za Váš dotaz a těším se na vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz