Dotaz
Dobrý dne, chtěla bych překvapit svojí maminku zdravím obědem (studený předkrm, polévka, teplý předkrm a hlavní jídlo). Ale vůbec nevím jaké jídlo bych měla podávat a vhodné pití k tomu. Děkuji.
Kyra, Praha
Odpověd
Dobrý den, stunených i teplých předkrmů existuje celá řada. Záleží na tom, co má maminka ráda. Pokud dává přednost rybám, vhodný je např. marinovaný sleď nebo zavináče a k tomu pečivo celozrnné. Vhodné jsou také sýry např. mozzarela s rajčaty nebo sýrový talíř, či různé druhy obložených chlebíčků nebo zeleninový salát s opečenými krutony. Jako teplý předkrm mohou být považovány toasty se sýrem, šunkou, zeleninové toasty, selská omeleta nebo palačinky buď nasladko nebo naslano (se špenátem). Polévek je také celá řada. Pokud si zvolíte předkrm spíše lehčího charakteru např. mozzarela s rajčaty, můžete zařadit polévku hustější. Pokud budete mít předkrm jako zeleninový salát, již nepodávejte zeleninovou polévku. Když si zvolíte např. jako hlavní pokrm svíčkovou na smetaně s knedlíkem a brusinkami, tak polévka bude hovězí vývar s nudlemi. Hlavní jídlo by mělo být barevně i chuťově odlišeno od polévky. Nekombinujte např. polévku do které budete dávat jako zavářku těstoviny s hlavním pokrmem, ke kterému budete dávat těstoviny nebo budete podávat špagety. Také by moc nebyla vhodná např. kombinace bramborová polévka a pokrm, ke kterému budete dávat brambory jako přílohu. Vhodné je polévku a hlavní pokrm pěkně barevně zkombinovat, např. rajská polévka s noky a dušené rybí filé s bramborovou kaší + broskvový kompot. Nápoje opět záleží na tom, jaké má maminka ráda. Můžete podat i třetinku piva nebo 2 dc vína. Víno v malém množství má příznivý účinek na naše zdraví. K pokrmu je vhodná minerálka, sladká i neochucená. S pozdravem.
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz