Dotazy o onemocnění celiakií
Hubnutí s celiakií po těhotenství, bezlepkové potraviny
Dotazy o onemocnění dna, dieta při dně
Sádlo, máslo, obiloviny při dně a cukrovce
Dnavá artritida, alkoholické pivo při dně
Puríny v česneku, konzumace 3 stroužky denně u dny
Amarant, tofu a sója u vysoké hladiny kyseliny močové
Dotazy o onemocnění ledvin
Život s jednou ledvinou vlivem tumoru
Selhání ledvin a kornatění cév, vysoký tlak
Dotazy o mozkových onemocnění
Výživa při Rostroušené skleróze
Dotazy o nádorových onemocněních – rakovina a dieta
Chemoterapie po rakovinu prsu, hysterektomie, přípravky na hubnutí
Dotazy o onemocnění štítné žlázy
Hubnout po operaci štítné žlázy a překyselení žaludku
Nádor štítné žlázy s hypoechogenním lemem
Kolik mám mít příjem kalorii za den u snížené funkce štítné žlázy?
Dotazy o onemocnění střev
Pooperační dieta po laparoskopické operaci slepého střeva
Dieta vhodná při divertikulitidě s perforací a abscesem
Crohnova nemoc, plynatost a nafouknutí po jídle
Dotazy o onemocnění žaludku
Dietní strava při zánětu žaludku u Helicobacter pylori
Otrava rtutí amalgámem
Dotazy o onemocnění srdce
Strava po infarktu
Dieta po transplantaci srdce
Histamínová intolerance na pšenicu, vajcia a mlieko
Hypercholesterolemie, hypertenze III
Šetřící dieta, zauzlenie čriev
Anémie – snížená hladina hemoglobinu
Hypotyreóza, obezita, redukční dieta
Kvasinkové onemocněních u žen
Výživa při progredující Parkinsonově chorobě
Dieta při onemocnění GERD (gastroezofageální refluxní choroba)
Zácpa u dětí, možné příčiny a jak léčit
Re Zácpa u detí, možné příčiny a jak léčit
Re Re Zácpa u detí, možné příčiny a jak léčit
Chronická únava, dietní režim
Kolostomie, ileostomie, tlusté střevo
Polyvalentní alergie
Silná alergie na lepek, svědění
Příčiny pálení žáhy a bolesti na hrudi
Slabý zánět žaludku, jídelníček
Gilbertův syndrom a výživa u batolete
Autoimunitní hepatitida a žlučník
Mám zánět žaludku, dvanácterníku…
Gastroezofageální refluxní choroba jícnu
Rakovina žaludku, dieta po odstranění žaludku
Žaludeční nevolnost bolesti a podráždení břicha
Leidenská mutace a nadváha
Bezpurinová dieta
Dieta při MYASTENIE GRAVIS
Dieta při chronické renální insuficienci (CHRI)
Hyperurikémie, dyslipoproteinémie a Menierova choroba
Meniérova choroba
Jaterní dieta
Dieta na játra a divertikulitida – zdravá střeva
Jak se stravovat při cirhóze jater a cukrovce
Jaterní cirhóza, jaterní dieta
Zánět jater (steatóza), vřed dvanácterníku, trombocytopenie
Nadměrná ztráta bílkovin
Jídelníček pro alergika
Glukozová tolerance
Dieta při popáleninách
Mononukleoza dieta
Jakou dietu při mononukleoze
Mononukleozu, borelioza, dieta pri candidě
Kyselina močová v krvi
Malé množství bílkovin v krvi
Systémový lupus a dieta (SLE)
Re: Systémový lupus a dieta (SLE)
Zvýšená hladina cukru v moči
Polypy tlustého střeva léčba
Polypy tlustého střeva, dieta
Překyselení organismu
Revmatoidní artritida, vysoký krevní tlak, nadváha
Vysoký krevní tlak po porodu
Vysoký krevní tlak a ledviny
Vysoký tlak, zvýšená hladina cholesterolu a slabá cukrovka
Kolísavý krevní tlak, nedostatečná funkce ledvin
Hyperkalémie snížená funkce ledvin
Ledvinové kameny, ledvinová kolika dieta
Ledvinová dieta, draslík v krvi
Ledvinová dysfunkce a cukrovka
Dieta po transplantaci ledvin, kortikosteroidy
Uremický syndrom a doporučená dieta
Strava při dně
Suroviny při onemocnění dnou
Ryby při onemocnění dnou
Problémy s vysokým tlakem, DNA a nadváhou
Dna cukrovka a vysoký krevní tlak
Nemoc DNA ve dvaceti letech
DNA nadváha a vysoký tlak
Dna příznaky
Kyselina močová dna
Kyselina močová hodnoty
Zvýšená hladina kyseliny močové – dieta
Diabetik a dna
Dna nemoc a cholesterol
Dna, Cholesterol, Hypertenze II, Diabetes II
Je nemoc dna doživotní?
Dětská cukrovka
Jsem diabetička, jakou dietu?
Dieta při vaskulární nefroskleróze a diabetické nefropatie
Redukce váhy u diabetika
Dieta při cukrovce, diabetes (2)
Diabetes jedna ledvina, jídelníček
Cukrovka a žlučníkové kameny
Cukrovka 2 typu
Následky cukrovky, příznaky
Točení hlavy
Točení hlavy a nevolnost, příčiny
Re: Točení hlavy a nevolnost, příčiny
Diabetická noha dieta
Prader Willi syndrom a diabetická dieta
Re: Prader Willi syndrom a diabetická dieta
Dieta po operaci žlučních kamenu
Žlučníková kolika, zánět žaludku, nadýmaní
Žlučníkové kameny
Žlučníkové kameny a nízkotučné sýry
Chemoterapie a žlučník
Žlučníkový záchvat a dieta
Žlučníková dieta recepty, jídelníček
Podávání stravy po akutním zánětu slinivky břišní
Dieta pankreatická, onemocnění slinivky břišní
Akutni zápal slinivky břisní, stupne a doporučená dieta
Akutní zánět slinivky
Recepty pankreatitida
Recepty po zanětu slinivky břišní
Dieta při rakovině slinivky břišní
Slinivka břišní, dieta po zánětu
Chronický zánět slinivky břišní
Pankreatitida – zánět slinivky břišní
Adenokarcinom pankreatu, paraneoblastická trombocytemie
Celiakie, zánět žlučových cest
Dieta bezlepková a ledvinová nedostatečnost
Lymfocytární kolitida, hypercholesterolemie dieta
Celiakie příznaky
Bezlepková dieta diagnóza, celiakie
Crohnova choroba a dieta
Ulcerózní kolitida a dieta
Dieta a výživa při ulcerozní kolitidě
Dietní výživa / Dietní, dietologická poradna / Onemocnění, nemoci / Dotazy o onemocnění ledvin / Selhání ledvin a kornatění cév, vysoký tlak
Dotaz
Dobry den, prosím o radu při držení diety pro mého otce, který prodělal selhání ledvin, nyní je sledován také pro vysoký tlak a kornacení koronárních cév, hyperkalemie. Léky užívá: Rocaltrol, Furon, Apo Allopurinol, Godasal, Triasyn, Betaloc, a Vitar soda. Děkuji
Jiří, Liberec
Odpověd
Vážený pane, doporučuji Vašemu otci kombinaci těchto diet: dieta s omezením bílkovin a nízkocholesterolová. Doporučuji Vašemu otci dodržovat zásady diety s omezením bílkovin, více informací o této dietě najdete na našich webových stránkách, a zároveň doporučuji vyloučit ze stravy vaječný žloutek a máslo, omezit příjem draslíku, tj. vyloučit některé jeho hlavní zdroje, tj. sušené ovoce, arašídy, luštěniny, celozrnné obiloviny, např. pšeničné otruby. Hlavními zdroji draslíku jsou: celozrnná a sójová mouka, obiloviny a výrobky z nich, pšeničné otruby, luštěniny (sójové boby, fazole), zelenina (zejména petržel, mangold, špenát, květák, rajčata, řeřicha, ale i brokolice) a ovoce (sušené meruňky, rybíz, citrusové plody, žlutý meloun, banány), telecí maso, vejce, sušené droždí, žampiony, vlašské ořechy, ovesné vločky, arašídy. Strava při onemocnění ledvin má být pestrá, vyvážená, nemá docházet k podvýživě kvůli nedostatku živin (bílkovin, tuků, sacharidů), ale i vitamínů a minerálů. Jelikož se při onemocnění ledvin omezují bílkoviny, omezují se bílkoviny hlavně rostlinného původu (nedodají tělu všechny potřebné aminokyseliny, které si tělo samo neumí vyrobit), a podstatou nízkocholesterolové diety je zvýšený obsah vlákniny, zdrojem vlákniny je při kombinaci těchto diet ovoce a zelenina. Luštěninám a celozrnným obilovinám je třeba se vyhnout kvůli jejich obsahu bílkovin. V dietě s omezením bílkovin se též omezují bílkoviny živočišného původu, což znamená i omezení cholesterolu (kvůli kornatění cév). Při hypertenzi se omezuje sůl, sůl se též omezuje i při dietě s omezením bílkovin. Draslík je obsažen ve většině potravin, nelze ho vyloučit, ale lze pouze omezit konzumaci jeho hlavních zdrojů. Vláknina, která je obsažená v ovoci, zelenině, je pro lidský organismus velice důležitá, mimo jiné pomáhá detoxikovat (čistit) organismus, pomáhá udržovat stálou hladinu glykemie tím, že působí pozvolný nárůst i pozvolný sestup glykemie a také působí proti zácpě. Vyřadit z jídelníčku draslík by znamenalo přejít na jednostrannou výživu s nedostatkem živin, vitamínů, minerálů, vlákniny a s příslušnými dopady na zdraví. Další důvod, proč nelze draslík vyřadit, je skutečnost, že jako hlavní minerál se spolu se sodíkem podílí na vodním hospodářství a též ovlivňuje srdeční činnost, bez draslíku by došlo k zástavě srdce. Možná Vás překvapí, že v dietě při onemocnění ledvin se konzumují druhy ovoce i zeleniny bez omezení. V této dietě nejde jen o snížení draslíku, ale též o snížení dusíku (dusíkaté látky jsou produktem metabolismu bílkovin, bílkoviny se rozkládají na aminokyseliny (mají dusíkatou skupinu) a odpadní látky při metabolizmu bílkovin jsou rovněž dusíkaté), z tohoto důvodu se omezují bílkoviny a rovněž se omezí sůl. Denní množství přijímaných tekutin je stanoveno dle laboratorních výsledků, určuje ho lékař. Uvádím příklad jídelníčku na dietu při onemocnění ledvin Snídaně: Nízkobílkovinný chléb, rama, med, zelený čaj. Svačina: Hruška. Oběd: Krupicová polévka, kuřecí maso na pórku, rýže. Svačina: Bílý jogurt, 1 ks. nízkobílkovinného pečiva, kiwi. Dietní večeře: Opečené brambory s česnekem, mrkvový salát s jablky. Nápoje: zelený čaj, Toma natura bez příchuti. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz