Dotazy o onemocnění celiakií
Hubnutí s celiakií po těhotenství, bezlepkové potraviny
Dotazy o onemocnění dna, dieta při dně
Sádlo, máslo, obiloviny při dně a cukrovce
Dnavá artritida, alkoholické pivo při dně
Puríny v česneku, konzumace 3 stroužky denně u dny
Amarant, tofu a sója u vysoké hladiny kyseliny močové
Dotazy o onemocnění ledvin
Život s jednou ledvinou vlivem tumoru
Selhání ledvin a kornatění cév, vysoký tlak
Dotazy o mozkových onemocnění
Výživa při Rostroušené skleróze
Dotazy o nádorových onemocněních – rakovina a dieta
Chemoterapie po rakovinu prsu, hysterektomie, přípravky na hubnutí
Dotazy o onemocnění štítné žlázy
Hubnout po operaci štítné žlázy a překyselení žaludku
Nádor štítné žlázy s hypoechogenním lemem
Kolik mám mít příjem kalorii za den u snížené funkce štítné žlázy?
Dotazy o onemocnění střev
Pooperační dieta po laparoskopické operaci slepého střeva
Dieta vhodná při divertikulitidě s perforací a abscesem
Crohnova nemoc, plynatost a nafouknutí po jídle
Dotazy o onemocnění žaludku
Dietní strava při zánětu žaludku u Helicobacter pylori
Otrava rtutí amalgámem
Dotazy o onemocnění srdce
Strava po infarktu
Dieta po transplantaci srdce
Histamínová intolerance na pšenicu, vajcia a mlieko
Hypercholesterolemie, hypertenze III
Šetřící dieta, zauzlenie čriev
Anémie – snížená hladina hemoglobinu
Hypotyreóza, obezita, redukční dieta
Kvasinkové onemocněních u žen
Výživa při progredující Parkinsonově chorobě
Dieta při onemocnění GERD (gastroezofageální refluxní choroba)
Zácpa u dětí, možné příčiny a jak léčit
Re Zácpa u detí, možné příčiny a jak léčit
Re Re Zácpa u detí, možné příčiny a jak léčit
Chronická únava, dietní režim
Kolostomie, ileostomie, tlusté střevo
Polyvalentní alergie
Silná alergie na lepek, svědění
Příčiny pálení žáhy a bolesti na hrudi
Slabý zánět žaludku, jídelníček
Gilbertův syndrom a výživa u batolete
Autoimunitní hepatitida a žlučník
Mám zánět žaludku, dvanácterníku…
Gastroezofageální refluxní choroba jícnu
Rakovina žaludku, dieta po odstranění žaludku
Žaludeční nevolnost bolesti a podráždení břicha
Leidenská mutace a nadváha
Bezpurinová dieta
Dieta při MYASTENIE GRAVIS
Dieta při chronické renální insuficienci (CHRI)
Hyperurikémie, dyslipoproteinémie a Menierova choroba
Meniérova choroba
Jaterní dieta
Dieta na játra a divertikulitida – zdravá střeva
Jak se stravovat při cirhóze jater a cukrovce
Jaterní cirhóza, jaterní dieta
Zánět jater (steatóza), vřed dvanácterníku, trombocytopenie
Nadměrná ztráta bílkovin
Jídelníček pro alergika
Glukozová tolerance
Dieta při popáleninách
Mononukleoza dieta
Jakou dietu při mononukleoze
Mononukleozu, borelioza, dieta pri candidě
Kyselina močová v krvi
Malé množství bílkovin v krvi
Systémový lupus a dieta (SLE)
Re: Systémový lupus a dieta (SLE)
Zvýšená hladina cukru v moči
Polypy tlustého střeva léčba
Polypy tlustého střeva, dieta
Překyselení organismu
Revmatoidní artritida, vysoký krevní tlak, nadváha
Vysoký krevní tlak po porodu
Vysoký krevní tlak a ledviny
Vysoký tlak, zvýšená hladina cholesterolu a slabá cukrovka
Kolísavý krevní tlak, nedostatečná funkce ledvin
Hyperkalémie snížená funkce ledvin
Ledvinové kameny, ledvinová kolika dieta
Ledvinová dieta, draslík v krvi
Ledvinová dysfunkce a cukrovka
Dieta po transplantaci ledvin, kortikosteroidy
Uremický syndrom a doporučená dieta
Strava při dně
Suroviny při onemocnění dnou
Ryby při onemocnění dnou
Problémy s vysokým tlakem, DNA a nadváhou
Dna cukrovka a vysoký krevní tlak
Nemoc DNA ve dvaceti letech
DNA nadváha a vysoký tlak
Dna příznaky
Kyselina močová dna
Kyselina močová hodnoty
Zvýšená hladina kyseliny močové – dieta
Diabetik a dna
Dna nemoc a cholesterol
Dna, Cholesterol, Hypertenze II, Diabetes II
Je nemoc dna doživotní?
Dětská cukrovka
Jsem diabetička, jakou dietu?
Dieta při vaskulární nefroskleróze a diabetické nefropatie
Redukce váhy u diabetika
Dieta při cukrovce, diabetes (2)
Diabetes jedna ledvina, jídelníček
Cukrovka a žlučníkové kameny
Cukrovka 2 typu
Následky cukrovky, příznaky
Točení hlavy
Točení hlavy a nevolnost, příčiny
Re: Točení hlavy a nevolnost, příčiny
Diabetická noha dieta
Prader Willi syndrom a diabetická dieta
Re: Prader Willi syndrom a diabetická dieta
Dieta po operaci žlučních kamenu
Žlučníková kolika, zánět žaludku, nadýmaní
Žlučníkové kameny
Žlučníkové kameny a nízkotučné sýry
Chemoterapie a žlučník
Žlučníkový záchvat a dieta
Žlučníková dieta recepty, jídelníček
Podávání stravy po akutním zánětu slinivky břišní
Dieta pankreatická, onemocnění slinivky břišní
Akutni zápal slinivky břisní, stupne a doporučená dieta
Akutní zánět slinivky
Recepty pankreatitida
Recepty po zanětu slinivky břišní
Dieta při rakovině slinivky břišní
Slinivka břišní, dieta po zánětu
Chronický zánět slinivky břišní
Pankreatitida – zánět slinivky břišní
Adenokarcinom pankreatu, paraneoblastická trombocytemie
Celiakie, zánět žlučových cest
Dieta bezlepková a ledvinová nedostatečnost
Lymfocytární kolitida, hypercholesterolemie dieta
Celiakie příznaky
Bezlepková dieta diagnóza, celiakie
Crohnova choroba a dieta
Ulcerózní kolitida a dieta
Dieta a výživa při ulcerozní kolitidě
Dietní výživa / Dietní, dietologická poradna / Onemocnění, nemoci / Výživa při progredující Parkinsonově chorobě
Dotaz
Dobrý den, mám prosbičku ohledně stravy mého otce. Je mu 75 let a má Parkinsonovu chorobu v již progredujícím stadiu. Hlavní problém je nyní v tom, že začíná odmítat jídlo, které až do této doby měl rád. I nyní, když je v nemocnici odmítá například pít i Nutridrink. Jediné co snad ještě sní s chutí jsou kaše. Nemůže přece ale jíst stále krupicové a bramborové kaše. Přitom jak jsem koukala na vzorový jídelníček - dieta 1S – také mi moc nepomůže, protože on nesní rozmixovanou polévku, šlehané hovězí maso.... Chtěla bych poradit, zda je to možné, zda lze připravit kaši, která bude obsahovat dostatek živin, aby nedošlo k malnutrici, z čehož mám velké obavy. Jak jsem pochopila, je dobrý asi Sunar, ale nevím co ještě k tomu. Těším se na Vaši odpověď.
Věra, Karviná
Odpověd
Dobrý den, případ, který popisujete je velmi častý. Staří lidé, jakmile se dostanou do nemocnice a musejí zde zůstat delší dobu, začnou odmítat jídlo a trpí nechutenství k jídlu. To vede k podvýživě, nedostatku energie, bílkovin, tuků, sacharidů a dalších látek jako jsou vitaminy a minerály. Takový případ se většinou řeší podáváním Nutridrinků. Nutridrinky jsou podávány buď jako doplněk stravy. Pacient přijímá stravu a k tomu max. 2 ks Nutridrinků. Jiní pacienti, pokud trpí nechutenstvím k jídlu, nechtějí přijímat stravu vůbec, pijí pouze Nutridrink. Hodně záleží na okolním prostředí. V nemocnici jedí pacienti většinou v sedě nebo polosedě na lůžku. Ležící pacienti to mají mnohem těžší, mohou je znervózňovat při jídle okolní pacienti, sestra, která pacienty krmí, tak spěchá, protože má další práci, kterou musí stihnout. Všechno jsou to stresující situace. Pacient postupně jídlo může odmítat až se mu úplně znechutí. Důležité by mělo být i stolování, prostředí ve kterém je jídlo podáváno, čistota talířů, příborů. I když je jídlo většinou kašovité, rozmixované, mělo by vypadat hezky a mělo by být podáváno esteticky. Pacient by se měl podporovat, chválit, že zkonzumoval např. polovinu nachystaného jídla atd. Důležité je zajistit dostatek bílkovin. To zajistíme masem (masové hašé nebo masový nákyp), vejcem (můžeme přidat do kaše, do polévky jako "vaječná mlhovina"), tvarohem (šlehaný tvaroh s ovocem nebo šlehaný tvaroh naslano s bylinkami). Stravu podávejte raději po malých dávkách a často. Stravu můžete obohacovat různými doplňky, tak aby zvyšovaly energetickou a biologickou hodnotu stravy. Pokud se to hodí, můžete přidat do stravy Nutridrink, např. do jogurtu přidat Nutridrink Yogurt. Do různých kaší, které má tatínek rád přidávejte sušené mléko, sušená syrovátka (kvalitní zdroj bílkovin) nebo Sunar, či jinou dětskou kojeneckou výživu Nutrilon, sušená mléka Hami atd. Zkuste podávat ovocné přesnídávky s piškoty, různé dětské výživy s jogurtem či smetanou. Možná by tatínek i jedl dětské masové výživy (Nutricia, Alnatura...). Důležité je tento pokrm pěkně naservírovat. Můžete k tomu navařit těstoviny, udělat bramborovou kaši atd. Dbejte na dostatečný pitný režim, podávejte čaje, pitnou vodu, minerální vody.
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz