Dotazy o onemocnění celiakií
Hubnutí s celiakií po těhotenství, bezlepkové potraviny
Dotazy o onemocnění dna, dieta při dně
Sádlo, máslo, obiloviny při dně a cukrovce
Dnavá artritida, alkoholické pivo při dně
Puríny v česneku, konzumace 3 stroužky denně u dny
Amarant, tofu a sója u vysoké hladiny kyseliny močové
Dotazy o onemocnění ledvin
Život s jednou ledvinou vlivem tumoru
Selhání ledvin a kornatění cév, vysoký tlak
Dotazy o mozkových onemocnění
Výživa při Rostroušené skleróze
Dotazy o nádorových onemocněních – rakovina a dieta
Chemoterapie po rakovinu prsu, hysterektomie, přípravky na hubnutí
Dotazy o onemocnění štítné žlázy
Hubnout po operaci štítné žlázy a překyselení žaludku
Nádor štítné žlázy s hypoechogenním lemem
Kolik mám mít příjem kalorii za den u snížené funkce štítné žlázy?
Dotazy o onemocnění střev
Pooperační dieta po laparoskopické operaci slepého střeva
Dieta vhodná při divertikulitidě s perforací a abscesem
Crohnova nemoc, plynatost a nafouknutí po jídle
Dotazy o onemocnění žaludku
Dietní strava při zánětu žaludku u Helicobacter pylori
Otrava rtutí amalgámem
Dotazy o onemocnění srdce
Strava po infarktu
Dieta po transplantaci srdce
Histamínová intolerance na pšenicu, vajcia a mlieko
Hypercholesterolemie, hypertenze III
Šetřící dieta, zauzlenie čriev
Anémie – snížená hladina hemoglobinu
Hypotyreóza, obezita, redukční dieta
Kvasinkové onemocněních u žen
Výživa při progredující Parkinsonově chorobě
Dieta při onemocnění GERD (gastroezofageální refluxní choroba)
Zácpa u dětí, možné příčiny a jak léčit
Re Zácpa u detí, možné příčiny a jak léčit
Re Re Zácpa u detí, možné příčiny a jak léčit
Chronická únava, dietní režim
Kolostomie, ileostomie, tlusté střevo
Polyvalentní alergie
Silná alergie na lepek, svědění
Příčiny pálení žáhy a bolesti na hrudi
Slabý zánět žaludku, jídelníček
Gilbertův syndrom a výživa u batolete
Autoimunitní hepatitida a žlučník
Mám zánět žaludku, dvanácterníku…
Gastroezofageální refluxní choroba jícnu
Rakovina žaludku, dieta po odstranění žaludku
Žaludeční nevolnost bolesti a podráždení břicha
Leidenská mutace a nadváha
Bezpurinová dieta
Dieta při MYASTENIE GRAVIS
Dieta při chronické renální insuficienci (CHRI)
Hyperurikémie, dyslipoproteinémie a Menierova choroba
Meniérova choroba
Jaterní dieta
Dieta na játra a divertikulitida – zdravá střeva
Jak se stravovat při cirhóze jater a cukrovce
Jaterní cirhóza, jaterní dieta
Zánět jater (steatóza), vřed dvanácterníku, trombocytopenie
Nadměrná ztráta bílkovin
Jídelníček pro alergika
Glukozová tolerance
Dieta při popáleninách
Mononukleoza dieta
Jakou dietu při mononukleoze
Mononukleozu, borelioza, dieta pri candidě
Kyselina močová v krvi
Malé množství bílkovin v krvi
Systémový lupus a dieta (SLE)
Re: Systémový lupus a dieta (SLE)
Zvýšená hladina cukru v moči
Polypy tlustého střeva léčba
Polypy tlustého střeva, dieta
Překyselení organismu
Revmatoidní artritida, vysoký krevní tlak, nadváha
Vysoký krevní tlak po porodu
Vysoký krevní tlak a ledviny
Vysoký tlak, zvýšená hladina cholesterolu a slabá cukrovka
Kolísavý krevní tlak, nedostatečná funkce ledvin
Hyperkalémie snížená funkce ledvin
Ledvinové kameny, ledvinová kolika dieta
Ledvinová dieta, draslík v krvi
Ledvinová dysfunkce a cukrovka
Dieta po transplantaci ledvin, kortikosteroidy
Uremický syndrom a doporučená dieta
Strava při dně
Suroviny při onemocnění dnou
Ryby při onemocnění dnou
Problémy s vysokým tlakem, DNA a nadváhou
Dna cukrovka a vysoký krevní tlak
Nemoc DNA ve dvaceti letech
DNA nadváha a vysoký tlak
Dna příznaky
Kyselina močová dna
Kyselina močová hodnoty
Zvýšená hladina kyseliny močové – dieta
Diabetik a dna
Dna nemoc a cholesterol
Dna, Cholesterol, Hypertenze II, Diabetes II
Je nemoc dna doživotní?
Dětská cukrovka
Jsem diabetička, jakou dietu?
Dieta při vaskulární nefroskleróze a diabetické nefropatie
Redukce váhy u diabetika
Dieta při cukrovce, diabetes (2)
Diabetes jedna ledvina, jídelníček
Cukrovka a žlučníkové kameny
Cukrovka 2 typu
Následky cukrovky, příznaky
Točení hlavy
Točení hlavy a nevolnost, příčiny
Re: Točení hlavy a nevolnost, příčiny
Diabetická noha dieta
Prader Willi syndrom a diabetická dieta
Re: Prader Willi syndrom a diabetická dieta
Dieta po operaci žlučních kamenu
Žlučníková kolika, zánět žaludku, nadýmaní
Žlučníkové kameny
Žlučníkové kameny a nízkotučné sýry
Chemoterapie a žlučník
Žlučníkový záchvat a dieta
Žlučníková dieta recepty, jídelníček
Podávání stravy po akutním zánětu slinivky břišní
Dieta pankreatická, onemocnění slinivky břišní
Akutni zápal slinivky břisní, stupne a doporučená dieta
Akutní zánět slinivky
Recepty pankreatitida
Recepty po zanětu slinivky břišní
Dieta při rakovině slinivky břišní
Slinivka břišní, dieta po zánětu
Chronický zánět slinivky břišní
Pankreatitida – zánět slinivky břišní
Adenokarcinom pankreatu, paraneoblastická trombocytemie
Celiakie, zánět žlučových cest
Dieta bezlepková a ledvinová nedostatečnost
Lymfocytární kolitida, hypercholesterolemie dieta
Celiakie příznaky
Bezlepková dieta diagnóza, celiakie
Crohnova choroba a dieta
Ulcerózní kolitida a dieta
Dieta a výživa při ulcerozní kolitidě
Dietní výživa / Dietní, dietologická poradna / Onemocnění, nemoci / Diabetik a dna
Diabetik a dna
Dotaz
Dobrý den, chtěla jsem se zeptat ohledně diabetiků na to, zda existuje rada nebo rovnou jídelníček pro ty, co mají zároveň dnu i cukrovku. Bohužel tyto nemoci se většinou doplňují. Pokud máte dnu, je docela jisté, že dostanete dříve či později i cukrovku. A jídelníčky diabetika, který má další nemoci se dost vylučují. Tzn., že to, co můžete na dnu, většinou nemůžete jíst při cukrovce. Mohli byste mi, prosím, poradit, co jíst. Pokud by to šlo, co nejvíce konkrétně nebo alespoň odkaz na nějakou knihu či jiný zdroj informací? Moc by mi to pomohlo.
Drahomíra, Přerov
Odpověd
Vážená paní, jelikož máte kombinovanou dietu (diabetická dieta a dieta při dně), je nutné dodržovat zásady obou diet. Podstatou diabetické diety je dodržovat stanovené denní množství sacharidů i energie (určí lékař). Toto denní množství sacharidů i energie má být rovnoměrně rozloženo během dne, strava má být pravidelná. Cukr, med, glukopur jsou nahrazovány nekalorickými nebo nízkokalorickými náhradními sladidly. Mezi nekalorická sladidla patří sukralóza, Dianer, Sular, Suprasweet, mezi nízkokalorická náhradní sladidla patří Aspartam, Irbis sweet, Kandisin. Podstatou diety při dně je vyloučení nejbohatších zdrojů purínů (kaviár, jikry, veškeré vnitřnosti, droždí (např. pomazánka z droždí, ale ne kynuté pečivo, obsahuje sice droždí, ale obsah droždí je nepatrný-droždí je zde používáno jako kypřidlo), slanečci, sardinky, silné kakao, čokoláda, ančovičky, krabi, raci). U obou onemocnění je nutné udržovat stálou tělesnou hmotnost, v případě nadváhy, obezity ji redukovat, jinak se zhorší onemocnění dnou i diabetu. Strava má být pravidelná, pestrá, vyvážená (s dostatkem bílkovin, tuků, sacharidů, vitamínů, minerálů i vlákniny). Je nutné dodržovat lékařem stanovené denní množství sacharidů. Doporučuji jíst 5x denně (snídaně, přesnídávka, oběd, svačina, večeře). Rozvržení stravy do 5 porcí během dne zajistí její pravidelnost, u obou onemocnění je nevhodné hladovění (došlo by k výkyvům glykémie, což by mělo za následek zhoršení diabetu, hladovění též nepříznivě ovlivňuje metabolismus kyseliny močové (konečný produkt metabolizmu purínů)). Nejste-li léčena inzulínem, nemusíte striktně dodržovat časy jednotlivých jídel. Jste-li léčena inzulínem, je nutné mít druhou večeři, nejvhodnější je syrová zelenina s nízkým množstvím sacharidů (jedná se o všechny druhy zeleniny kromě mrkve, zeleného hrášku, mladé kukuřice). Jelikož je u obou onemocnění nutná úprava tělesné hmotnosti (její udržení, příp. Její redukce), nedoporučuji podávat polévky k hlavním jídlům. Polévky lze mít pouze jako samostatný pokrm, např. k večeři. Polévky nemají být příliš tučné ani příliš zahuštěné. Z kuchyňských úprav jsou doporučeny všechny kromě úprav, které vyžadují větší množství tuku (smažení, fritování). Doporučuji vyhnout se příliš pikantním, tučným jídlům (tučné uzeniny, smažené hranolky, chipsy, kořeněné, zrající, pikantní sýry (např. Niva, olomoucké syrečky, romadur), dráždivým kořenícím směsím (je třeba omezit dráždivé látky), sladkým jídlům, cukrovinkám, moučníkům, sladkostem. Glukopur (glukóza), řepný cukr, třtinový cukr jsou nahrazovány nekalorickými nebo nízkokalorickými náhradními sladidly. Nedoporučuji konzumovat potraviny označené dia- Jsou příliš tučné a většinou bývají zároveň slazeny fruktózou, což je vysoce kalorické náhradní sladidlo. Ovoce sice obsahuje fruktózu, ale též na rozdíl od výrobků označených dia obsahuje vlákninu, která snižuje vstřebávání sacharidů (cukrů). Vláknina též urychluje střevní peristaltiku (prevence zácpy) a snižuje vstřebání purínů. Onemocnění dna má období akutní a klidové. V akutním období je třeba se zcela vyhnout konzumaci jakéhokoli masa i rybího. Maso lze nahradit různými náhradami masa. V klidovém období doporučuji max. 90 g libového masa denně. Může to být jakékoli maso kromě mas v pikantních úpravách, tučných mas, tučných uzenin, slanečků, sardinek, veškerých vnitřností, drobů, ančoviček, krabů, jiker, kaviáru. Doporučuji konzumovat mléko s mléčné výrobky s nižším obsahem tuků: polotučné mléko, tvrdé sýry (např. Eidam) do 30% tuků v sušině, polotučný tvaroh, nízko tučná smetana, nízko tučné jogurty (bílé nebo ovocné s náhradními sladidly), zakysané mléčné výrobky (např. podmáslí, biokys, kyška, kefír, actimel, apod.) - pozitivně působí na střevní mikroflóru, podporují imunitu. Rovněž doporučuji konzumovat libová masa, netučnou drůbež (kuře, krůta), ryby, nahrazovat živočišné tuky tuky rostlinnými, používat rostlinné oleje, roztíratelné tuky, máslo pouze občas, konzumovat hodně ovoce (všechny druhy) a zeleniny (všechny druhy). Jako příloha jsou nejvhodnější brambory (kromě smažených, fritovaných) – doporučuji je min. 1x denně. Luštěniny jsou vhodné, přestože obsahují velké množství purínů. Kromě purínů obsahují též velké množství vlákniny, která snižuje vstřebávání purínů, sacharidů, urychluje střevní peristaltiku. Ořechy, mandle jsou vhodné, ale ne ve velkém množství, jsou příliš tučné. Burské oříšky jsou velmi kalorické, nedoporučuji je konzumovat ve velkém množství. Váš jídelníček může být zpestřen různými semínky (např. sezamová, dýňová, lněná, slunečnicová), ale nedoporučuji jich konzumovat ve větším množství, jsou tučná. Při onemocnění dna lze v klidovém období konzumovat omezené množství masa (maximálně 90 g denně). Maso lze nahrazovat různými náhradami masa. Vhodnými náhradami masa je sójové maso (vhodné je i sójové mléko), „robi“ (směs rostlinných bílkovin), „klaso“ (základem je pšeničná bílkovina), šmakoun (vaječná bílkovina (vyroben z vaječných bílků) – lehce stravitelná, výborný zdroj bílkovin, má chuť podobnou kuřecímu masu, upravuje se stejně jako kuřecí maso). Doporučuji též používat bylinky (např. petrželka, bazalka, kopr). Nutný je pravidelný pitný režim 2-3 l tekutin denně (do příjmu tekutin se započítávají tekutiny obsažené v potravinách), ne sladké nápoje, minerálky, černá káva, silný černý a zelený čaj, ale stolní vody bez příchuti, (např. Dobrá voda, Aquilla, Rajec, Toma natura, apod.), ovocné čaje, žitná káva, slabý černý čaj, slabý zelený čaj. Doporučuji dostatečný pohybový režim, dle Vašich fyzických možností (např. plavání, aerobik, cyklistika, apod.), důležitá je chůze, hlavně chůze do schodů, do kopce, pravidelné cvičení 15-20 minut denně. Uvádím vzorový jídelní lístek na 7 dní. Doporučuji též vyzkoušet recepty na dnu nebo recepty diabetika z našich webových stránek. Jídelní lístek 1. den Snídaně: Žitná káva. Celozrnný dalamánek. Tvarohová pomazánka s kopem. Přesnídávka: Ovocný salát (ananas, jahody, kiwi). Oběd: Hrachová kaše. Opečená klobása“Klaso“. Salát z červeného zelí s náhradním sladidlem. Svačina: Kyška. Broskev. Večeře: Pečená makrela. Americké brambory. Zeleninové obložení (rajče, paprika, okurka). Nápoje: Žitná káva, Toma natura bez příchuti. 2.den Snídaně: Ovocný čaj, Chléb. Rama. Sýr Gervaise s bylinkami. Rajče. Přesnídávka: Nektarinka. Oběd: Kuře s česnekem a jablky. Šťouchané brambory. Salát z červené řepy s náhradním sladidlem. Svačina: Ředkvičkový salát s bílým jogurtem, citronovou šťávou a bazalkou. Večeře: Zapečená rajčata s česnekem, olejem, bazalkou, nízko tučnou smetanou a 30% eidamem. Chléb. Nápoje: Ovocný čaj, Rajec bez příchuti. 3.den Snídaně: Slabý zelený čaj. Chléb. Flora. Dušená šunka. Rajče. Přesnídávka: Ovocný salát (jablko, hruška, vlašské ořechy). Oběd: Zapečené brambory s kysaným zelím. Svačina: Bílý jogurt. Jahody. Večeře: Dušené fazolky na nízko tučné smetaně. Vařené brambory. Nápoje: Slabý zelený čaj, Aquilla bez příchuti. Poznámka: Oběd – postup: Syrové brambory oloupat, nakrájet na kostičky, opéci na oleji dozlatova. Zapékací misku vymazat olejem, dát vrstvu brambor, česnek, nakrájený na plátky, sůl, na to dát vrstvu kysaného zelí, řádně okapaného, kmín, cibuli nakrájenou na kolečka. Opakovat vrstvy, poslední vrstva je zelí, zakapat olejem a péci ve vyhřáté troubě dozlatova. 4.den Snídaně: Ovocný čaj. Chléb. Máslo. Žervé. Okurka. Přesnídávka: Mandarinka. Oběd: Přírodní vepřová pečeně. Dušená mrkev. Vařené brambory. Svačina: Fazolový salát s bílým jogurtem, olejem, cibulí, oreganem. Večeře: Šmakoun na broskvích. Vařená pohanka. Ledový salát s náhradním sladidlem. Nápoje: Ovocný čaj, Toma natura bez příchuti. 5. den Snídaně: Slabý zelený čaj. Sójový rohlík. Rama. Eidam 30%. Paprika. Přesnídávka: Banán. Oběd: Kuře po čínsku. Dušená rýže. Salát z pekingského zelí s náhradním sladidlem. Svačina: Kefír. Kiwi. Večeře: Tofu na zelených fazolkách. Vařené brambory. Nápoje: Slabý zelený čaj, Rajec bez příchuti. 6. den Snídaně: Žitná káva. Celozrnný dalamánek. Flora. Lučina. Rajče. Přesnídávka: Pomeranč. Oběd: Krůtí medailonky s ananasem a broskvemi. Bramborová kaše. Broskvový kompot s náhradním sladidlem. Svačina: Celerový salát s jablky a bílým jogurtem. Večeře: „Maso“ Robi na přírodní způsob. Vařená rýže. Okurkový salát s náhradním sladidlem. Nápoje: Žitná káva, Dobrá voda bez příchuti. 7. den Snídaně: Slabý zelený čaj. Chléb. Rama. Sýr Almette s bylinkami. Rajče. Přesnídávka: Vodní meloun. Oběd: Dušené hovězí kostky v mrkvi. Vařené brambory. Svačina: Jablečný šlehaný tvaroh s meduňkou, citronem a bílým jogurtem. Večeře: Pečené rybí filé na zázvoru. Rýže. Míchaný salát s náhradním sladidlem (okurka, rajče, paprika). Nápoje: Slabý zelený čaj, Aqua Linea bez příchuti. Také si můžete zakoupit kombinovaný jídelníček pro diabetika a dieta dna, který jsme nedávno zařadili pod kódem DNA-3-DIA-6-TUKY-5-SETRICI-1 v sekci jídelníčeků. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz