Dotazy o onemocnění celiakií
Hubnutí s celiakií po těhotenství, bezlepkové potraviny
Dotazy o onemocnění dna, dieta při dně
Sádlo, máslo, obiloviny při dně a cukrovce
Dnavá artritida, alkoholické pivo při dně
Puríny v česneku, konzumace 3 stroužky denně u dny
Amarant, tofu a sója u vysoké hladiny kyseliny močové
Dotazy o onemocnění ledvin
Život s jednou ledvinou vlivem tumoru
Selhání ledvin a kornatění cév, vysoký tlak
Dotazy o mozkových onemocnění
Výživa při Rostroušené skleróze
Dotazy o nádorových onemocněních – rakovina a dieta
Chemoterapie po rakovinu prsu, hysterektomie, přípravky na hubnutí
Dotazy o onemocnění štítné žlázy
Hubnout po operaci štítné žlázy a překyselení žaludku
Nádor štítné žlázy s hypoechogenním lemem
Kolik mám mít příjem kalorii za den u snížené funkce štítné žlázy?
Dotazy o onemocnění střev
Pooperační dieta po laparoskopické operaci slepého střeva
Dieta vhodná při divertikulitidě s perforací a abscesem
Crohnova nemoc, plynatost a nafouknutí po jídle
Dotazy o onemocnění žaludku
Dietní strava při zánětu žaludku u Helicobacter pylori
Otrava rtutí amalgámem
Dotazy o onemocnění srdce
Strava po infarktu
Dieta po transplantaci srdce
Histamínová intolerance na pšenicu, vajcia a mlieko
Hypercholesterolemie, hypertenze III
Šetřící dieta, zauzlenie čriev
Anémie – snížená hladina hemoglobinu
Hypotyreóza, obezita, redukční dieta
Kvasinkové onemocněních u žen
Výživa při progredující Parkinsonově chorobě
Dieta při onemocnění GERD (gastroezofageální refluxní choroba)
Zácpa u dětí, možné příčiny a jak léčit
Re Zácpa u detí, možné příčiny a jak léčit
Re Re Zácpa u detí, možné příčiny a jak léčit
Chronická únava, dietní režim
Kolostomie, ileostomie, tlusté střevo
Polyvalentní alergie
Silná alergie na lepek, svědění
Příčiny pálení žáhy a bolesti na hrudi
Slabý zánět žaludku, jídelníček
Gilbertův syndrom a výživa u batolete
Autoimunitní hepatitida a žlučník
Mám zánět žaludku, dvanácterníku…
Gastroezofageální refluxní choroba jícnu
Rakovina žaludku, dieta po odstranění žaludku
Žaludeční nevolnost bolesti a podráždení břicha
Leidenská mutace a nadváha
Bezpurinová dieta
Dieta při MYASTENIE GRAVIS
Dieta při chronické renální insuficienci (CHRI)
Hyperurikémie, dyslipoproteinémie a Menierova choroba
Meniérova choroba
Jaterní dieta
Dieta na játra a divertikulitida – zdravá střeva
Jak se stravovat při cirhóze jater a cukrovce
Jaterní cirhóza, jaterní dieta
Zánět jater (steatóza), vřed dvanácterníku, trombocytopenie
Nadměrná ztráta bílkovin
Jídelníček pro alergika
Glukozová tolerance
Dieta při popáleninách
Mononukleoza dieta
Jakou dietu při mononukleoze
Mononukleozu, borelioza, dieta pri candidě
Kyselina močová v krvi
Malé množství bílkovin v krvi
Systémový lupus a dieta (SLE)
Re: Systémový lupus a dieta (SLE)
Zvýšená hladina cukru v moči
Polypy tlustého střeva léčba
Polypy tlustého střeva, dieta
Překyselení organismu
Revmatoidní artritida, vysoký krevní tlak, nadváha
Vysoký krevní tlak po porodu
Vysoký krevní tlak a ledviny
Vysoký tlak, zvýšená hladina cholesterolu a slabá cukrovka
Kolísavý krevní tlak, nedostatečná funkce ledvin
Hyperkalémie snížená funkce ledvin
Ledvinové kameny, ledvinová kolika dieta
Ledvinová dieta, draslík v krvi
Ledvinová dysfunkce a cukrovka
Dieta po transplantaci ledvin, kortikosteroidy
Uremický syndrom a doporučená dieta
Strava při dně
Suroviny při onemocnění dnou
Ryby při onemocnění dnou
Problémy s vysokým tlakem, DNA a nadváhou
Dna cukrovka a vysoký krevní tlak
Nemoc DNA ve dvaceti letech
DNA nadváha a vysoký tlak
Dna příznaky
Kyselina močová dna
Kyselina močová hodnoty
Zvýšená hladina kyseliny močové – dieta
Diabetik a dna
Dna nemoc a cholesterol
Dna, Cholesterol, Hypertenze II, Diabetes II
Je nemoc dna doživotní?
Dětská cukrovka
Jsem diabetička, jakou dietu?
Dieta při vaskulární nefroskleróze a diabetické nefropatie
Redukce váhy u diabetika
Dieta při cukrovce, diabetes (2)
Diabetes jedna ledvina, jídelníček
Cukrovka a žlučníkové kameny
Cukrovka 2 typu
Následky cukrovky, příznaky
Točení hlavy
Točení hlavy a nevolnost, příčiny
Re: Točení hlavy a nevolnost, příčiny
Diabetická noha dieta
Prader Willi syndrom a diabetická dieta
Re: Prader Willi syndrom a diabetická dieta
Dieta po operaci žlučních kamenu
Žlučníková kolika, zánět žaludku, nadýmaní
Žlučníkové kameny
Žlučníkové kameny a nízkotučné sýry
Chemoterapie a žlučník
Žlučníkový záchvat a dieta
Žlučníková dieta recepty, jídelníček
Podávání stravy po akutním zánětu slinivky břišní
Dieta pankreatická, onemocnění slinivky břišní
Akutni zápal slinivky břisní, stupne a doporučená dieta
Akutní zánět slinivky
Recepty pankreatitida
Recepty po zanětu slinivky břišní
Dieta při rakovině slinivky břišní
Slinivka břišní, dieta po zánětu
Chronický zánět slinivky břišní
Pankreatitida – zánět slinivky břišní
Adenokarcinom pankreatu, paraneoblastická trombocytemie
Celiakie, zánět žlučových cest
Dieta bezlepková a ledvinová nedostatečnost
Lymfocytární kolitida, hypercholesterolemie dieta
Celiakie příznaky
Bezlepková dieta diagnóza, celiakie
Crohnova choroba a dieta
Ulcerózní kolitida a dieta
Dieta a výživa při ulcerozní kolitidě
Dietní výživa / Dietní, dietologická poradna / Onemocnění, nemoci / Vysoký tlak, zvýšená hladina cholesterolu a slabá cukrovka
Dotaz
Dobrý den, mám 90ti letou babičku která má několik zdravotních problémů souvisejících s dietami (vysoký tlak – warfarin, zvýšená hladina cholesterolu a také slabá stařecká cukrovka – kompenzovaná zatím tabletkami). Podle různých doporučení se snaží skloubit různé diety, ale má pocit že vlastně nemůže jíst nic. Prosím poraďte mi nějaké kombinace a případně recepty, které bych jí mohla doporučit. Děkuji předem za rychlou odpověď.
Nora, Jihlava
Odpověd
Vážená paní magistro, doporučuji Vaši babičce diabetickou dietu s omezením soli (kvůli hypertenzi vysokému tlaku), vyloučením vaječných žloutků a volných živočišných tuků (kvůli zvýšené hladině cholesterolu) a vyloučením největších zdrojů vitamínu K (kvůli léčbě warfarinem). Nejlepší zdroje vitamínu K: listová zelenina (hlavně brokolice, kapusta, růžičková kapusta, zelí, čínské zelí, hlávkový salát), vojtěška, špenát, květák, čekanka, listy pampelišky, rukola, polníček, petrželová nať, kopr, řeřicha, kysané zelí, kelp (hnědě mořské řasy), zelený čaj, bylinné čaje, játra. Podstatou diabetické diety je dodržování denního množství sacharidů stanoveného lékařem, které je rovnoměrně rozděleno během dne, aby nedocházelo k výkyvům glykémie. Jídlo má být rozděleno do 5 denních porcí (snídaně, přesnídávka, oběd, svačina, večeře), aby byla zajištěna stálá hladina glykémie. Podstatou diety při léčbě warfarinem je stálý příjem vitamínu K (vždy stejné množství během dne, nesmí docházet k výkyvům v jeho příjmu), je nutné dodávat doporučenou denní dávku vitamínu K, příjem nesmí být ani vyšší, ani nižší. Výběr potravin. Zelenina: kořenová zelenina (mrkev, celer, petržel, ředkvičky, ředkev) rajčata, okurky, papriky, cuketa, brambory, houby, listová zelenina pouze v nepatrném množství. Vojtěška, pampeliška, čekanka, rukola, polníček, kelp nejsou povoleny. Ovoce: všechno kromě sušených švestek, manga, kiwi, ostružin. Maliny se konzumují jen v malém množství. Doporučuji konzumovat hodně banánů a meruněk (bohaté zdroje draslíku – draslík je antagonista sodíku). Maso: libové vepřové maso, ryby. Drůbež - obsah vitamínu K záleží na tom, čím je drůbež krmena, drůbež patří mezi rizikové potraviny (kuře, krůta, ale i telecí a hovězí maso). Doporučuje se malý příjem drůbeže, hovězího, telecího masa. Játra nejsou povolena. Z uzenin pouze libové libové uzeniny (vepřová, drůbeží šunka, dietní párky). Tuky: řepkový, slunečnicový olej, (máslo je vyloučeno kvůli zvýšené hladině cholesterolu), olivový a sójový olej používat pouze v nepatrném množství. Vejce: bílky bez omezení. Kvůli hypertenzi je omezeno solení, a nejsou doporučovány potraviny se zvýšeným obsahem soli (slanečci, konzervy, hodně slané sýry, apod). obiloviny: všechny. Luštěniny: dodržovat pravidelné množství luštěnin. Mléko a mléčné výrobky: všechny se sníženým obsahem tuků kromě jogurtů, ty pouze v malém množství - patří mezi rizikové potraviny (jogurty obsahují živé bakterie podporující růst bakterií v tlustém střevě, které podporují tvorbu vitamínu K). Koření: všechny druhy kromě petrželové natě, kopru, řeřichy (ty nejsou povoleny pro vysoký obsah vitamínu K). Nápoje: bylinné čaje pít pouze vyjímečně, a to v malém množství (1 šálek denně). Zelený čaj není povolen. Ovocné čaje, černý čaj lze pít bez omezení. Ostatní nealkoholické nápoje pít bez omezení. Sladidla: používat náhradní sladidla – řepný cukr, glukopur, med nejsou povoleny. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz