Dotazy o onemocnění celiakií
Hubnutí s celiakií po těhotenství, bezlepkové potraviny
Dotazy o onemocnění dna, dieta při dně
Sádlo, máslo, obiloviny při dně a cukrovce
Dnavá artritida, alkoholické pivo při dně
Puríny v česneku, konzumace 3 stroužky denně u dny
Amarant, tofu a sója u vysoké hladiny kyseliny močové
Dotazy o onemocnění ledvin
Život s jednou ledvinou vlivem tumoru
Selhání ledvin a kornatění cév, vysoký tlak
Dotazy o mozkových onemocnění
Výživa při Rostroušené skleróze
Dotazy o nádorových onemocněních – rakovina a dieta
Chemoterapie po rakovinu prsu, hysterektomie, přípravky na hubnutí
Dotazy o onemocnění štítné žlázy
Hubnout po operaci štítné žlázy a překyselení žaludku
Nádor štítné žlázy s hypoechogenním lemem
Kolik mám mít příjem kalorii za den u snížené funkce štítné žlázy?
Dotazy o onemocnění střev
Pooperační dieta po laparoskopické operaci slepého střeva
Dieta vhodná při divertikulitidě s perforací a abscesem
Crohnova nemoc, plynatost a nafouknutí po jídle
Dotazy o onemocnění žaludku
Dietní strava při zánětu žaludku u Helicobacter pylori
Otrava rtutí amalgámem
Dotazy o onemocnění srdce
Strava po infarktu
Dieta po transplantaci srdce
Histamínová intolerance na pšenicu, vajcia a mlieko
Hypercholesterolemie, hypertenze III
Šetřící dieta, zauzlenie čriev
Anémie – snížená hladina hemoglobinu
Hypotyreóza, obezita, redukční dieta
Kvasinkové onemocněních u žen
Výživa při progredující Parkinsonově chorobě
Dieta při onemocnění GERD (gastroezofageální refluxní choroba)
Zácpa u dětí, možné příčiny a jak léčit
Re Zácpa u detí, možné příčiny a jak léčit
Re Re Zácpa u detí, možné příčiny a jak léčit
Chronická únava, dietní režim
Kolostomie, ileostomie, tlusté střevo
Polyvalentní alergie
Silná alergie na lepek, svědění
Příčiny pálení žáhy a bolesti na hrudi
Slabý zánět žaludku, jídelníček
Gilbertův syndrom a výživa u batolete
Autoimunitní hepatitida a žlučník
Mám zánět žaludku, dvanácterníku…
Gastroezofageální refluxní choroba jícnu
Rakovina žaludku, dieta po odstranění žaludku
Žaludeční nevolnost bolesti a podráždení břicha
Leidenská mutace a nadváha
Bezpurinová dieta
Dieta při MYASTENIE GRAVIS
Dieta při chronické renální insuficienci (CHRI)
Hyperurikémie, dyslipoproteinémie a Menierova choroba
Meniérova choroba
Jaterní dieta
Dieta na játra a divertikulitida – zdravá střeva
Jak se stravovat při cirhóze jater a cukrovce
Jaterní cirhóza, jaterní dieta
Zánět jater (steatóza), vřed dvanácterníku, trombocytopenie
Nadměrná ztráta bílkovin
Jídelníček pro alergika
Glukozová tolerance
Dieta při popáleninách
Mononukleoza dieta
Jakou dietu při mononukleoze
Mononukleozu, borelioza, dieta pri candidě
Kyselina močová v krvi
Malé množství bílkovin v krvi
Systémový lupus a dieta (SLE)
Re: Systémový lupus a dieta (SLE)
Zvýšená hladina cukru v moči
Polypy tlustého střeva léčba
Polypy tlustého střeva, dieta
Překyselení organismu
Revmatoidní artritida, vysoký krevní tlak, nadváha
Vysoký krevní tlak po porodu
Vysoký krevní tlak a ledviny
Vysoký tlak, zvýšená hladina cholesterolu a slabá cukrovka
Kolísavý krevní tlak, nedostatečná funkce ledvin
Hyperkalémie snížená funkce ledvin
Ledvinové kameny, ledvinová kolika dieta
Ledvinová dieta, draslík v krvi
Ledvinová dysfunkce a cukrovka
Dieta po transplantaci ledvin, kortikosteroidy
Uremický syndrom a doporučená dieta
Strava při dně
Suroviny při onemocnění dnou
Ryby při onemocnění dnou
Problémy s vysokým tlakem, DNA a nadváhou
Dna cukrovka a vysoký krevní tlak
Nemoc DNA ve dvaceti letech
DNA nadváha a vysoký tlak
Dna příznaky
Kyselina močová dna
Kyselina močová hodnoty
Zvýšená hladina kyseliny močové – dieta
Diabetik a dna
Dna nemoc a cholesterol
Dna, Cholesterol, Hypertenze II, Diabetes II
Je nemoc dna doživotní?
Dětská cukrovka
Jsem diabetička, jakou dietu?
Dieta při vaskulární nefroskleróze a diabetické nefropatie
Redukce váhy u diabetika
Dieta při cukrovce, diabetes (2)
Diabetes jedna ledvina, jídelníček
Cukrovka a žlučníkové kameny
Cukrovka 2 typu
Následky cukrovky, příznaky
Točení hlavy
Točení hlavy a nevolnost, příčiny
Re: Točení hlavy a nevolnost, příčiny
Diabetická noha dieta
Prader Willi syndrom a diabetická dieta
Re: Prader Willi syndrom a diabetická dieta
Dieta po operaci žlučních kamenu
Žlučníková kolika, zánět žaludku, nadýmaní
Žlučníkové kameny
Žlučníkové kameny a nízkotučné sýry
Chemoterapie a žlučník
Žlučníkový záchvat a dieta
Žlučníková dieta recepty, jídelníček
Podávání stravy po akutním zánětu slinivky břišní
Dieta pankreatická, onemocnění slinivky břišní
Akutni zápal slinivky břisní, stupne a doporučená dieta
Akutní zánět slinivky
Recepty pankreatitida
Recepty po zanětu slinivky břišní
Dieta při rakovině slinivky břišní
Slinivka břišní, dieta po zánětu
Chronický zánět slinivky břišní
Pankreatitida – zánět slinivky břišní
Adenokarcinom pankreatu, paraneoblastická trombocytemie
Celiakie, zánět žlučových cest
Dieta bezlepková a ledvinová nedostatečnost
Lymfocytární kolitida, hypercholesterolemie dieta
Celiakie příznaky
Bezlepková dieta diagnóza, celiakie
Crohnova choroba a dieta
Ulcerózní kolitida a dieta
Dieta a výživa při ulcerozní kolitidě
Dietní výživa / Dietní, dietologická poradna / Onemocnění, nemoci / Mononukleozu, borelioza, dieta pri candidě
Dotaz
Dobrý den, paní doktorka mě řekla (po odběru krve), že dcera prodělala mononukleozu a boreliozu. Napsala 3 balení Duomoxu 1000 a řekla dieta – omezit tučná, smažená jídla a nekořenit. Myslí si, že na obědy do školní jídelny může chodit. Omluvila tělocvik. Dočetla jsem se, že dieta (5 x denně) je velice důležitá (pochopitelně, když se tato chroba léčí pouze jídlem a klidem). Dceři jsem odhlásila obědy a chtěla bych jí dávat kvalitní svačiny. Potřebovala bych poradit, protože na různých stránkách jsou i různé rady, které jsou někdy protichůdné. Např. celozrnná mouka (pečivo) ANO a zrníčka, pecičky, slupky, kůrky ne? Chtěla bych upéct doma chleba, ale z jaké mouky? Hořčice a kečupy ne i v případě, že seženu bez konzervačních látek a nebudou ostré? Pohanka, jáhly, kukuřičná krupice (mouka), ovesné vločky je možné použít? A co česnek (velký antioxidant a skoro všelék, ale nadýmá) a cibule? Jak je to s rybama – kapr (tučnější ryba)? Dále např. zakysaná smetana (i nízkotučná 12%), pomazánkové máslo (i nízkotučné s přídavkem jogurtu), echinace (kapky jsou v alkoholu), linecké řezy (s malým obsahem másla, pečené na folii) plněné jablky a tvarohem bez rozinek, papriky (slupka), skořice, čínské zelí, zelí kysané (vařené, syrové), polévky ve školenví jídejně, játra, vnitřnosti, červen řepa (syrová, sterilovaná), droždí (pomazánky, knedlíčky do polévky), kadeřávek, romadur, syrečky? Dceři je 16 let (což je věk někdy složitější na domluvu i na pochopení, že musí poslechnout). Chtěla bych, aby jídlo bylo i chutné a toto období pro ni nebylo stresující. Dcera jezdí do školy mimo naše město a 2 dny v týdnu se vrací až kolem 18 hodiny. Takže potřebuji vymyslet i studenou kuchyni. Vím, že můj dotaz je dlouhý, ale těším se na Vaši odpoveď a předem MOC děkuji.
Ilona, Most
Odpověd
Přeji pěkný den, v první řadě bych Vás chtěla pochválit za to, že se do podrobna zajímáte o stravu Vaší dcery. Ne vždy doktoři mají čas (a někdy i vědomosti) dopodrobna vysvětlit informace k dietě. Dcera by měla, jak je Vám známo a vzhledem k prodělané mononukleóze, dodržovat dietu s omezením tuků. Vždy záleží na tom, jak těžkou formu mononukleózy člověk prodělá. Čím těžší forma, tím přísnější dieta a delší období dodržování. Na našich stránkách si můžete pro inspiraci objednat ukázkové týdenní jídelníčky pro dietu č.4 – s omezením tuků (kódy: TUKY-2, TUKY-3, TUKY-4). Spolu s omezením tuků by měla mít strava šetřící charakter – s tím souvisí to zjednodušené doporučení "nekořenit". Na stránkách naši společnosti naleznete informace k šetřící dietě a k dietě s omezením tuků, která má také šetřící charakter. Obecně řečeno to znamená, aby dcera nepila příliš horké nebo ledové nápoje, vyhnula se dráždivým kořením (lze nahradit bylinkami – např. pažitkou, petrželkou, bazalkou apod.). Kečup není vhodný, protože vždy obsahuje nějaké výrazné ochucovadlo, stejně tak je nevhodná hořčice. Dále je potřeba vyhnout se smažení, vzniku kůrky, tvrdým, ostrým částím, slupkám, pecičkám atd. I z toho důvodu je dočasně lepší konzumovat bílé pečivo a lépe z předešlého dne (čerstvé nadýmá). Co se týká Vámi jmenovaných obilovin, můžete z nich připravit kaši, tím, že je povaříte do měkka. Ovoce a zeleninu bez tvrdých slupek a peciček a vybírat nenadýmavé druhy zeleniny (mrkev, celer, petržel, hlávkový salát apod.). Paprika, kadeřavá kapusta, čínské zelí (i jiné zelí) patří mezi nadýmavou zeleninu. Stejně tak česnek a cibule. Dočasně je lepší vypustit z jídelníčku. Červená řepa je v pořádku. V případě, že je zelenina v nálevu, tak dávat pozor na přidané koření, aby nebylo dráždivé. Raději doporučuji konzumovat čerstvou zeleninu. U případných moučníků se vyhněte kynutému těstu (vhodné je např. tvarohové nebo piškotové těsto). Jeden malý kousek Vašeho lineckého řezu si dcera dát může (je potřeba dodržet střídmost), změklé rozinky by vadit neměly. Skořici používat můžete, dokonce napomáhá proti plynatosti. Maso podávejte libové, na svačinu je možné dát do sendviče kvalitní kuřecí (nebo ještě lépe krůtí) šunku. Kapr: dcera si určitě může dát na Vánoce kousek kapra (např. půlku porce), ale určitě neobalovaného, připraveného třeba na bylinkách a bez tuku. Játra kuřecí možno v menším množství použít. Sýry pouze ty méně tučné (Eidam 30% tuku v sušině), nekupujte ty plísňové. Romadur a syrečky nejsou vhodné kvůli své pikantnosti. Jogurty (bez pecičkového ovoce) jsou v pořádku, zakysaná smetana (nízkotučná) – ve velmi malém množství může být. Pomazánkové máslo, případně normální máslo v malé vrstvě použít také můžete (obyčejné máslo opravdu jen v symbolickém množství) - volný tuk je potřeba omezovat. Vhodné je použití olivového oleje. Droždí se při šetřící dietě nedoporučuje. Při tepelné přípravě pokrmů se případný tuk přidává až do hotového pokrmu. Vhodnou přípravou je vaření a dušení. V případě podávání Echinacey doporučuji jinou formu než je tinktura – tobolky, čaje, pastilky apod. Přeji hodně úspěchů a dceři, ať se daří.
Ing. Anna Jermářová