Dotazy o onemocnění celiakií
Hubnutí s celiakií po těhotenství, bezlepkové potraviny
Dotazy o onemocnění dna, dieta při dně
Sádlo, máslo, obiloviny při dně a cukrovce
Dnavá artritida, alkoholické pivo při dně
Puríny v česneku, konzumace 3 stroužky denně u dny
Amarant, tofu a sója u vysoké hladiny kyseliny močové
Dotazy o onemocnění ledvin
Život s jednou ledvinou vlivem tumoru
Selhání ledvin a kornatění cév, vysoký tlak
Dotazy o mozkových onemocnění
Výživa při Rostroušené skleróze
Dotazy o nádorových onemocněních – rakovina a dieta
Chemoterapie po rakovinu prsu, hysterektomie, přípravky na hubnutí
Dotazy o onemocnění štítné žlázy
Hubnout po operaci štítné žlázy a překyselení žaludku
Nádor štítné žlázy s hypoechogenním lemem
Kolik mám mít příjem kalorii za den u snížené funkce štítné žlázy?
Dotazy o onemocnění střev
Pooperační dieta po laparoskopické operaci slepého střeva
Dieta vhodná při divertikulitidě s perforací a abscesem
Crohnova nemoc, plynatost a nafouknutí po jídle
Dotazy o onemocnění žaludku
Dietní strava při zánětu žaludku u Helicobacter pylori
Otrava rtutí amalgámem
Dotazy o onemocnění srdce
Strava po infarktu
Dieta po transplantaci srdce
Histamínová intolerance na pšenicu, vajcia a mlieko
Hypercholesterolemie, hypertenze III
Šetřící dieta, zauzlenie čriev
Anémie – snížená hladina hemoglobinu
Hypotyreóza, obezita, redukční dieta
Kvasinkové onemocněních u žen
Výživa při progredující Parkinsonově chorobě
Dieta při onemocnění GERD (gastroezofageální refluxní choroba)
Zácpa u dětí, možné příčiny a jak léčit
Re Zácpa u detí, možné příčiny a jak léčit
Re Re Zácpa u detí, možné příčiny a jak léčit
Chronická únava, dietní režim
Kolostomie, ileostomie, tlusté střevo
Polyvalentní alergie
Silná alergie na lepek, svědění
Příčiny pálení žáhy a bolesti na hrudi
Slabý zánět žaludku, jídelníček
Gilbertův syndrom a výživa u batolete
Autoimunitní hepatitida a žlučník
Mám zánět žaludku, dvanácterníku…
Gastroezofageální refluxní choroba jícnu
Rakovina žaludku, dieta po odstranění žaludku
Žaludeční nevolnost bolesti a podráždení břicha
Leidenská mutace a nadváha
Bezpurinová dieta
Dieta při MYASTENIE GRAVIS
Dieta při chronické renální insuficienci (CHRI)
Hyperurikémie, dyslipoproteinémie a Menierova choroba
Meniérova choroba
Jaterní dieta
Dieta na játra a divertikulitida – zdravá střeva
Jak se stravovat při cirhóze jater a cukrovce
Jaterní cirhóza, jaterní dieta
Zánět jater (steatóza), vřed dvanácterníku, trombocytopenie
Nadměrná ztráta bílkovin
Jídelníček pro alergika
Glukozová tolerance
Dieta při popáleninách
Mononukleoza dieta
Jakou dietu při mononukleoze
Mononukleozu, borelioza, dieta pri candidě
Kyselina močová v krvi
Malé množství bílkovin v krvi
Systémový lupus a dieta (SLE)
Re: Systémový lupus a dieta (SLE)
Zvýšená hladina cukru v moči
Polypy tlustého střeva léčba
Polypy tlustého střeva, dieta
Překyselení organismu
Revmatoidní artritida, vysoký krevní tlak, nadváha
Vysoký krevní tlak po porodu
Vysoký krevní tlak a ledviny
Vysoký tlak, zvýšená hladina cholesterolu a slabá cukrovka
Kolísavý krevní tlak, nedostatečná funkce ledvin
Hyperkalémie snížená funkce ledvin
Ledvinové kameny, ledvinová kolika dieta
Ledvinová dieta, draslík v krvi
Ledvinová dysfunkce a cukrovka
Dieta po transplantaci ledvin, kortikosteroidy
Uremický syndrom a doporučená dieta
Strava při dně
Suroviny při onemocnění dnou
Ryby při onemocnění dnou
Problémy s vysokým tlakem, DNA a nadváhou
Dna cukrovka a vysoký krevní tlak
Nemoc DNA ve dvaceti letech
DNA nadváha a vysoký tlak
Dna příznaky
Kyselina močová dna
Kyselina močová hodnoty
Zvýšená hladina kyseliny močové – dieta
Diabetik a dna
Dna nemoc a cholesterol
Dna, Cholesterol, Hypertenze II, Diabetes II
Je nemoc dna doživotní?
Dětská cukrovka
Jsem diabetička, jakou dietu?
Dieta při vaskulární nefroskleróze a diabetické nefropatie
Redukce váhy u diabetika
Dieta při cukrovce, diabetes (2)
Diabetes jedna ledvina, jídelníček
Cukrovka a žlučníkové kameny
Cukrovka 2 typu
Následky cukrovky, příznaky
Točení hlavy
Točení hlavy a nevolnost, příčiny
Re: Točení hlavy a nevolnost, příčiny
Diabetická noha dieta
Prader Willi syndrom a diabetická dieta
Re: Prader Willi syndrom a diabetická dieta
Dieta po operaci žlučních kamenu
Žlučníková kolika, zánět žaludku, nadýmaní
Žlučníkové kameny
Žlučníkové kameny a nízkotučné sýry
Chemoterapie a žlučník
Žlučníkový záchvat a dieta
Žlučníková dieta recepty, jídelníček
Podávání stravy po akutním zánětu slinivky břišní
Dieta pankreatická, onemocnění slinivky břišní
Akutni zápal slinivky břisní, stupne a doporučená dieta
Akutní zánět slinivky
Recepty pankreatitida
Recepty po zanětu slinivky břišní
Dieta při rakovině slinivky břišní
Slinivka břišní, dieta po zánětu
Chronický zánět slinivky břišní
Pankreatitida – zánět slinivky břišní
Adenokarcinom pankreatu, paraneoblastická trombocytemie
Celiakie, zánět žlučových cest
Dieta bezlepková a ledvinová nedostatečnost
Lymfocytární kolitida, hypercholesterolemie dieta
Celiakie příznaky
Bezlepková dieta diagnóza, celiakie
Crohnova choroba a dieta
Ulcerózní kolitida a dieta
Dieta a výživa při ulcerozní kolitidě
Dietní výživa / Dietní, dietologická poradna / Onemocnění, nemoci / Dětská cukrovka
Dětská cukrovka
Dotaz
Dobrý den, prosím o zodpovězení mého dotazu. Mám neteř, které je devět let a tato má již čtvrtý rok cukrovku. Její hodnoty glykémie jsou téměř pořád vysoké : 12, 13, 15 a i více. Často bývá hospitalizována. Jelikož mám bratra, kterému je dnes již 45 let a diabetem trpí také již od svých 10 let, takže myslím, že vím o čem mluvím, dostala jsem se s rodinou neteře do sporu, kdy já říkám, že nesmí jíst potraviny s cukrem a druhá strana tvrdí, že může. Podotýkám, že neteř nijak nesouvisí s mým bratrem, je dcerou bratra mého manžela. Oni tvrdí, že neteř může jíst co chce, běžně jí dávají třeba buchty s cukrem, čokoládu, běžné marmelády. Říkají, že to je v pořádku, že to má "odvážené". Já si myslím, že může např. jogurt s příchutí, ale Dia, sem tam i zákusek, ale zase Dia, tedy s umělým sladidlem a ne s cukrem. Nemůžu je nijak přesvědčit. Že jí škodí. Prosím o informaci, zda mají pravdu oni či já. Říkají, že Dia výrobky jsou pro diabetiky, kteří jsou obézní. Neteř není. Já si myslím, že jsou pro všechny diabetiky. Že diabetik nemůže běžně konzumovat potraviny s cukrem. Cukr si snad může vzít jen v tom okamžiku, když mu hodnota klesne pod "6". Sama vím, že dia výrobky nejsou pro obézní, z dia výrobků obézní mohou taky přibrat. Jsou kalorická. Jedná se o jiný problém.
Petra, Vlašim
Odpověd
Vaše neteř nejspíš trpí onemocněním diabetes mellitus I. typu. Je to onemocnění s výrazným podílem genetických faktorů, uplatňuje se i jistý vliv zevního prostředí. Ostrůvky ve slinivce břišní, které vylučují u zdravých lidí inzulín jsou u pacientů s tímto typem cukrovky zničeny imunitním (ochranným) systémem vlastního organismu. Slinivka poté neprodukuje žádný inzulín. Inzulín je důležitý hormon, který umožňuje cukru, aby vstoupil do buněk těla. Dětský diabetes je prakticky ve všech případech nutné léčit opakovanými injekcemi inzulínu vícekrát denně, tzv. intenzifikovaným inzulínovým režimem. Tzn. že rodiče nebo samo dítě musí přesně odměřit dávku inzulínu kolik si píchl a stravu, kterou následně sní musí přesně vypočítat a odvážit. Napodobit fyziologickou sekreci inzulínu totiž vyžaduje hluboké znalosti a speciální technické vybavení, umožňující včas reagovat na změny hladiny krevního cukru úpravou jednotlivých dávek inzulínu v domácím prostředí. Péče o takové dítě musí trvat nepřetřžitě, proto je také nutná a trvalá spolupráce s dětským diabetologem nebo celým diabetologickým týmem. Opakuji, že vše musí být řízeno přesnými dávkami inzulínu a přesnými dávkami stravy. U těchto dětí se může občas povolit sladký pokrm, ale opět to musí být kontrolováno. Rodiče musí umět také poznat o jaký druh sacharidů (cukrů) se jedná. Jsou cukry jednoduché (cukr, med, cukrovinky, čokoláda...), takové cukry dáváme dítěti jen omezeně a příležitosně, ale zase v kombinaci s přesnou dávkou inzulínu. Potom jsou cukry složené (mouka, přílohy - brambory, rýže...ovoce, zelenina, mléčný cukr...). Tyto cukry jsou u dítěte v takovém věku velmi důležité. Dia výrobky a umělá sladidla bych moc do jídelního lístku pro mladého diabetika nezařazovala, jsou příliš tučné a připavené uměle. Pro počítání sacharidů, které by dítě mělo sníst za den existují diabetické tabulky a rámcové jídelní listky, které jsou také obsahem na stránkách http://www.dietologie.cz/
redakce serveru dietologie.cz