Dotazy o onemocnění celiakií
Hubnutí s celiakií po těhotenství, bezlepkové potraviny
Dotazy o onemocnění dna, dieta při dně
Sádlo, máslo, obiloviny při dně a cukrovce
Dnavá artritida, alkoholické pivo při dně
Puríny v česneku, konzumace 3 stroužky denně u dny
Amarant, tofu a sója u vysoké hladiny kyseliny močové
Dotazy o onemocnění ledvin
Život s jednou ledvinou vlivem tumoru
Selhání ledvin a kornatění cév, vysoký tlak
Dotazy o mozkových onemocnění
Výživa při Rostroušené skleróze
Dotazy o nádorových onemocněních – rakovina a dieta
Chemoterapie po rakovinu prsu, hysterektomie, přípravky na hubnutí
Dotazy o onemocnění štítné žlázy
Hubnout po operaci štítné žlázy a překyselení žaludku
Nádor štítné žlázy s hypoechogenním lemem
Kolik mám mít příjem kalorii za den u snížené funkce štítné žlázy?
Dotazy o onemocnění střev
Pooperační dieta po laparoskopické operaci slepého střeva
Dieta vhodná při divertikulitidě s perforací a abscesem
Crohnova nemoc, plynatost a nafouknutí po jídle
Dotazy o onemocnění žaludku
Dietní strava při zánětu žaludku u Helicobacter pylori
Otrava rtutí amalgámem
Dotazy o onemocnění srdce
Strava po infarktu
Dieta po transplantaci srdce
Histamínová intolerance na pšenicu, vajcia a mlieko
Hypercholesterolemie, hypertenze III
Šetřící dieta, zauzlenie čriev
Anémie – snížená hladina hemoglobinu
Hypotyreóza, obezita, redukční dieta
Kvasinkové onemocněních u žen
Výživa při progredující Parkinsonově chorobě
Dieta při onemocnění GERD (gastroezofageální refluxní choroba)
Zácpa u dětí, možné příčiny a jak léčit
Re Zácpa u detí, možné příčiny a jak léčit
Re Re Zácpa u detí, možné příčiny a jak léčit
Chronická únava, dietní režim
Kolostomie, ileostomie, tlusté střevo
Polyvalentní alergie
Silná alergie na lepek, svědění
Příčiny pálení žáhy a bolesti na hrudi
Slabý zánět žaludku, jídelníček
Gilbertův syndrom a výživa u batolete
Autoimunitní hepatitida a žlučník
Mám zánět žaludku, dvanácterníku…
Gastroezofageální refluxní choroba jícnu
Rakovina žaludku, dieta po odstranění žaludku
Žaludeční nevolnost bolesti a podráždení břicha
Leidenská mutace a nadváha
Bezpurinová dieta
Dieta při MYASTENIE GRAVIS
Dieta při chronické renální insuficienci (CHRI)
Hyperurikémie, dyslipoproteinémie a Menierova choroba
Meniérova choroba
Jaterní dieta
Dieta na játra a divertikulitida – zdravá střeva
Jak se stravovat při cirhóze jater a cukrovce
Jaterní cirhóza, jaterní dieta
Zánět jater (steatóza), vřed dvanácterníku, trombocytopenie
Nadměrná ztráta bílkovin
Jídelníček pro alergika
Glukozová tolerance
Dieta při popáleninách
Mononukleoza dieta
Jakou dietu při mononukleoze
Mononukleozu, borelioza, dieta pri candidě
Kyselina močová v krvi
Malé množství bílkovin v krvi
Systémový lupus a dieta (SLE)
Re: Systémový lupus a dieta (SLE)
Zvýšená hladina cukru v moči
Polypy tlustého střeva léčba
Polypy tlustého střeva, dieta
Překyselení organismu
Revmatoidní artritida, vysoký krevní tlak, nadváha
Vysoký krevní tlak po porodu
Vysoký krevní tlak a ledviny
Vysoký tlak, zvýšená hladina cholesterolu a slabá cukrovka
Kolísavý krevní tlak, nedostatečná funkce ledvin
Hyperkalémie snížená funkce ledvin
Ledvinové kameny, ledvinová kolika dieta
Ledvinová dieta, draslík v krvi
Ledvinová dysfunkce a cukrovka
Dieta po transplantaci ledvin, kortikosteroidy
Uremický syndrom a doporučená dieta
Strava při dně
Suroviny při onemocnění dnou
Ryby při onemocnění dnou
Problémy s vysokým tlakem, DNA a nadváhou
Dna cukrovka a vysoký krevní tlak
Nemoc DNA ve dvaceti letech
DNA nadváha a vysoký tlak
Dna příznaky
Kyselina močová dna
Kyselina močová hodnoty
Zvýšená hladina kyseliny močové – dieta
Diabetik a dna
Dna nemoc a cholesterol
Dna, Cholesterol, Hypertenze II, Diabetes II
Je nemoc dna doživotní?
Dětská cukrovka
Jsem diabetička, jakou dietu?
Dieta při vaskulární nefroskleróze a diabetické nefropatie
Redukce váhy u diabetika
Dieta při cukrovce, diabetes (2)
Diabetes jedna ledvina, jídelníček
Cukrovka a žlučníkové kameny
Cukrovka 2 typu
Následky cukrovky, příznaky
Točení hlavy
Točení hlavy a nevolnost, příčiny
Re: Točení hlavy a nevolnost, příčiny
Diabetická noha dieta
Prader Willi syndrom a diabetická dieta
Re: Prader Willi syndrom a diabetická dieta
Dieta po operaci žlučních kamenu
Žlučníková kolika, zánět žaludku, nadýmaní
Žlučníkové kameny
Žlučníkové kameny a nízkotučné sýry
Chemoterapie a žlučník
Žlučníkový záchvat a dieta
Žlučníková dieta recepty, jídelníček
Podávání stravy po akutním zánětu slinivky břišní
Dieta pankreatická, onemocnění slinivky břišní
Akutni zápal slinivky břisní, stupne a doporučená dieta
Akutní zánět slinivky
Recepty pankreatitida
Recepty po zanětu slinivky břišní
Dieta při rakovině slinivky břišní
Slinivka břišní, dieta po zánětu
Chronický zánět slinivky břišní
Pankreatitida – zánět slinivky břišní
Adenokarcinom pankreatu, paraneoblastická trombocytemie
Celiakie, zánět žlučových cest
Dieta bezlepková a ledvinová nedostatečnost
Lymfocytární kolitida, hypercholesterolemie dieta
Celiakie příznaky
Bezlepková dieta diagnóza, celiakie
Crohnova choroba a dieta
Ulcerózní kolitida a dieta
Dieta a výživa při ulcerozní kolitidě
Dietní výživa / Dietní, dietologická poradna / Onemocnění, nemoci / Dieta při vaskulární nefroskleróze a diabetické nefropatie
Dotaz
Dobrý den, prosím o vypracování jídelníčku na dobu dvou týdnů pro pacienta s diagnózou vaskulární nefrosklerózy a diabetické nefropatie; došlo k chronickému selhání ledvin. Doporučení lékaře: diabetická dieta, nesolená, s omezeným množstvím bílkovin o cca 20 %, ne vnitřnosti, strukoviny, ne sušené ovoce, ořechy, mák a redukovat ovoce. Omezit ve stravě přísun draslíku a fosforu. Děkujeme za vybavení a přejeme pěkný den.
Pavel, Bratislava
Odpověd
Dobrý den, vaskulární (cévní) nefroskleróza je postupné svrašťování ledvin na podkladě změn v ledvinových cévách. Jedná se o chorobné tvrdnutí ledvinové tkáně jako následek hypertenze a aterosklerózy (kornatění tepen – ve stěnách cév se ukládají tukové látky, které ucpávají cévy a vápník, který ničí jejich pružnost). Diabetická nefropatie je poškození ledvin vlivem dekompenzace diabetu. Doporučuji Vám dodržovat kombinaci těchto diet: diabetické diety + nízkobílkovinné diety (množství bílkovin (v gramech) je závislé na míře poškození ledvin, tj. na lékařských výsledcích – určuje lékař) a nízkocholesterolové diety a zároveň je třeba omezit příjem sodíku, draslíku a fosforu. Draslík a fosfor jsou obsaženy ve většině potravin, nelze je vyloučit ze stravy, lze je pouze omezit. Zdroje draslíku jsou: arašídy, avokádo, banány, brambory, datle, dýně, fazole, fíky, hrušky, jogurty, kiwi, melouny, meruňky, mléko, nektarinky, pomeranče, rajčata, rozinky, růžičková kapusta, špenát, listová zelenina, sardinky, sušené ovoce, tykve. Zdroje fosforu jsou: čokoláda, drůbeží maso, paštika, ryby, tvaroh, tvrdé sýry, měkké sýry, maso, uzeniny, vaječný žloutek, vnitřnosti, kakaový prášek, luštěniny, mák, mandle, ořechy, ovesné vločky, sušené houby. Následkem omezení bílkovin, fosforu a draslíku ve stravě je omezení vápníku, ale i jiných vitamínů a minerálů, např. vitamínů skupiny B, vitamínu C, zinku, železa. Je třeba chodit na pravidelná laboratorní vyšetření a chybějící složky doplňovat. Nízkobílkovinná dieta se podává při onemocnění ledvin. Omezují se rostlinné bílkoviny, je třeba konzumovat plnohodnotné bílkoviny, tj. živočišného původu. Maso sice patří mezi zdroje fosforu, ale dieta, která omezuje bílkoviny, fosfor, draslík a je zároveň nízkocholesterolová a diabetická si nutně musí v některých zásadách protiřečit. Řešením je kompromis, pravidelná laboratorní vyšetření krve, moče a úprava diety podle aktuálních výsledků. Brambory mají výhodný poměr aminokyselin, lze je konzumovat, ale je třeba je vyluhovat a vařit v jiné vodě (vyluhováním dochází k velkým ztrátám draslíku), rovněž je třeba před vařením vyluhovat zeleninu. Při otocích je třeba snížit množství tekutin. Mezi zakázané potraviny patří tučné potraviny, pikantní potraviny (např. plísňové sýry, marinované potraviny, pikantní koření (např. pepř)), hojná konzumace potraviny bohatých na bílkoviny, zejména potravin živočišného původu, hojná konzumace solených potravin, konzumace kuchyňské soli, hodně sladké potraviny, cukr, slazené nápoje. Výběr potravin. Maso: netučné rybí, drůbeží, králičí, občas libové vepřové. Lze též konzumovat náhrady masa – šmakoun (vyroben z vaječného bílku), sójové maso, a výrobky ze sóji, tempeh. Mléko a mléčné výrobky: mléko pouze do pokrmů, mléčné výrobky s nižším obsahem tuků dle snášenlivosti – zakysaná smetana, tvaroh, občas jogurt, sýry typu žervé podmáslí, kyška, biokys. Vejce: pouze vaječný bílek, jinak vejce jen jako součást pokrmů. Tuky: olej, rostlinné tuky (roztíratelné tuky (např. Rama), jednodruhové oleje). Obiloviny: rýže, bezvaječné nízkobílkovinné těstoviny, pohanka (obsahuje rutin, který má pozitivní vliv na cévy), nízkobílkovinná mouka, luštěniny. Pečivo: nízkobílkovinné neslané. Polévky: nepodávají se. Lze podávat pouze zeleninové a masové vývary. Sladidlo: nepoužívá se cukr, med, glukopur, ale lze používat náhradní sladidla. Příkrmy: rýže, nízkobílkovinné bezvaječné těstoviny, vyluhované brambory, bramborová kaše, bramborová rýže, občas bramborový knedlík bez vaječného žloutku, noky z nízkobílkovinné mouky. Omáčka: nepodáváme – upřednostňují se přírodní masové šťávy. Ovoce: všechno kromě banánů, avokáda, datlí, fíků, dýně, melounů, kiwi, meruněk, nektarinek a sušeného vejce. Zelenina: všechny druhy kromě růžičkové kapusty, řepy, špenátu, brokolice, rajčat. Ořechy nejsou povolené. Koření: zelené natě, kmín, majoránka, tymián, bobkový list, nové koření, hřebíček, anýz, fenykl, vanilka, skořice. Moučníky – nepodáváme. Bezmasé pokrmy: pouze zeleninové. Nápoje: pitná voda, pramenitá voda, neslazené čaje (slabý černý, zelený, bílý), neslazené ovocné čaje, stolní vody bez příchuti, přírodní neslazené ovocné džusy z povolených druhů ovoce ředěné v poměru 1 : 1. Jídelníček a receptury posílám v příloze. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz